Arkeoloji Ana Bilim Dalı 2022 yılından itibaren Lisansüstü Enstitüsünde yüksek lisans programında eğitim vermeye devam etmektedir. Yüksek Lisans programı içerisinde Tarihöncesi Arkeolojisi, Protohistorya ve Önasya Arkeolojisi, Klasik Arkeoloji olmak üzere 3 bilim dalı mevcuttur.
Yüksek Lisans Derecesi
Yüksek Lisans
-Edebiyat, Fen-Edebiyat, İnsan ve Toplum Bilimleri fakültelerinden Arkeoloji, Protohistorya ve Önasya Arkeolojisi ve Klasik Arkeoloji, Sanat Tarihi, Antropoloji, Eski Yunan Dili ve Edebiyatı, Latin Dili ve Edebiyatı, Hititoloji, Müzecilik, Kültür Varlıklarını Koruma ve Onarım ve Tarih bölümlerinden; Mimarlık ve Mühendislik ve Turizm fakültelerinin Mimarlık, Kültür Varlıklarını Koruma ve Onarım ve Turizm Rehberliği bölümlerinden en az birinden lisans mezunu olmak. -Son beş yılda yapılmış olan Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitim Sınavına (ALES) girmiş olmak ve bu sınavdan Sayısal, Sözel ve Eşit Ağırlık puan türünden en az 55 puan almış olmak. -Lisans mezuniyet not ortalamasında 4,00 üzerinden en az 2,00 veya muadili bir puana sahip olmak. -ALES puanının %60’ı, lisans mezuniyet notunun %40’ı, dikkate alınarak başarı puanı hesaplanacaktır. -Başvuruların ilan edilen kontenjan sayısından fazla olması halinde başarı puanı sıralamasına göre öğrenci alımı yapılacaktır.
Üniversite içindeki başka bir Enstitü anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında (bilimsel hazırlıkta geçirdiği süreler hariç) en az bir yarıyılı başarılı olarak tamamlamış olan öğrenciler yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir. Yüksek lisans programları arasında yatay geçiş yapılabilmesi için öğrencilerin yüksek lisans genel not ortalamasının dört üzerinden en az 2,70 üstünde olması gerekir. Diğer lisansüstü programlardan alınan derslerin muaf olarak sayılabilmesi için; muafiyet talebinde bulunulan dersin/derslerin başarı notunun en az CB harf notu veya karşılığı aranmadan başarılı olanlar bu derslerden muaf sayılabilir.
Arkeoloji alanında yüksek lisans derecesi elde etmek için en az iki yarıyılda 2 adet zorunlu ve 6 adet seçmeli olmak üzere 60 AKTS ders alınması ve 2 yarıyıl tez döneminde en az 60 AKTS'lik tez ve uzmanlık alan çalışmalarını yapması gerekir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için bu notun en az CB harf notuna sahip olması gerekir. Öğrenci başarısız olduğu derslere, tekrar kayıt yaptırabileceği gibi danışmanının onayladığı başka lisansüstü dersler de alabilir. Yüksek Lisans programı için gerekli kredili dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi dört yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan öğrencinin Enstitü ve Üniversite ile ilişiği kesilir. Kredili derslerini başarıyla bitiren ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez çalışmasını altı yarıyıl sonuna kadar tamamlayamayan öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
Sosyal Bilimler Enstitüsü'ne bağlı Arkeoloji Anabilim dalı 2 yıllık tezli yüksek lisans eğitimi vermektedir. Arkeoloji Anabilim Dalının verdiği dersler ve genel kültür derslerinin eğitim dili Türkçedir. Arkeoloji Anabilim Dalının temel hedefi evrensel değerler ışığında, ülkemizin ihtiyaç duyduğu donanımlı, çağdaş teknolojileri mesleğinde kullanma becerisine sahip ve araştırma, öğretim ve hizmet alanlarındaki üretimini toplum yararına sunmayı görev edinmiş bireyler yetiştirmektir. Ülkemizin sahip olduğu eşsiz kültür varlıklarını bilimsel metodlarla gün ışığına çıkartabilecek yetkin arkeologlar eğiterek bu eserleri müzelerimizde çağdaş yöntemlerle koruma ve sergilemeyi bilen elemanlar yetiştirmek önemli görevlerimiz arasında yer almaktadır.
1 | Arkeoloji, geçmişi sağlam temeller üzerine oturtmak üzere ortaya çıkmış, insanoğlunun eski çağlarda oluşturduğu maddesel kültür kalıntılarını inceleyerek geçmişi aydınlatmayı amaçlar. |
2 | Arkeoloji Bölümü Tezli Yüksek Lisans programı ile öğrencilerin arkeoloji alanında kuramsal bilgi, beceri ve kavrayışlarını üst düzeye çıkarmanın yanında uzman arkeologlar yetiştirmek, alanında yapılan çalışmaları takip edebilen, güncel uygulamaları özümseyen ve alanına hâkim, donanımlı bireyler yetiştirmek amaçlanmaktadır. |
3 | Arkeoloji Bölümü yüksek lisans programı ile ülkemizde gereksinim duyulan arkeoloji alanında akademisyenlerin yetiştirilmesi ve bu alanda bilgi, beceri ve yeteneklerini artırmak isteyen ve arkeoloji ile ilgilenen kişilerin uzmanlaşması hedeflenmektedir. |
4 | Bilimsel araştırma kabiliyetine sahip öğretim elemanlarının ve uzmanların yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. |
5 | Arkeoloji alanında yetiştirilecek bireylerle ülke genelinde yürütülmekte olan arkeolojik kazı ve araştırma faaliyetlerinin daha etkili ve verimli hale getirilmesini sağlamaktır. |
Arkeoloji anabilim dalı Yüksek Lisans Programı mezunlarımız akademik kurumların yanı sıra, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nda, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müzelerde, T.C. Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Müdürlükleri, Rölöve Müdürlükleri, Belediye veya İl Özel İdare bünyesinde kurulan Koruma, Uygulama ve Denetim Büroları (KUDEB), Türk Tarih Kurumu Bünyesinde Arkeolojik kazılar, ÇED raporu hazırlayan Mühendislik Şirketleri, Özel Müzeler, Maden Tetkik Arama Enstitüsü, Emniyet Müdürlüğü (Olay Yeri İnceleme, Eser Kaçakçılık Şubeleri, vb), Kültür ve Turizm Rehberlikleri ile Mimarlık ofislerinde arkeolog olarak görev yapabilmektedirler.
Yüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları , İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları (en az 55 puan) koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarda doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kayıt hakkı kazanırlar.
Derslerde uygulanan ölçme değerlendirme ile tez değerlendirme yöntemleri bilgi paketinde yer alan “Ders Öğretim Planında” tanımlanmıştır. Sınavlar ve başarı notları ile ilgili olarak Yozgat Bozok Üniversitesi Yüksek Lisans Eğitim Öğretim Sınav Yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır. Konuyla ilgili olarak Lisansüstü Eğitim Enstitüsü web sayfasındaki Yozgat Bozok Üniversitesi Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine bakılabilir. https://bozok.edu.tr/okul/lisansustu-egitim-enstitusu/sayfa/mevzuatlar/1826
Anabilim dalımızın mezuniyet koşulları, Yozgat Bozok Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde sunulan mezuniyet koşullarına göre uygulanmaktadır. Konuyla ilgili detaylı bilgi için aşağıdaki link adresi verilmektedir. https://bozok.edu.tr/okul/lisansustu-egitim-enstitusu/sayfa/mevzuatlar/1826
Tam Zamanlı
Yozgat Bozok Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Arkeoloji Bölümü Erdoğan Akdağ Kampüsü Atatürk Yolu 7. Km 66100 Yozgat Telefon : 0 (354) 242 10 21 E-Posta : arkeoloji@bozok.edu.tr
Yozgat Bozok Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi B Blokta bulunan iki derslik ve çizim laboratuvarı, Arkeoloji bölümü Lisans ve Yüksek Lisans programları için tahsis edilmiştir. Bölüme tahsis edilen sınıflarda ve laboratuvarda projeksiyon aleti bulunmaktadır. Arkeoloji Laboratuvarı, Lisans ve Yüksek Lisans öğrencilerinin bilimsel çalışmalarına yönelik arkeolojik buluntuları belgeleme amaçlı kullanımına ayrılmıştır. Bölüm laboratuvarı çizim malzemeleri açısından öğrenciye hizmet verebilecek kapasitededir. Laboratuarda öğrencilerin mimari, seramik ve küçük buluntu çizimlerini yapabilmeleri için uygun masa, sandalyenin yanı sıra çizim araç gereçleri (profil tarağı, lehim teli, mikyas cetveli vb.) bulunmaktadır. Ayrıca arazi çalışmalarında sık kullanılan nivo, lazer metre ve GPS gibi cihazlar da mevcut olup gerek çizim laboratuvarında gerekse alanda öğrencilerin bilimsel çalışmaları için kullanılacaktır. Ayrıca ihtiyaç duyulduğu takdirde üniversitemiz içerisinde bulunan diğer laboratuvar imkânlarından da yararlanılacaktır.
1 | 1- Arkeoloji alanında lisans düzeyi yeterliklerine dayalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
2 | 2- Arkeolojinin kuramları, kavramları ve tartışmalarını doğru bir biçimde kavrar. |
3 | 3- Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapar. |
4 | 4- Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri eleştirel bir yaklaşımla bilimsel yöntemlerle değerlendirir ve analiz eder. |
5 | 5- Arazi uygulamalarında gerekli olan uygulama bilgilerine ileri düzeyde sahip olur. |
6 | 6- Alan uygulamaları dışında laboratuvar ortamında uzman düzeyinde çalışma becerisine sahip olur. |
7 | 7- Arkeolojik eserleri tanımlama, sınıflandırma, tarihleyebilme ve yorumlama yetisine sahip olur. |
8 | 8- Arkeoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. |
9 | 9- Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası çalışmalarda farklı disiplinlere ait bilgi ve becerileri uzman düzeyinde bir araya getirir ve kullanır. |
10 | 10- Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olur. |
11 | 11- Arkeoloji ile ilgili mevzuat ve uygulamalar hakkında bilgi sahibi olarak bilimsel çalışmaları doğru bir biçimde yürütür. |
12 | 12- Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri etik kurallar çerçevesinde ele alarak ulusal ve uluslararası düzeyde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla uzman düzeyinde aktarabilme becerisine sahip olur. |
13 | 13- Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. |
14 | 14- Arkeoloji alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
15 | 15- Arkeoloji alanında edindiği uzmanlık bilgisini, problem çözme ve uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
16 | 16- Arkeoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. |
1. Dönem | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
ARKEYL500 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
ARKEYL503 | Türkçe | BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE ETİK | Zorunlu | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYLSDG-I | Türkçe | SEÇMELİ DERS GRUBU I | Seçmeli | 3 | - | - | - | |
Toplam | 14 | 0 | 0 | 15 | ||||
2. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
ARKEYL500 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
ARKEYL501 | Türkçe | SEMİNER | Zorunlu | - | 2 | - | 5 | |
ARKEYLSDG-II | Türkçe | SEÇMELİ DERS GRUBU II | Seçmeli | 3 | - | - | - | |
Toplam | 11 | 2 | 0 | 15 | ||||
3. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
ARKEYL500 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
ARKEYL502 | Türkçe | TEZ ÇALIŞMASI | Zorunlu | - | 1 | - | 20 | |
Toplam | 8 | 1 | 0 | 30 | ||||
4. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
ARKEYL500 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
ARKEYL502 | Türkçe | TEZ ÇALIŞMASI | Zorunlu | - | 1 | - | 20 | |
Toplam | 8 | 1 | 0 | 30 | ||||
ARKEYLSDG-I - SEÇMELİ DERS GRUBU I | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
ARKEYL504 | Türkçe | NUMİSMATİK ARAŞTIRMALAR I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL505 | Türkçe | HELLENİSTİK VE ROMA DÖNEMİ SİVİL MİMARİSİ I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL506 | Türkçe | ESKİ ANADOLU TARİHİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL507 | Türkçe | NEOLİTİK VE KALKOLİTİK ÇAĞDA ANADOLU ARKEOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL508 | Türkçe | HİTİT ARKEOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL509 | Türkçe | HELLENİSTİK DÖNEM HEYKEL SANATINDA ATÖLYELER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL510 | Türkçe | ROMA PORTRE SANATI I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL511 | Türkçe | ANTİKÇAĞDA KADIN, AİLE VE TOPLUM | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL512 | Türkçe | ROMA DÖNEMİ’NDE ORDU VE TOPLUM | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL513 | Türkçe | ANADOLU’DA ROMA YOLLARI VE DOĞU SINIRLARI I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL514 | Türkçe | ANTİKÇAĞDA MEZAR İKONOGRAFİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL515 | Türkçe | ANADOLU’DA ROMA DÖNEMİ ÖLÜ GÖMME GELENEKLERİ VE MEZAR TİPOLOJİSİ I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL516 | Türkçe | HELLENİSTİK DÖNEM SERAMİK SANATI VE ATÖLYELER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL517 | Türkçe | ANTİKÇAĞDA CAM SANATI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL518 | Türkçe | ANTİK ÇAĞ EKONOMİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL519 | Türkçe | NUMİSMATİK ARAŞTIRMALAR II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL520 | Türkçe | HELLENİSTİK VE ROMA DÖNEMİ SİVİL MİMARİSİ II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL521 | Türkçe | ESKİÇAĞDA DEVLET VE TOPLUM | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL522 | Türkçe | PHRYG VE URARTU AÇIK HAVA TAPINIM ALANLARI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL523 | Türkçe | ANADOLU’DA DEMİR ÇAĞI SERAMİĞİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL524 | Türkçe | ANADOLU ROMA DÖNEMİ HEYKEL SANATINDA ATÖLYELER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL525 | Türkçe | ROMA PORTRE SANATI II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL526 | Türkçe | ANADOLU’DA ROMA YOLLARI VE DOĞU SINIRLARI II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL527 | Türkçe | ROMA DÖNEMİ MEZAR STELLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL528 | Türkçe | ANADOLU’DA ROMA DÖNEMİ ÖLÜ GÖMME GELENEKLERİ VE MEZAR TİPOLOJİSİ II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL529 | Türkçe | ANADOLU LAHİT ÜRETİM GELENEĞİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL530 | Türkçe | ROMA DÖNEMİ SERAMİK SANATI VE ATÖLYELER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL531 | Türkçe | GEÇ ANTİKÇAĞ ARKEOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYLSDG-II - SEÇMELİ DERS GRUBU II | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
ARKEYL504 | Türkçe | NUMİSMATİK ARAŞTIRMALAR I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL505 | Türkçe | HELLENİSTİK VE ROMA DÖNEMİ SİVİL MİMARİSİ I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL506 | Türkçe | ESKİ ANADOLU TARİHİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL507 | Türkçe | NEOLİTİK VE KALKOLİTİK ÇAĞDA ANADOLU ARKEOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL508 | Türkçe | HİTİT ARKEOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL509 | Türkçe | HELLENİSTİK DÖNEM HEYKEL SANATINDA ATÖLYELER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL510 | Türkçe | ROMA PORTRE SANATI I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL511 | Türkçe | ANTİKÇAĞDA KADIN, AİLE VE TOPLUM | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL512 | Türkçe | ROMA DÖNEMİ’NDE ORDU VE TOPLUM | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL513 | Türkçe | ANADOLU’DA ROMA YOLLARI VE DOĞU SINIRLARI I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL514 | Türkçe | ANTİKÇAĞDA MEZAR İKONOGRAFİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL515 | Türkçe | ANADOLU’DA ROMA DÖNEMİ ÖLÜ GÖMME GELENEKLERİ VE MEZAR TİPOLOJİSİ I | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL516 | Türkçe | HELLENİSTİK DÖNEM SERAMİK SANATI VE ATÖLYELER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL517 | Türkçe | ANTİKÇAĞDA CAM SANATI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL518 | Türkçe | ANTİK ÇAĞ EKONOMİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL519 | Türkçe | NUMİSMATİK ARAŞTIRMALAR II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL520 | Türkçe | HELLENİSTİK VE ROMA DÖNEMİ SİVİL MİMARİSİ II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL521 | Türkçe | ESKİÇAĞDA DEVLET VE TOPLUM | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL522 | Türkçe | PHRYG VE URARTU AÇIK HAVA TAPINIM ALANLARI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL523 | Türkçe | ANADOLU’DA DEMİR ÇAĞI SERAMİĞİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL524 | Türkçe | ANADOLU ROMA DÖNEMİ HEYKEL SANATINDA ATÖLYELER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL525 | Türkçe | ROMA PORTRE SANATI II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL526 | Türkçe | ANADOLU’DA ROMA YOLLARI VE DOĞU SINIRLARI II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL527 | Türkçe | ROMA DÖNEMİ MEZAR STELLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL528 | Türkçe | ANADOLU’DA ROMA DÖNEMİ ÖLÜ GÖMME GELENEKLERİ VE MEZAR TİPOLOJİSİ II | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL529 | Türkçe | ANADOLU LAHİT ÜRETİM GELENEĞİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL530 | Türkçe | ROMA DÖNEMİ SERAMİK SANATI VE ATÖLYELER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
ARKEYL531 | Türkçe | GEÇ ANTİKÇAĞ ARKEOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 |