Yozgat Bozok Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü bünyesinde kurulan Kentsel Koruma ve Yenileme Anabilim Dalı Mimarlık ile Şehir ve Bölge Planlama bölümleri koordinasyonunda disiplinler arası bir program olarak 2020 yılından itibaren yüksek lisans düzeyinde öğrenci almaktadır.
Kentsel Koruma ve Yenileme Bilim Uzmanı
YÜKSEK LİSANS
Kentsel Koruma ve Yenileme Programına başvuru yapabilecek adayların Mimarlık, Şehir ve Bölge Planlama veya Kamu Yönetimi/ Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümlerinden Lisans not ortalaması en az 2.50 olma şartı aranmaktadır. Ülke çapında yapılan Lisansüstü Giriş Sınavından (ALES) ilgili alandan en az 65 puan almak şartı aranmaktadır.
Üniversitedeki aynı enstitünün bir başka anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun eşdeğer enstitüsüne bağlı lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir.
Program toplam 24 ulusal krediden az olmamak koşuluyla en az sekiz adet ders, iki atölye, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi kredisizdir. 24 kredi içinde zorunlu derslerin tamamlanması gerekmektedir. Seçmeli derslerden 24 kredinin % 30’u aşılmamak koşuluyla başka enstitü veya üniversitelerdeki Kentsel Koruma ve Yenileme Programlarından veya Mimarlık, Restorasyon, Kentsel Tasarım, Kentsel Planlama, Şehircilik, Kent ve Çevre Sorunları, Sosyal Çevre Bilimleri, Çevre Bilimleri, Afet Yönetimi, Kamu Yönetimi programlarından danışman onayı doğrultusunda ders seçilebilir. Program tam zamanlı ve gündüz eğitimi vermektedir. Atölye dersleri ve teorik dersler ağırlıklı bir ders programına sahiptir. Atölye derslerinde üretilen çalışmalar derinlemesine araştırma sürecini kapsar, uygulamaya yöneliktir ve elde edilen veriler doğrultusunda ders kapsamında öğrenciler tarafından üretilen bilgi proje çalışmalarında doğrudan kullanılır. Dönem sonu projeleri jüri sistemi ile değerlendirilmektedir. Atölye 2 dersinin ön koşulu Atölye 1 dersinin başarılı olarak geçilmesidir.
Kentsel koruma ve yenileme konusunda uygulama alanında etkin olarak görev yapacak ve diğer ilgili disiplinlerle birlikte çalışmalar yürütebilecek uzmanları yetiştirmeye yöneliktir. Tarihsel alanlar üzerindeki hızlı kentleşme süreçlerinin getirdiği olumsuz etkilerin ve rant baskılarının giderilerek; mekânsal, toplumsal ve ekonomik anlamda iyileşme sağlayacak olan çözümlerin ve koruma uygulamalarının üretilmesine katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Program; tarihsel-mekânsal süreçlerin anlaşılması, mevcut ekonomik, sosyal ve kültürel pratiklerin kavranması ve alanın sorun ve potansiyellerinin belirlenerek çözüm önerilerinin uluslararası koruma ilkeleri temelinde disiplinler arası bir çerçevede geliştirilmesine yönelik bir eğitimi kapsadığından Mimarlık, Restorasyon, Kentsel Tasarım, Kentsel Planlama, Şehircilik, Kent ve Çevre Sorunları, Sosyal Çevre Bilimleri, Çevre Bilimleri, Afet Yönetimi, Kamu Yönetimi bilim dallarını içermektedir. Programın bir diğer amacı ise güncel konulara ilişkin edinilen bilgiyi yorumlayarak koruma alanlarının problemlerinin çözümünde kullanabilen ve koruma konusunda farklı ülke deneyimlerini mekânsal, sosyal, kültürel ve ekonomik bağlamıyla kavrayabilme ve yorumlayabilme becerisi kazanan güncel ve teknolojik bilgileri iş hayatında uygulayabilecek ve yeni teknolojilere uyum sağlayabilecek elemanları veya akademisyenleri yetiştirmektir.
1 | Teknolojiyi kullanabilecek ve teknolojik gelişmelere ayak uydurabilen, çevresel, etik ve hukuki değerleri sahiplenecek ekip ruhuna sahip kentsel koruma ve yenileme alanında bilim uzmanları yetiştirmek |
2 | Yurtiçinde ve yurtdışında lisansüstü çalışmalar yapabilecek, üniversitelerde akademisyen olarak görev alabilecek mezunlar vermek. |
3 | Kuramsal ve uygulamalı süreçlerde etkin görev yapabilen, bütünleştirici ve disiplinler arası ilişki kurabilen uzmanlar/akademisyenler yetiştirmek |
4 | Güncel konulara ilişkin bilgileri yorumlayarak şehir ve bölge planlama ve mimarlık alanındaki problemlerinin çözümünde kullanabilen ve bu alanda farklı ülkelerin deneyimlerini mekânsal, sosyal, kültürel ve ekonomik bağlamıyla kavrayabilen ve yorumlayabilen bilim uzmanları yetiştirmek |
Kamu Kurumları, Devlet veya Özel Üniversite Birimleri, Özel Sektör, Sivil Toplum Kuruluşları
Doktora programı bulunmamaktadır. Mimarlık, Şehir ve Bölge Planlama ve Kamu Yönetimi bölümlerinde doktoralarına devam edebilirler.
Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilmektedir. Her dersin bir Ara Sınavı (Vize sınavı) ve Final Sınavı vardır. Derslerin başarı puanı, Ara Sınav (Vize) puanının %40'ı ve Final Sınav Puanının %60’ı alınarak hesaplanır. 100 puan üzerinden en az 70 puan alan öğrenci ilgili dersten başarılı sayılır.
En az 120 AKTS dersi (en az 8 ders) alan ve tümünü başarıyla tamamlayıp 4,00 üzerinden en az 2,00 ağırlıklı not ortalaması elde eden; Atölye, Seminer, Uzmanlık Alan Dersi ve Tez Çalışması derslerinde başarılı olan; Tez Savunmasında başarılı olan ve tezini veren öğrencilere yüksek lisans diploması verilmektedir.
Tam Zamanlı
Yozgat Bozok Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Kentsel Koruma ve Yenileme Anabilim Dalı Başkanlığı, 66100 Yozgat Tel : +90 354 2421032 Fax: 0354 2421056
Lisansüstü çalışmalarının gerçekleştirilmesi amacıyla bölümümüzün yüksek lisans öğrencilerine tahsis ettiği çalışma ofisleri, atölyeler ve maket odası bulunmaktadır.
1 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi kazanmak |
2 | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde şematik, görsel ya da yazılı olarak aktarabilme becerisi kazanmak |
3 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanmak |
4 | Mekânın tarihsel ve çevresel sorunlarına yönelik yasal ve yönetsel stratejiler geliştirilerek çözüm yolları ortaya koyabilme becerisi kazanmak |
5 | Koruma ve yenilme yaklaşımlarında anıtsal ve sivil mimarinin yanı sıra, kentsel dokunun, somut ve somut olmayan kültürel mirasın korunmasına yönelik alternatif stratejiler geliştirebilme becerisine sahip olmak |
6 | Sürdürülebilir kalkınma ve mekânsal planlamaya yönelik olarak doğal çevre ve kültürel mirasın korunması, geliştirilmesi konularında bilgi birikimine sahip olmak |
7 | Tarihsel, kentsel ve ekolojik çevre koruma çalışmalarının gereksinim duyduğu analitik sürecin kavranması ve çalışmalarda gereken niteliksel ve niceliksel bilgileri kullanabilme becerisi kazanmak |
8 | Farklı ülke deneyimlerini mekânsal, sosyal, kültürel ve ekonomik bağlamıyla kavrayabilme ve yorumlayabilme becerisi kazanmak |
9 | Kentsel korumayı ve kentsel yenilemeyi çağdaş koruma stratejileri ve hedefleri ile ilişkilendirebilme becerisi kazanmak |
10 | Kentsel ölçekte her uygulamada (yeni yapılaşma, restorasyon, sağlıklaştırma, işlev değişikliği vb.) problemleri tanımlayabilme ve çözüm getirebilme becerisi kazanmak |
11 | Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır, bilgiyi nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. |
1. Dönem | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
KKVYYL500 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
KKVYYL501 | Türkçe | BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE ETİK | Zorunlu | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLSDG-I | Türkçe | SEÇMELİ DERS GRUBU I | Seçmeli | - | - | - | - | |
Toplam | 11 | 0 | 0 | 15 | ||||
2. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
KKVYYL500 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
KKVYYL502 | Türkçe | SEMİNER | Zorunlu | - | 2 | - | 5 | |
KKVYYLSDG-II | Türkçe | SEÇMELİ DERS GRUBU II | Seçmeli | - | - | - | - | |
Toplam | 8 | 2 | 0 | 15 | ||||
3. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
KKVYYL500 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
KKVYYL551 | Türkçe | TEZ ÇALIŞMASI | Zorunlu | - | 1 | - | 20 | |
Toplam | 8 | 1 | 0 | 30 | ||||
4. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
KKVYYL500 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
KKVYYL551 | Türkçe | TEZ ÇALIŞMASI | Zorunlu | - | 1 | - | 20 | |
Toplam | 8 | 1 | 0 | 30 | ||||
KKVYYLSDG-I - SEÇMELİ DERS GRUBU I | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
KKVYYLS501 | Türkçe | İMAR BİLGİSİ VE UYGULAMA YÖNTEMLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS502 | Türkçe | KENTLEŞME POLİTİKASI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS503 | Türkçe | TARİHİ YAPILARDA YENİDEN İŞLEVLENDİRME | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS504 | Türkçe | AFET YÖNETİMİ VE KENTSEL KORUMA POLİTİKALARI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS505 | Türkçe | MEKÂN VE TASARIM | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS506 | Türkçe | KENTSEL DÖNÜŞÜM VE YENİLEME POLİTİKASI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS507 | Türkçe | KENTSEL GELİŞMEYİ İNCELEME VE YÖNLENDİRME ATÖLYESİ- 1 | Seçmeli | 6 | - | - | 10 | |
KKVYYLS508 | Türkçe | KENTSEL KORUMA VE YENİLEME SÜRECİNİN HUKUKİ BOYUTU: KORUMA VE HUKUK | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS509 | Türkçe | TARİHİ ÇEVRE İÇİNDE TASARIM | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS510 | Türkçe | KONUT POLİTİKASI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS511 | Türkçe | KÜRESELLEŞME VE MEKÂNSAL DÖNÜŞÜM | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS512 | Türkçe | SOSYO- KÜLTÜREL ANTROPOLOJİ VE MEKÂN | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS513 | Türkçe | TARİHİ ÇEVRE DEĞERLENDİRMESİ VE DÜNYA ÖRNEKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS514 | Türkçe | KENTSEL KORUMA VE YENİLEME: KURAM VE İLKELER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS515 | Türkçe | KENTSEL KORUMA VE YENİLEME ATÖLYESİ- 2 | Seçmeli | 6 | - | - | 10 | |
KKVYYLSDG-II - SEÇMELİ DERS GRUBU II | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
KKVYYLS501 | Türkçe | İMAR BİLGİSİ VE UYGULAMA YÖNTEMLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS502 | Türkçe | KENTLEŞME POLİTİKASI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS503 | Türkçe | TARİHİ YAPILARDA YENİDEN İŞLEVLENDİRME | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS504 | Türkçe | AFET YÖNETİMİ VE KENTSEL KORUMA POLİTİKALARI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS505 | Türkçe | MEKÂN VE TASARIM | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS506 | Türkçe | KENTSEL DÖNÜŞÜM VE YENİLEME POLİTİKASI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS507 | Türkçe | KENTSEL GELİŞMEYİ İNCELEME VE YÖNLENDİRME ATÖLYESİ- 1 | Seçmeli | 6 | - | - | 10 | |
KKVYYLS508 | Türkçe | KENTSEL KORUMA VE YENİLEME SÜRECİNİN HUKUKİ BOYUTU: KORUMA VE HUKUK | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS509 | Türkçe | TARİHİ ÇEVRE İÇİNDE TASARIM | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS510 | Türkçe | KONUT POLİTİKASI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS511 | Türkçe | KÜRESELLEŞME VE MEKÂNSAL DÖNÜŞÜM | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS512 | Türkçe | SOSYO- KÜLTÜREL ANTROPOLOJİ VE MEKÂN | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS513 | Türkçe | TARİHİ ÇEVRE DEĞERLENDİRMESİ VE DÜNYA ÖRNEKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS514 | Türkçe | KENTSEL KORUMA VE YENİLEME: KURAM VE İLKELER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKVYYLS515 | Türkçe | KENTSEL KORUMA VE YENİLEME ATÖLYESİ- 2 | Seçmeli | 6 | - | - | 10 |
1 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi kazanmak |
2 | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde şematik, görsel ya da yazılı olarak aktarabilme becerisi kazanmak |
3 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanmak |
4 | Mekânın tarihsel ve çevresel sorunlarına yönelik yasal ve yönetsel stratejiler geliştirilerek çözüm yolları ortaya koyabilme becerisi kazanmak |
5 | Koruma ve yenilme yaklaşımlarında anıtsal ve sivil mimarinin yanı sıra, kentsel dokunun, somut ve somut olmayan kültürel mirasın korunmasına yönelik alternatif stratejiler geliştirebilme becerisine sahip olmak |
6 | Sürdürülebilir kalkınma ve mekânsal planlamaya yönelik olarak doğal çevre ve kültürel mirasın korunması, geliştirilmesi konularında bilgi birikimine sahip olmak |
7 | Tarihsel, kentsel ve ekolojik çevre koruma çalışmalarının gereksinim duyduğu analitik sürecin kavranması ve çalışmalarda gereken niteliksel ve niceliksel bilgileri kullanabilme becerisi kazanmak |
8 | Farklı ülke deneyimlerini mekânsal, sosyal, kültürel ve ekonomik bağlamıyla kavrayabilme ve yorumlayabilme becerisi kazanmak |
9 | Kentsel korumayı ve kentsel yenilemeyi çağdaş koruma stratejileri ve hedefleri ile ilişkilendirebilme becerisi kazanmak |
10 | Kentsel ölçekte her uygulamada (yeni yapılaşma, restorasyon, sağlıklaştırma, işlev değişikliği vb.) problemleri tanımlayabilme ve çözüm getirebilme becerisi kazanmak |
11 | Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır, bilgiyi nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. |
1. Dönem | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
KKY101 | Türkçe | SEMİNER | Zorunlu | - | 2 | - | - | |
KKY105 | Türkçe | KORUMADA ARAŞTIRMA, UYGULAMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ | Zorunlu | 3 | - | - | - | |
KKY8XX | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | - | 8 | - | 6 | |
KKYSDGI | Türkçe | SEÇMELİ DERS-I | Seçmeli | 3 | - | - | - | |
Toplam | 6 | 10 | 0 | 6 | ||||
2. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
KKY101 | Türkçe | SEMİNER | Zorunlu | - | 2 | - | - | |
KKY8XX | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | - | 8 | - | 6 | |
KKYSDGII | Türkçe | SEÇMELİ DERS-II | Seçmeli | 3 | - | - | - | |
Toplam | 3 | 10 | 0 | 6 | ||||
3. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
KKY201 | Türkçe | TEZ ÇALIŞMASI | Zorunlu | - | - | - | 24 | |
KKY8XX | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | - | 8 | - | 6 | |
Toplam | 0 | 8 | 0 | 30 | ||||
4. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
KKY201 | Türkçe | TEZ ÇALIŞMASI | Zorunlu | - | - | - | 24 | |
KKY8XX | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | - | 8 | - | 6 | |
Toplam | 0 | 8 | 0 | 30 | ||||
KKYSDGI - SEÇMELİ DERS-I | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
SKKY120 | Türkçe | SOSYO-KÜLTÜREL ANTROPOLOJİ VE MEKAN | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
SKYY111 | Türkçe | İMAR BİLGİSİ VE UYGULAMA YÖNTEMLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
SKYY113 | Türkçe | KENTLEŞME POLİTİKASI | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
SKYY114 | Türkçe | TARİHİ ÇEVRE İÇİNDE TASARIM | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
SKYY117 | Türkçe | AFET YÖNETİMİ VE KENTSEL KORUMA POLİTİKALARI | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
SKYY119 | Türkçe | MEKAN VE TASARIM | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
SKYY121 | Türkçe | KENTSEL DÖNÜŞÜM VE YENİLEME POLİTİKASI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KKYSDGII - SEÇMELİ DERS-II | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
SKKY120 | Türkçe | SOSYO-KÜLTÜREL ANTROPOLOJİ VE MEKAN | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
SKYY111 | Türkçe | İMAR BİLGİSİ VE UYGULAMA YÖNTEMLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
SKYY113 | Türkçe | KENTLEŞME POLİTİKASI | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
SKYY114 | Türkçe | TARİHİ ÇEVRE İÇİNDE TASARIM | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
SKYY117 | Türkçe | AFET YÖNETİMİ VE KENTSEL KORUMA POLİTİKALARI | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
SKYY119 | Türkçe | MEKAN VE TASARIM | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
SKYY121 | Türkçe | KENTSEL DÖNÜŞÜM VE YENİLEME POLİTİKASI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 |