Biyoloji Anabilim Dalı, Bozok Üniversitesi, Fen Bilimlerine Enstitüsüne bağlı olarak 2008-2009 Eğitim-Öğretim yılında açılmış olup halen Yozgat Bozok Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü’ne bağlı olarak eğitim programını sürdürmektedir.
Yüksek Lisans Derecesi
7. Düzey
Yüksek Lisans programına başvuru ve kabul şartları ile ilgili bilgilere https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=21510&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 adresinden ulaşabilirsiniz.
Formal
Biyoloji alanında yüksek lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin en az 2 yarıyıl ders ve 2 yarıyıl tez döneminde eğitim görmeleri gerekmektedir. Tez dönemine geçebilmek için anabilim dalı semineri dersi hariç 24 krediden az olmamak koşuluyla en az sekiz adet ders alınması ve başarılması gerekir.
Anabilim Dalı bünyesinde Genel Biyoloji, Botanik, Zooloji, Hidrobiyoloji ve Moleküler Biyoloji olmak üzere beş bilim dalı mevcuttur. Biyoloji Anabilim Dalının temel hedefi, Biyoloji biliminin temel prensiplerini tanımlama, açıklama, uygulama, karar verebilme, öğretebilme bilgi ve becerisine sahip biyoloji yüksek lisans mezunu olarak kanunların sağladığı tüm yetki ve sorumlulukları taşıyan mezunlar yetiştirmektir.
1 | Biyoloji ve alt bilim dalları ile ilgili bilgi birikimine ve bilimsel araştırma yeteneğine sahip olur. |
2 | Bilgiye erişebilme, değerlendirme ve yorumlama becerisi gelişmiştir. |
3 | Edindikleri bilgileri hayata uyarlayabilen ve bilim etiğini içselleştirir. |
4 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştiren bireylerdir. |
Biyoloji Anabilim Dalının temel amacı, canlılarla doğrudan veya dolaylı olarak ilişkili her türlü konuda ve çalışma sahasında araştırma, inceleme, üretim, kontrol ve rapor düzenlemeye yetkili “Yüksek Biyolog” yetiştirmektir. Biyolog uzmanlık alanı ile ilgili olarak; sağlık hizmetleri veren kurum ve kuruluşlarda, tıbbi araştırma ve destek ünitelerinde, çevre koruma ve kontrol alanlarında, ekolojik planlama alanlarında, biyoteknoloji alanında, sucul ortamlarla ilgili araştırma ve üretim faaliyetlerinde, Milli Parklar ve Yaban Hayati Yöneticiliği alanlarında, biyoloji öğretimi ve program geliştirme faaliyetlerinde, ÇED (Çevresel Etki Değerlendirmesi) raporlarının hazırlanmasında, tarım ve ormancılık alanlarında, gıda kontrol laboratuarlarında, biyolojik arıtma tesislerinde, biyolojik ürün standartlarının belirlenmesinde, kriminoloji laboratuarlarında, Adli tıpta, kara, hava ve deniz gümrüklerinde, biyomedikal çalışma alanlarında, ilaç ve ilaç hammaddelerinin, kozmetik ürünlerinin üretimi ve kontrolü alanlarında, vektör canlıların kontrol çalışmalarında ve nükleer tesislerde çalışabilecek donanıma sahiptir. Biyoloji yüksek lisans programını bitirenler "yüksek biyolog" unvanı almaya hak kazanırlar. Biyologlar günümüzde yoğun olarak üniversitelerde akademisyen olarak, sağlık sektöründe, hidrobiyoloji araştırma merkezlerinde, Çevre ve Orman Bakanlığı’nda, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı’nda, ÇED düzenleme yetkisi olan özel sektörde, ilaç ve besin endüstrisinde çalışmaktadırlar. Ayrıca, öğretmenlik sertifikası alanlar Milli Eğitim Bakanlığı’na veya özel sektöre bağlı orta dereceli okullarda ve dershanelerde öğretmenlik yapmaktadırlar.
Yüksek Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla doktora programlarında öğrenim görebilirler.
Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten (AA, 90-100), (BA, 85-89), (BB, 80-84), (CB, 75-79) ve (CC, 70-74) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Seminer, tez çalışması, uzmanlık alan dersleri ve diğer kredisiz olarak alınan derslerde başarılı olan öğrencilere BL (başarılı), başarısız olan öğrencilere de BS (başarısız) notu verilir.
Anabilim Dalı Seminer dersinden başarılı olmak. Uzmanlık Alan Dersinden başarılı olmak. En az 8 adet ve 24 kredilik Anabilim Dalı yüksek lisans derslerinden başarılı olmak En az 2 yarıyıl yüksek lisans tez döneminde eğitim görmek ve başarılı olmak. Anabilim Dalı programında mevcut olan derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve yüksek lisans tezini başarı ile tamamlayan öğrencilere Biyoloji alanında yüksek lisans diploması verilir.
Tam Zamanlı
Adres : Bozok Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Biyoloji Bölümü, 66200, Yozgat Web Adresi : http://biyoloji.bozok.edu.tr/index.html Tel : 0 354 242 10 21 Faks : 0 354 242 10 22 Anabilim Dalı Başkanı : Prof. Dr. Hatice BAŞ, Bologna Koordinatörü: Prof. Dr. Hatice BAŞ, Bologna Koordinatör Yardımcısı: Arş. Gör. Emine Tuğçe SARAÇ CEBECİ
Eğitim-Öğretim planlarının öğrenciler için hedeflenen niteliklere uygunluğu her eğitim-öğretim dönemi öncesinde, yeni gelişmeler de göz önüne alınarak, değerlendirilmektedir. Anabilim Dalında şu anda 5 Laboratuara sahiptir 1) Eğitim-Öğretim amacıyla kullanılan Öğrenci Uygulama Laboratuarı 2) Sitogenetik Araştırma Laboratuarı 3) Herbaryum 4) Genel Biyoloji Araştırma Laboratuarı 5) Moleküler Biyoloji Araştırma Laboratuvarı
1 | Bilimsel yöntemlerle biyoloji ile ilgili verileri kullanarak bilgi ve teori geliştirir |
2 | Bilimsel çalışmaları okur, anlar ve değerlendirir |
3 | Biyoloji alanında bilimsel literatüre katkı sağlamak amacıyla ulusal ya da uluslararası bir makale/tez hazırlar |
4 | Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygular |
5 | Biyoloji konuları ile ilgili problemleri saptar sentez yaparak problemlerin çözümüne yönelik hipotez kurar ve çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi test eder |
6 | Biyoloji alanındaki uygulamalarda, evrensel ve toplumsal değerlere duyarlı bir şekilde ülke çıkarlarını gözeten, araştıran, üreten, etik ve sorumluluk sahibi bireyler haline gelir |
7 | Alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır |
8 | Biyoloji alanında bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi, bir alana uygulayan özgün bir çalışma yapar |
9 | Biyolojinin belli alanlarında özelleşerek araştırma projesi tasarlama, tez hazırlama ve sonuçların değerlendirilmesi konusunda yeterlilik kazanır |
10 | Disiplinler arası çalışmalara katılır |
11 | Proje tabanlı çalışma yönünde tutum geliştirir. |
12 | Güncel gelişmeleri ve/veya kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü, görsel ve uygulamalı olarak sistemli biçimde aktarır. |
13 | Bilgisayar ve bilişim teknolojilerini alan amaçları doğrultusunda ileri düzeyde kullanır |
14 | Biyoloji alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
15 | Karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. |
16 | Disiplinler arası çalışmalarda karşılaşılabilecek olası problemlere çözüm üretmede kullanabilme yetkinliği kazanır. |
1. Dönem | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
BYL503 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
BYL504 | Türkçe | BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE ETİK | Zorunlu | 3 | - | - | 5 | |
BYLSDG-I | Türkçe | SEÇMELİ DERS GRUBU I | Seçmeli | 3 | - | - | - | |
Toplam | 14 | 0 | 0 | 15 | ||||
2. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
BYL500 | Türkçe | SEMİNER | Zorunlu | - | 2 | - | 5 | |
BYL503 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
BYLSDG-II | Türkçe | SEÇMELİ DERS GRUBU II | Seçmeli | 3 | - | - | - | |
Toplam | 11 | 2 | 0 | 15 | ||||
3. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
BYL501 | Türkçe | TEZ ÇALIŞMASI | Zorunlu | - | 1 | - | 20 | |
BYL503 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
Toplam | 8 | 1 | 0 | 30 | ||||
4. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
BYL501 | Türkçe | TEZ ÇALIŞMASI | Zorunlu | - | 1 | - | 20 | |
BYL503 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
Toplam | 8 | 1 | 0 | 30 | ||||
BYLSDG-I - SEÇMELİ DERS GRUBU I | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
BYL509 | Türkçe | TÜRKİYE’DE BİTKİ TAKSONOMİSİ TARİHİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL510 | Türkçe | ASTERACEAE TAKSONOMİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL520 | Türkçe | GENETİK TOKSİKOLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL525 | Türkçe | DOKU KÜLTÜR YÖNTEMLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL532 | Türkçe | İLERİ BİYOİNFORMATİK | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL535 | Türkçe | TEMEL MOLEKÜLER BİYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL542 | Türkçe | İLERİ MİKOLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL546 | Türkçe | LİKENOLOJİDE TAYIN VE INCELEME YÖNTEMLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL564 | Türkçe | BİYOLOJİK BOYALAR | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL571 | Türkçe | ALGAL BİYOTEKNOLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL572 | Türkçe | ALGAL TAKSONOMİ VE TOKSİKOLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL576 | Türkçe | SERBEST RADİKALLER VE ANTİOKSİDANLAR | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL578 | Türkçe | ÖZEL HİSTOLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYLSDG-II - SEÇMELİ DERS GRUBU II | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
BYL505 | Türkçe | TOHUMLU BİTKİ SİSTEMATİĞİ UYGULAMALARI-I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL506 | Türkçe | TOHUMLU BİTKİ SİSTEMATİĞİ UYGULAMALARI-II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL507 | Türkçe | TOHUMLU BİTKİ SİSTEMATİĞİ TERMİNOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL508 | Türkçe | TÜRKİYE’NİN ENDEMİK BİTKİLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL509 | Türkçe | TÜRKİYE’DE BİTKİ TAKSONOMİSİ TARİHİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL510 | Türkçe | ASTERACEAE TAKSONOMİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL511 | Türkçe | BİTKİLERDE VARYASYON | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL512 | Türkçe | BİTKİ SİTOGENETİĞİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL513 | Türkçe | REKOMBİNANT DNA TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL514 | Türkçe | BİTKİ BİYOTEKNOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL515 | Türkçe | TÜRKİYE VEJETASYONU | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL516 | Türkçe | İLERİ SİTOGENETİK | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL517 | Türkçe | TÜRKİYE MEMELİLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL518 | Türkçe | TAKSONOMİK ZOOLOJİNİN PRENSİPLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL519 | Türkçe | MİKROBİYAL GENETİK | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL520 | Türkçe | GENETİK TOKSİKOLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL521 | Türkçe | BİTKİ EKOFİZYOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL522 | Türkçe | HİSTOPATOLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL523 | Türkçe | BİYOLOJİK MÜCADELE | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL524 | Türkçe | PROTEİNLERİ ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL525 | Türkçe | DOKU KÜLTÜR YÖNTEMLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL526 | Türkçe | İLERİ ENTOMOLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL527 | Türkçe | ELEKTRON MİKROSKOP TEKNİKLERİ-I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL528 | Türkçe | ELEKTRON MİKROSKOP TEKNİKLERİ-II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL529 | Türkçe | SİTOGENETİK YAZILIM KURALLARI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL530 | Türkçe | İLERİ HÜCRE BİYOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL531 | Türkçe | İLERİ TOKSİKOLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL532 | Türkçe | İLERİ BİYOİNFORMATİK | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL533 | Türkçe | İLERİ MOLEKÜLER BİYOLOJİ-I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL534 | Türkçe | İLERİ MOLEKÜLER BİYOLOJİ-II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL535 | Türkçe | TEMEL MOLEKÜLER BİYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL536 | Türkçe | MOLEKÜLER BİYOLOJİDE KULLANILAN YÖNTEMLER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL537 | Türkçe | NÜKLEİK ASİTLERİN BİYOKİMYASI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL538 | Türkçe | İLERİ MOLEKÜLER GENETİK | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL539 | Türkçe | BÖCEK MOLEKÜLER BİYOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL540 | Türkçe | GENOMLARIN MOLEKÜLER ANALİZİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL541 | Türkçe | MOLEKÜLER DÜZENLEME MEKANİZMALARI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL542 | Türkçe | İLERİ MİKOLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL543 | Türkçe | LİKEN SİSTEMATİĞİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL544 | Türkçe | LİKENİKOL MANTARLAR BİYOLOJSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL545 | Türkçe | LİKENLERİN BİYOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL546 | Türkçe | LİKENOLOJİDE TAYIN VE INCELEME YÖNTEMLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL547 | Türkçe | BOTANİK TERMİNOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL548 | Türkçe | PCR TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL549 | Türkçe | BÖCEK ÜREME FİZYOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL550 | Türkçe | BÖCEK PARAZİOİTLERİNİN İN-VİTRO KÜLTÜRLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL551 | Türkçe | BÖCEK EKOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL552 | Türkçe | EKONOMİK ENTOMOLOJİDE ÖZEL KONULAR | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL553 | Türkçe | İLERİ BÖCEK KİMYASI I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL554 | Türkçe | İLERİ BÖCEK KİMYASI II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL555 | Türkçe | CARYOPHYLACEAE TAKSONOMİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL556 | Türkçe | SAĞLIK BİYOKİMYASI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL557 | Türkçe | DOKU VE SİSTEM FİZYOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL558 | Türkçe | MOLEKÜLER METABOKLİZMA | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL559 | Türkçe | İLERİ BÖCEK FİZYOLOJİSİ I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL560 | Türkçe | İLERİ BÖCEK FİZYOLOJİSİ II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL561 | Türkçe | İLERİ HÜCRE BİYOLOJİSİ I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL562 | Türkçe | İLERİ HÜCRE BİYOLOJİSİ II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL563 | Türkçe | IŞIK MİKROSKOBU | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL564 | Türkçe | BİYOLOJİK BOYALAR | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL565 | Türkçe | İSKEMİ REPERFÜZYON HASARI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL566 | Türkçe | TOPRAK ZOOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL567 | Türkçe | TOPRAK EKOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL568 | Türkçe | OMURGALI HAVANLARIN KARŞILAŞTIRMALI ANATOMİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL569 | Türkçe | OMURGALI ÖRNEKLERİN TOPLANMASI HAZIRLANMASI VE KORUNMASI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL570 | Türkçe | TATLI SU EKOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL571 | Türkçe | ALGAL BİYOTEKNOLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL572 | Türkçe | ALGAL TAKSONOMİ VE TOKSİKOLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL573 | Türkçe | GÖL EKOSİSTEMLERİNDE ÖTROFİKASYON VE RESTORASYON | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL574 | Türkçe | İLERİ EKOLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL575 | Türkçe | TEMEL BİYOLOJİK PSİKOLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL576 | Türkçe | SERBEST RADİKALLER VE ANTİOKSİDANLAR | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL577 | Türkçe | BÜYÜME FAKTÖRLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL578 | Türkçe | ÖZEL HİSTOLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL579 | Türkçe | BALIK EKOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL580 | Türkçe | İLERİ POPULASYON DİNAMİĞİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BYL581 | Türkçe | SUCUL TROFİK EKOLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 |