Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BKYL522 | BÖCEKLERDE BİYOÇEŞİTLİLİK | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Böcek biyoçeşitliliği dersi, ekosistemlerin işleyişindeki önemli rolü nedeniyle böceklerin çeşitliliğini, dağılımını ve etkileşimlerini anlamayı amaçlamaktadır. Bu ders kapsamında, öğrenciler böceklerin taksonomisi, morfolojisi ve ekolojisi hakkında derinlemesine bilgi edinerek, biyoçeşitlilik koruma stratejileri geliştirme yeteneği kazanacaklardır. Ayrıca, farklı habitatlarda yaşayan böcek topluluklarının dinamikleri incelenerek, insan faaliyetlerinin bu biyoçeşitlilik üzerindeki etkileri ele alınacaktır. Öğrenciler; entomolojik araştırma yöntemleri kullanarak gözlem yapma ve veri analiz etme becerilerini geliştirirken, doğanın sürdürülebilirliğine katkıda bulunacak bilgilerle donatılacaktır. Bu bağlamda dersin amacı; böceklerin ekosistem sağlığına olan katkılarını vurgulamak ve öğrencilere çevresel farkındalık kazandırmaktır.
Doç. Dr. Gamze PEKBEY
1 | Böcek türlerinin tanımlanması ve sınıflandırılması konusunda temel bilgileri öğrenmek. |
2 | Böceklerin ekolojik rollerini ve ekosistemdeki önemini anlamak. |
3 | Böceklerin anatomik yapısını ve fizyolojik özelliklerini öğrenmek. |
4 | Böcek biyoçeşitliliğinin korunması ve sürdürülebilirliği konularında farkındalık geliştirmek. |
5 | Böcek popülasyonları üzerindeki insan etkilerini değerlendirmek ve çözüm önerileri sunmak. |
Birinci Öğretim
[Yok]
Böcek biyoçeşitliliği dersi, böceklerin çeşitliliğini ve ekosistemler üzerindeki etkilerini kapsamlı bir şekilde ele almayı hedefleyen çok disiplinli bir müfredat sunmaktadır. Ders içeriği, böcek taksonomisi ve morfolojisi gibi temel kavramlardan başlayarak, farklı böcek gruplarının ecolojik rolü ve yaşam döngüleri üzerine derinlemesine incelemeleri içermektedir. Ayrıca, öğrenciler canlı örnekler üzerinde gözlem yaparak, çeşitli habitatlarda bulunan böcek topluluklarının çeşitliliğini keşfedeceklerdir. Ekolojik etkileşimler, biyoçeşitlilik koruma stratejileri ve insan etkileri gibi konular da dersin önemli parçaları arasında yer almakta; bu sayede öğrenciler çevresel sorunlar hakkında bilinçlenip çözüm önerileri geliştirebilecek bilgi birikimini kazanacaklardır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Böcek biyoçeşitliliği tanımı ve önemi | Slayt sunumu, Soru-cevap, Tartışma | Yok |
2 | Böceklerin evrimi ve adaptasyonları | ||
3 | Fosil böcekler ve günümüzde yaşayan böcek türleri | ||
4 | Böceklerin davranışları ve iletişim şekilleri | ||
5 | Böceklerde topluluklar ve sosyal organizasyonlar | ||
6 | Böceklerin ekolojisi ve yaşam alanları | ||
7 | Böcek Zoocoğrafyası | ||
8 | Böcek biyoçeştliliğini etkileyen abiyotik faktörler | ||
9 | Böcek Biyoçeşitliliğini etkileyen biyotik faktörler | ||
10 | Böceklerin korunması ve sürdürülebilir yönetimi | ||
11 | Böcek Biyoçeşitliliğinin Tarımsal Önemi | ||
12 | Tarımsal İlaçlamanın Biyoçeşitlilik üzerindeki Etkileri | ||
13 | Böceklerin türlerine göre sınıflandırılması | ||
14 | Böceklerin çevresel etkileri ve doğal dengedeki rolü ve Böcek biyoçeşitliliği ile ilgili son çalışmalar |
Tihelka, E., Cai, C., Giacomelli, M., Lozano-Fernandez, J., Rota-Stabelli, O., Huang, D., ... & Pisani, D. (2021). The evolution of insect biodiversity. Current Biology, 31(19), R1299-R1311. Foottit, R. G., & Adler, P. H. (Eds.). (2009). Insect biodiversity: science and society. John Wiley & Sons. Cranston, P. S. (2010). Insect biodiversity and conservation in Australasia. Annual Review of Entomology, 55(1), 55-75. Outhwaite, C. L., McCann, P., & Newbold, T. (2022). Agriculture and climate change are reshaping insect biodiversity worldwide. Nature, 605(7908), 97-102.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Quiz | 1 | 25 |
Performans | 1 | 25 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 1 | 14 |
Tartışma | 14 | 1 | 14 |
Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 5 | 1 | 5 |
Performans | 1 | 10 | 10 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 115 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 4 | |||||||||||||||
ÖÇ 2 | 2 | 3 | 4 | 5 | 3 | |||||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 4 | 3 | 3 | 5 | |||||||||||||
ÖÇ 5 | 4 | 5 | 2 | 1 | 2 | 4 |