GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
KKVYYLS511 KÜRESELLEŞME VE MEKÂNSAL DÖNÜŞÜM Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu ders, bu programda yüksek lisans yapan öğrencilere küreselleşme sürecinde kentlerin geçirdiği dönüşümleri toplumsal, ekonomik, yönetsel ve fizik-mekansal boyutlarıyla, geniş bir perspektiften bakarak anlatmayı amaçlamaktadır.



1 Kentsel mekan alanında temel bilgiler edinerek, sebep ve sonuçları tanımlayabilecektir.
2 Kentlerin doğuşundan günümüze tarihsel süreci yorumlar
3 Yerelleşme ve küreselleşme kavramlarını tanımlar.
4 Konut politikalarında kentsel dönüşüm olgusunun önemini açıklayabilecektir.
5 Kentsel dönüşümün, insan üzerindeki etkilerini tanımlar.

Birinci Öğretim


Yok


[Yok]


Bu ders kapsamında, kentsel dönüşüme ilişkin temel kavram, kuram ve tartışmalar, küreselleşme ve kentsel dönüşüm ilişkisi, Türkiye’nin 2000li yıllarda küreselleşme çerçevesinde sürdürdüğü mekansal örgütlenme süreçleri, mekansal politikaların kentsel dönüşüm üzerinden kentsel ve toplumsal yansımaları, yasal - yönetsel çerçeve ve uygulama örnekleri ele alınacaktır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Kentsel Dönüşüm Kavramına Genel Bakış
2 Kentsel Dönüşüm Kavramının Gelişim Süreci
3 19. Yüzyıl’da Kentlerin Dönüşümü
4 20. Yüzyıl’da Kentlerin Dönüşümü
5 Neoliberalizm ve Kentsel Mekan İlişkisi
6 21. Yüzyılda Kentlerin Dönüşümü: Neoliberal Küreselle?me ve Küresel Kent I
7 21. Yüzyılda Kentlerin Dönüşümü: Neoliberal Küreselle?me ve Küresel Kent II
8 Türkiye’de Kentsel Dönüşüm Süreci: Modernleşme süreci öncesi
9 Türkiye’de Kentsel Dönüşüm Süreci: Modernleşme süreci öncesi II
10 Türkiye’de Kentsel Dönüşüm Süreci: Erken Cumhuriyet Dönemi-Planlı Dönem I
11 Türkiye’de Kentsel Dönüşüm Süreci: Erken Cumhuriyet Dönemi-Planlı Dönem II
12 Türkiye’de Kentsel Dönüşüm Süreci: 1980 Sonrası Neoliberal Dönem
13 Türkiye’de Kentsel Dönüşüm Süreci: Küreselleşme ve Sosyo-Mekansal Yansımaları I
14 Türkiye’de Kentsel Dönüşüm Süreci: Küreselleşme ve Sosyo-Mekansal Yansımaları II

Kitaplar: Kurtuluş H., İstanbul’da Kentsel Ayrışma (Derleme) Bağlam Yayınları, 2005. (Ed) Özdemir D., Kentsel Dönüşümde Politika, Mevzuat, Uygulama. Avrupa Deneyimi, İstanbul Uygulamalar, Nobe Özden P., Kentsel Yenileme, İmge Yay., Ankara 2008 Üstün G., Kentsel Dönüşümün Hukuki Boyutları, Oniki Levha Yay., İstanbul, 2009 Makaleler Ataöv A. ve Osmay S., (2007) Türkiye’de Kentsel Dönüşüme Yöntemsel Bir Yaklaşım, METU JFA 2007 / 2, (24:2), 57-82 Bailey, N. and Robertson, D., (1997). Housing Renewal, Urban Policy and Gentrification, Urban Studies, 34, 4, sf. 561-578 Ersoy, M. ve Şengül, T. (1998) “Küreselleşme ve Yarışan Yerellikler”, Sanayi Kongresi 97 (bildiriler kitabı) içinde, Ankara: TMMOB-MMO, 135-139 Kurtulus, H. (2006) “Kapalı Yerleşmeler ve Çözülen Bir Sosyo-mekansal Ölçek Olarak Modern Kent”, Yeni Mimar, Temmuz-2006. Kurtuluş, H. (2006) “Kentsel Dönüşüme Modern Kent Mitinin Çöküşü Çerçevesinden Bakmak”, Planlama Dergisi, ŞPO Yayını, Aralık, Ankara. Kurtuluş, H. (2005) “Kente bir Sosyo-mekansal Ölçek Olarak Bakmak ve Kentsel Dönüşüm”, Evrensel Kültür, Ağustos, 164. Kurtuluş, H. (2005) “Yeni Kentsel Ayrışmalar, Kapalı Yerleşmeler ve Özelleştirilen Kentsel-Kamusal Mekan : İstanbul Örneği, Değişen Dönüşen Kent ve Bölge, ODTÜ Mimarlık Fakültesi ve TMMOB ortak yayını, Ankara. Öktem B., Neoliberal Küreselleșmenin Kentlerde İnșası: AKP’nin Küresel Kent Söylemi ve İstanbul’un Kentsel Dönüșüm Projeleri, Planlama, 2006/2, 53-63 Özden P.P, (2007) “Türkiye’de Kentsel Dönüşümün Uygulanabilirliği Üzerine Düşünceler”, İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Sayı: 35., Ekim 2006., 215-233, İstanbul Özdemir D., Özden P., P., Turgut S. (2005) “Kentsel Dönüşümde Avrupa Deneyimi: Kuram Ve Uygulamaya İlişkin Bir Değerlendirme”, Ege Mimarlık 2005/1, 53, s. 22-27 Teknik Rapor: Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Kentleşme Şûrası 2009, Kentsel Dönüşüm, Konut Ve Arsa Politikaları Komisyonu Raporu



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 3 3 9
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 15 105
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 1 1
Toplam İş Yükü (saat) 130

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4
ÖÇ 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek