Bitki Koruma Anabilim Dalı 2024-2025 döneminde eğitim ve öğretimine başlamıştır
Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler Yüksek Lisans derecesi kazanırlar.
QF-EHEA: 2. Düzey; EQF-LLL : 7. Düzey
Yozgat Bozok Üniversitesi'nde öğrenim gören öğrenciler, bazı derslerden belirli yönetmelikler çerçevesinde muaf olabilirler. Başka bir kurumda alınan dersin içeriğinin, YOBÜ'de verilen dersin içeriğine uygun olması ve ilgili enstitü müdürlüğü tarafından onaylanması durumunda, öğrenci bu dersten muaf tutulabilir.
Tezli yüksek lisans programı 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer dersi, tez çalışması ve uzmanlık alan derslerinden oluşur. Seminer dersi, tez çalışması ve uzmanlık alan dersleri kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Tezli yüksek lisans programı bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla seminer dersi dâhil en az sekiz ders, tez çalışması ve uzmanlık alan dersleri olmak üzere toplam en az 120 AKTS kredisinden oluşur. Öğrenci, en geç danışman atanmasını izleyen dönemden itibaren her yarıyıl tez dönemi için kayıt yaptırmak zorundadır. Tezli yüksek lisans programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program en çok altı yarıyılda tamamlanır. Bu Yönetmelikte belirtilen mezuniyet için gerekli yükümlülüklerin tümünü yerine getiren öğrenciler en erken üç yarıyılda da mezun olabilirler.
1 | Öğrencilere ilgili anabilim dalında temel bilgilerin aktarımın sağlanması, bilgiyi kullanma ve sentez yapabilme kabiliyetlerinin kazandırılması |
2 | Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde ortaya çıkan bitki koruma sorunları ve bunların çözümüne yönelik ileri düzey bilgi sahibi olunması. |
3 | Bitki koruma sorunlarına tesbit edebilen, sorunlara çözüm üretebilen ve alanında aldığı bilgileri bütüncül bir yaklaşım ile çözüm odaklı kullanabilen öğrenciler yetiştirmek |
4 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarının beklenti ve gereksinimlerini karşılayabilecek kalitede işgücü eldesini ve akademik yeterlilikteki öğrencileri doktora programlarına hazırlanması. |
Özel Sektör (İlaç Firmaları, Tarımsal Danışmanlık Firmaları v.b.) Resmi Kuruluşlar ( Tarım Bakanlığı Taşra Teşkilatı ve Araştırma Enstitüleri)
Tezli Yüksek Lisans programlarından mezun olanlar, doktora programlarına başvuruda bulunabilirler.
Harf notlarının katsayıları ve 100 puan üzerinden karşılıkları aşağıda gösterilmiştir. Katsayı Başarı Notu Başarı Derecesi (Yüksek Lisans) 100’lük Not Karşılığı 4,00 AA YT 100 - 93,00 3,70 AB YT 92,99 - 83,66 3,30 BA YT 83,65 - 76,66 3,00 BB YT 76,65 - 69,66 2,70 BC YZ 69,65 - 60,33 2,30 CB YZ 60,32 - 53,33 2,00 CC YZ 53,32 - 46.33 1,70 CD YZ 46,32 - 37,00 1,30 DC YZ 36,99 - 30,00 1,00 DD YZ 29,99 - 20,00 0,00 FF YZ 19,99 - 00,00 Bir öğrencinin bir yarıyılda/yılda aldığı derslerden (BB) 3,00 ve üstünde not aldığı dersler sayılır. Öğrenci, zorunlu derslerden başarılı olmak zorundadır. Başarısız olunan seçmeli dersler yerine farklı ders alınabilir.
Tezli yüksek lisans programları 21 ulusal krediden ve 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından oluşur. 120 AKTS kredisinin 60 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 60 AKTS kredisi de tez çalışmasını içeren uzmanlık alan derslerinden oluşur.
Tam Zamanlı
Doç. Dr. Mustafa ALKAN mustafa.alkan@yobu.edu.tr
Araştırma laboratuvarı 100 m2’lik alanda kurulmuştur. Laboratuvarımızda Entomoloji ve Fitopatoloji alanında araştırma çalışmaları yürütülmektedir. Bitki hastalık ve zararlılarının izolasyonu, saflaştırılması, çoğaltılması ve kültüre alınması, bitkilerden uçucu yağ ve ekstrakt elde edilerek hastalık ve zararlıların mücadelesinde kullanım olanakları araştırılmaktadır. Ayrıca, biyokimyasal ve moleküler çalışmalar için gerekli alt yapı bulunmakta ve araştırma çalışmalarında kullanılmktadır. Öğrenci uygulama laboratuvarı 80 m2’lik alanda kurulmuş olup, 20 adet stereo binoküler mikroskop ve 15 adet ışık mikroskobu öğrenci uygulamalarında kullanılmaktadır. Ayrıca projeksiyona bağlı 1 adet dijital HD kameralı stereo binoküler mikroskop bulunmaktadır. Bu sayede hocalarımız öğrenci uygulamalarında eş zamanlı olarak öğrencilere örnek materyal üzerinde incelenen kısımları ayrıntılı bir şekilde gösterilebilmekte ve her öğrenci kendi mikroskobunda uygulama materyallerini inceleyebilmektedir. Bölümümüz sistematik laboratuvarı 40 m2’lik alandan oluşmaktadır. Laboratuvarda araştırma amaçlı 2 adet stereo mikroskop (Leica, S8APO), dijital kamera bağlantılı görüntüleme sistemine sahip 1 adet stereo mikroskop (Leica, DM750) ve 1 adet ışık mikroskobu (Leica, M125) bulunmaktadır. Ayrıca, 1 adet buzdolabı ve 3 adet metal dolap bulunmakta olup, çalışma materyali ve sarf malzemelerin uygun şekilde saklanması amacıyla kullanılmaktadır. Bölüm sistematik laboratuvarında, Entomoloji başta olmak üzere, Nematoloji, Akaroloji ve Mikoloji alanında çeşitli örnekler üzerindeki mikroskobik incelemeler ve teşhis çalışmaları gerçekleştirilmektedir. Bölümümüz bünyesinde Türkiye'nin değişik yerlerinden toplanan böcek ve bitki materyallerinin kolleksiyonu oluşturulmaya başlanmıştır. Müzede toplanan materyallerin uygun şekilde muhafazasını sağlayacak nitelikte çekmeceli dolaplar bulunmaktadır.
1 | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur |
2 | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir |
3 | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir |
4 | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır |
5 | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır |
6 | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar |
7 | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar |
8 | Bitki koruma ile ilgili temel ve kavram bilgilerini sentezleyerek lisans eğitimi süresince edindiği mesleki yeterlilikler çerçevesinde, uzmanlaşmak istediği bilim dalına yönelik kendini geliştirme becerisi kazanır |
9 | Uzmanlaşmak istediği alanda yurtiçi ve yurtdışı süreli yayınları izleyebilir ve yorumlama yetisi kazanır |
10 | Hastalık ve zararlılara karşı mücadelede kullanılabilecek yeni ve güncel savaşım modelleri hakkında bilgi sahibi olur. |
11 | Hasat sonrası hastalık ve zararlılardan kaynaklı sorunların çözümü ve yönetimi hakkında bilgi sahibi olur. |
12 | Alanıyla ilgili bir araştırmayı nicel ve nitel veri toplama yöntemlerini kullanarak planlama, bilimsel etik çerçevesinde sürdürme ve uygun istatistiksel yöntemleri seçerek değerlendirme yeterliliklerine sahip olma |
13 | Biyoçeşitlilik ve ekolojik duyarlılığa sahip olur ve çalışmalarını bu kapsamda planlayabilir. |
14 | Laboratuvar kullanım yöntem ve tekniklerini kullanma becerilerini geliştirir |
15 | Çevre/halk sağlığı ve tarımsal üretim ile ilişkili olarak biyogüvenlik konularında aldığı bilgileri uygulayabilme |
16 | Elde ettiği bilimsel araştırma sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilir ve bunlardan bilimsel yayınlar üreterek sunabilir |
1. Dönem | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
BKYL501 | Türkçe | BILIMSEL YAYIN ETIĞI | Zorunlu | 3 | - | - | 5 | |
BKYL502 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
BKYLSDG-I | Türkçe | SEÇMELİ DERS GRUBU I | Seçmeli | - | - | - | - | |
Toplam | 11 | 0 | 0 | 15 | ||||
2. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
BKYL502 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
BKYL504 | Türkçe | SEMİNER | Zorunlu | - | 2 | - | 5 | |
BKYLSDG-II | Türkçe | SEÇMELİ DERS GRUBU II | Seçmeli | - | - | - | - | |
Toplam | 8 | 2 | 0 | 15 | ||||
3. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
BKYL502 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
BKYL503 | Türkçe | TEZ ÇALIŞMASI | Zorunlu | - | 1 | - | 20 | |
Toplam | 8 | 1 | 0 | 30 | ||||
4. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
BKYL502 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
BKYL503 | Türkçe | TEZ ÇALIŞMASI | Zorunlu | - | 1 | - | 20 | |
Toplam | 8 | 1 | 0 | 30 | ||||
BKYLSDG-I - SEÇMELİ DERS GRUBU I | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
BKYL505 | Türkçe | BÖCEK POPÜLASYON EKOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL506 | Türkçe | VEKTÖR BÖCEKLER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL507 | Türkçe | ENTOMOLOJİ DENEME YÖNTEMLERİ I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL508 | Türkçe | ENTOMOLOJİ DENEME YÖNTEMLERİ II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL509 | Türkçe | BÖCEK TOKSİKOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL510 | Türkçe | BİTKİLERDE ZARARLILARA DAYANIKLILIK | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL511 | Türkçe | BÖCEK YETİŞTİRME TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL512 | Türkçe | BÖCEK BİTKİ İLİŞKİLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL513 | Türkçe | ZARARLILARLA MÜCADELEDE AKILLI TARIM TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL514 | Türkçe | SÜS BİTKİLERİ ZARARLILARI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL515 | Türkçe | TARIMSAL AKAROLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL516 | Türkçe | AKARİSİTLER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL517 | Türkçe | UYGULAMALI AKAROLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL518 | Türkçe | PREDATÖR AKARLAR VE BİYOLOJİK MÜCADELEDE KULLANIM POTANSİYELİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL519 | Türkçe | ENTOMOLOJİDE MOLEKÜLER YAKLAŞIMLAR | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL520 | Türkçe | BÖCEK SINIFLANDIRMASININ TEMEL İLKELERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL521 | Türkçe | BÖCEK FİZYOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL522 | Türkçe | BÖCEKLERDE BİYOÇEŞİTLİLİK | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL523 | Türkçe | ZARARLILARLA BİYOTEKNİK MÜCADELE | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL524 | Türkçe | ENTOMOLOJİDE İSTATİSTİKSEL VERİ ANALİZLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL525 | Türkçe | PESTİSİTLER VE KALINTI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL526 | Türkçe | BÖCEK DAVRANIŞLARI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL527 | Türkçe | BÖCEK EKOLOJİSİNİN TEMEL İLKELERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL528 | Türkçe | PESTİSİTLER VE ÇEVRE KİRLİLİĞİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL529 | Türkçe | BİTKİ BESLEME İLE FUNGAL HASTALIKLARIN İLİŞKİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL530 | Türkçe | BİTKİ PATOJEN FUNGUSLARIN TANISI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL531 | Türkçe | BİTKİLERDE TOPRAK VE TOHUM KÖKENLİ FUNGAL HASTALIKLAR | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL532 | Türkçe | FİTOPATOLOJİDE İSTATİSTİKSEL VERİ ANALİZLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL533 | Türkçe | HASTALIKLARLA MÜCADELEDE AKILLI TARIM TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL534 | Türkçe | TOHUM KÖKENLİ BAKTERİYEL HASTALIKLAR | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL535 | Türkçe | ANTAGONİSTERİN (PGPR) BİTKİ PATOLOJİSİNDEKİ ROLÜ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL536 | Türkçe | BAKTERİYEL SEBZE HASTALIKLARI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL537 | Türkçe | BAKTERİYEL HASTALIKLARIN EKOLOJİSİ VE EPİDEMİYOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL538 | Türkçe | TARIMSAL KARANTİNA VE SERTİFİKASYON | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL539 | Türkçe | BİTKİ PATOJENİ BAKTERİLERİN TANISINDA KULLANILAN YÖNTEMLER I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL540 | Türkçe | BİTKİ PATOJENİ BAKTERİLERİN TANISINDA KULLANILAN YÖNTEMLER II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL541 | Türkçe | SOĞANLI VE YUMRULU BİTKİLERDE BAKTERİYEL HASTALIK ETMENLERİ VE MÜCADELESİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL542 | Türkçe | BİTKİ GELİŞİMİNİ TEŞVİK EDİCİ BAKTERİLER (PGPR) | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL543 | Türkçe | BİTKİ PATOJENİ BAKTERİLERİN TANISINDA FİLOGENETİK ÇALIŞMALAR | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYLSDG-II - SEÇMELİ DERS GRUBU II | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
BKYL505 | Türkçe | BÖCEK POPÜLASYON EKOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL506 | Türkçe | VEKTÖR BÖCEKLER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL507 | Türkçe | ENTOMOLOJİ DENEME YÖNTEMLERİ I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL508 | Türkçe | ENTOMOLOJİ DENEME YÖNTEMLERİ II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL509 | Türkçe | BÖCEK TOKSİKOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL510 | Türkçe | BİTKİLERDE ZARARLILARA DAYANIKLILIK | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL511 | Türkçe | BÖCEK YETİŞTİRME TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL512 | Türkçe | BÖCEK BİTKİ İLİŞKİLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL513 | Türkçe | ZARARLILARLA MÜCADELEDE AKILLI TARIM TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL514 | Türkçe | SÜS BİTKİLERİ ZARARLILARI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL515 | Türkçe | TARIMSAL AKAROLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL516 | Türkçe | AKARİSİTLER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL517 | Türkçe | UYGULAMALI AKAROLOJİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL518 | Türkçe | PREDATÖR AKARLAR VE BİYOLOJİK MÜCADELEDE KULLANIM POTANSİYELİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL519 | Türkçe | ENTOMOLOJİDE MOLEKÜLER YAKLAŞIMLAR | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL520 | Türkçe | BÖCEK SINIFLANDIRMASININ TEMEL İLKELERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL521 | Türkçe | BÖCEK FİZYOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL522 | Türkçe | BÖCEKLERDE BİYOÇEŞİTLİLİK | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL523 | Türkçe | ZARARLILARLA BİYOTEKNİK MÜCADELE | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL524 | Türkçe | ENTOMOLOJİDE İSTATİSTİKSEL VERİ ANALİZLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL525 | Türkçe | PESTİSİTLER VE KALINTI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL526 | Türkçe | BÖCEK DAVRANIŞLARI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL527 | Türkçe | BÖCEK EKOLOJİSİNİN TEMEL İLKELERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL528 | Türkçe | PESTİSİTLER VE ÇEVRE KİRLİLİĞİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL529 | Türkçe | BİTKİ BESLEME İLE FUNGAL HASTALIKLARIN İLİŞKİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL530 | Türkçe | BİTKİ PATOJEN FUNGUSLARIN TANISI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL531 | Türkçe | BİTKİLERDE TOPRAK VE TOHUM KÖKENLİ FUNGAL HASTALIKLAR | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL532 | Türkçe | FİTOPATOLOJİDE İSTATİSTİKSEL VERİ ANALİZLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL533 | Türkçe | HASTALIKLARLA MÜCADELEDE AKILLI TARIM TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL534 | Türkçe | TOHUM KÖKENLİ BAKTERİYEL HASTALIKLAR | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL535 | Türkçe | ANTAGONİSTERİN (PGPR) BİTKİ PATOLOJİSİNDEKİ ROLÜ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL536 | Türkçe | BAKTERİYEL SEBZE HASTALIKLARI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL537 | Türkçe | BAKTERİYEL HASTALIKLARIN EKOLOJİSİ VE EPİDEMİYOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL538 | Türkçe | TARIMSAL KARANTİNA VE SERTİFİKASYON | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL539 | Türkçe | BİTKİ PATOJENİ BAKTERİLERİN TANISINDA KULLANILAN YÖNTEMLER I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL540 | Türkçe | BİTKİ PATOJENİ BAKTERİLERİN TANISINDA KULLANILAN YÖNTEMLER II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL541 | Türkçe | SOĞANLI VE YUMRULU BİTKİLERDE BAKTERİYEL HASTALIK ETMENLERİ VE MÜCADELESİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL542 | Türkçe | BİTKİ GELİŞİMİNİ TEŞVİK EDİCİ BAKTERİLER (PGPR) | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
BKYL543 | Türkçe | BİTKİ PATOJENİ BAKTERİLERİN TANISINDA FİLOGENETİK ÇALIŞMALAR | Seçmeli | 3 | - | - | 5 |