Tarım Ekonomisi Bölümü, Ziraat Fakültesinin bir bölümü olarak 2018 yılında kurulmuştur. Bölümde Tarım Politikası ve Yayım ile Tarım İşletmeciliği adı altında iki anabilim dalı bulunmaktadır. Tarım Ekonomisinde 2 Doçent, 3 Dr. Öğretim Üyesi, 1 Araştırma Görevlisi, görev yapmaktadır. Lisansüstü Eğitim Enstitüsü bünyesinde Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı 2024 Yılında Kurulmuş ve 2025 Yılında Yüksek lisans öğrencisi almaya başlamıştır.
Programı başarıyla tamamlayan adaylara Yüksek Lisans diploması verilmektedir.
TYYÇ-7
Tezli yüksek lisans programlarına başvurabilmek için aşağıdaki şartlar gerekir: a) Adayların bir lisans diplomasına sahip olması gerekir. Yabancı ülkelerdeki lisans programını bitirmiş Türkiye Cumhuriyeti uyruklu adayların ise Yükseköğretim Kurulundan alacakları denklik belgesine de sahip olmaları gerekir. b) Başvurduğu program için istenilen ALES puan türünden en az 55 puan almış ve lisans mezuniyet not ortalamalarının dört üzerinden en az 2,00 veya muadili bir puana sahip olmaları gerekir. ALES Puanı %60 + Lisans Mezuniyet Notu %40 c) Adayların yüzlük sistemin dışındaki not sistemlerine göre verilmiş lisans mezuniyet notunun yüzlük sisteme çevrilmesinde YÖK tarafından belirlenen not dönüşüm tablosu kullanılır. d) Açılması önerilen Tezli Yüksek Lisans Programına öğrenci kabulünde, aşağıdaki açıklamalara göre değerlendirme yapılır.
Üniversitedeki aynı enstitünün bir başka anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun eşdeğer enstitüsüne bağlı lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir. Bir öğrencinin yatay geçiş başvurusunun kabul edilebilmesi için, başvuru tarihine kadar kayıt yaptırmış bulunduğu derslerden ağırlıklı not ortalamasının en az 75 olması, halen devam etmekte olduğu lisansüstü öğretim programı ile geçmek istediği program arasında dersler ve giriş koşulları bakımından uyum olması, ilgili anabilim dalında tez danışmanlığını üstlenebilecek öğretim üyesi ve alt yapı imkanlarının bulunması gerekir. Üniversitenin bir lisansüstü programına yatay geçiş yapmak isteyen öğrenci; devam etmekte olduğu öğretim programını tanıtan ve kayıt olduğu derslerden başarı durumunu belirten belgeleri dilekçesine ekleyerek, izleyen yarıyıl öğretiminin başlama tarihinden en az üç hafta önce, ilgili enstitü müdürlüğüne başvurur. Enstitü müdürü; başvuru belgelerini ilgili anabilim dalı veya ana sanat dalı başkanlığına göndererek anabilim dalı görüşünü ve bu görüş olumlu ise öğrencinin programa uyumu için alması gerekli görülen derslerin adlarını ister. Anabilim dalı görüş ve önerileri Enstitü Yönetim Kurulunda incelenerek öğrencinin yatay geçiş isteminin uygun olup olmadığı öğretimin başlama tarihinden önce karara bağlanır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken aldığı derslerin, sonradan Üniversitede bir lisansüstü programa kayıt olması durumunda hangilerinin asgari ders yükünden sayılacağı, danışman ve ilgili Anabilim Dalı Kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile belirlenir. Türkiye'de örgün eğitim kurumları dışında formal olmayan sertifikaya dayalı veya tecrübeye dayalı (in-formal ve non-formal ) öğrenmenin tanınma süreci henüz başlangıç aşamasındadır.
Program toplam 21 yerel krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Yüksek lisans öğrenim programı zorunlu ve seçmeli derslerden oluşur. Programın toplam AKTS kredisi 120'dir. Ara sınav ve final sınavlarının yanı sıra derslerde raporlar, ödevler, quizler, seminer sunumları ve proje çalışmaları gibi öğrenme aktiviteleri öğrencinin yarıyıl içindeki performans değerlendirmesinde kullanılabilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için bu notun en az 100 üzerinden 70 olması gerekir. Öğrenci başarısız olduğu derslere, tekrar kayıt yaptırabileceği gibi danışmanının onayladığı başka lisansüstü dersler de alabilir. Ayrıca dersler danışman ve ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden seçilebileceği gibi, danışmanın uygun ve gerekli görmesi halinde doktora programı derslerinden de seçilebilir. Diğer yükseköğretim kurumlarından alınan derslerin dokuz krediyi aşmamak koşuluyla ne kadarının asgari 21 kredilik ders yükünden sayılabileceği enstitü tarafından belirtilir. Öğrencinin alacağı derslerin en çok iki tanesi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, lisans derslerinden seçilebilir. Seminer dersi ve tez çalışması yerel kredi sistemine göre kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci, en geç üçüncü yarıyılın başından itibaren her yarıyıl tez çalışmasına kayıt yaptırmak zorundadır. Tezli yüksek lisans programındaki bir öğrenci tezi ile ilgili elde ettiği sonuçları, ilgili enstitünün tez yazım kurallarına uygun biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, red veya düzeltme kararı verir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde tekrar savunur. Bu savunma sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrencinin kaydı silinir.
Tarım Ekonomisi Bölümü, çağın ve iş yaşamının koşullarına uygun tarım ekonomistleri yetiştirmek amacıyla bir eğitim planı yürütmektedir. Böylece, Tarım Ekonomisi Bölümü disiplinlerarası çalışmalara yatkın, sorgulayıcı düşünen, sorunlara yaratıcı ve özgün çözüm yolları bulabilen, mezunlar yetiştirmeyi hedeflemektedir. Programda iki zorunlu ders ve öğrencilerin uzmanlaşmak istedikleri alanlara yönelik tercih edebilecekleri seçmeli dersler bulunmaktadır.
1 | Yüksek lisans programının amacı, tarımsal faaliyetin teknik yönleri ve diğer tarımsal bilim dallarının ortaya koydukları sonuçların ekonomik prensipler uyarınca nerede, ne zaman ve nasıl uygulanabileceğini belirleyen tarım ekonomistleri yetiştirmektir. |
Bölüm mezunları pek çok kamu ve özel sektör kuruluşunda görev alabilmektedir. Bu kurumlara aşağıdaki örnekler verilebilir. * Tarım ve Köyişleri Bakanlığı * Çevre ve Orman Bakanlığı * Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı * Devlet Planlama Teşkilatı * Milli Prodüktivite Merkezi * İhracatı Geliştirme ve Etüt Merkezi * Hazine Müsteşarlığı * Dış Ticaret Müsteşarlığı * Çeşitli Kamu ve Özel Sektör Bankaları * Tarıma Dayalı Sanayi İşletmeleri * Tarımsal Kooperatifler * Kontrol ve Sertifikasyon Kuruluşları * Tarım ve Tarıma Dayalı Sanayi Danışmanlık Firmaları
Anabilim dalından mezun olan öğrenciler ilgili doktora programlarına başvuru yapabilirler.
Öğrenciler ara sınav ve yılsonu sınavına tabi tutulur.
Tezli yüksek lisans programları 21 ulusal krediden ve 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından oluşur. 120 AKTS kredisinin 60 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 60 AKTS kredisi de tez çalışmasını içeren uzmanlık alan derslerinden oluşur.
Tam Zamanlı
Program Başkanı: Doç. Dr. Güngör KARAKAŞ mail: gungor.karakas@yobu.edu.tr AKTS/DS Koordinatörü:
Bölüm; Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Bölümü 2. katta yerleşiktir. Fakülteye ait derslikler, kütüphane, bilgisayar laboratuvarı kullanılmaktadır.
1 | Öğrenciler, tarım ve tarım ekonomisiyle ilgili temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. |
2 | Öğrenciler bilgiye nasıl ulaşılacağını, nerede, ne zaman kullanılacağını bilir. |
3 | Öğrenciler, tarım ekonomisi alanında dünya ve Türkiye'de yaşanan gelişmeleri takip edebilme, sorunları tanımlayarak kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olur. |
4 | Öğrenciler, tarım ekonomisi alanında ilgili projeler üretme, stratejik öneme sahip problemlere çözüm önerileri geliştirme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olur. |
5 | Öğrenciler, tarım ekonomisi alanında çalışma konularını belirleyebilir, ilgili kaynaklara ulaşabilir ve sonuçlara dair rapor hazırlayabilme yetkinliğine sahip olur. |
6 | Öğrenciler, sahip olduğu mesleki bilginin diğer bireylere ulaştırılması için gereken iletişim yöntemlerini kullanır. |
7 | Öğrenciler, alanı ile ilgili çalışmaların nitel ve nicel verilerini değerlendirmede istatistik paket programları kullanma, sonuçların yayılmasında yazılı ve görselleri kullanma ve çalışmaya sağlanacak çeşitli katkıların değerlendirilmesi yeteneğine sahip olur. |
8 | Tarımsal strateji ve planların hazırlanmasında mevzuata uygun olarak iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, bilimsel ve etik değerleri dikkate alarak hareket eder. |
9 | Sürekli iyileştirme kapsamında ve aldığı eğitimler doğrultusunda kalite süreçlerine uygun çalışmalar yapar. |
10 | Öğrenciler, tarım ekonomisi alanında veya farklı disiplinler ile iş birliği içinde bireysel ve ekip çalışması yapar. |
1. Dönem | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
TEYL501 | Türkçe | BILIMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERI VE ETIK | Zorunlu | 3 | - | - | 5 | |
TEYL502 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSI | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
TEYLSDG-I | Türkçe | SEÇMELİ DERS GRUBU I | Seçmeli | - | - | - | - | |
Toplam | 11 | 0 | 0 | 15 | ||||
2. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
TEYL502 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSI | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
TEYL503 | Türkçe | SEMİNER | Zorunlu | - | 2 | - | 5 | |
TEYLSDG-II | Türkçe | SEÇMELİ DERS GRUBU II | Seçmeli | - | - | - | - | |
Toplam | 8 | 2 | 0 | 15 | ||||
3. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
TEYL502 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSI | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
TEYL504 | Türkçe | TEZ ÇALIŞMASI | Zorunlu | - | 1 | - | - | |
Toplam | 8 | 1 | 0 | 10 | ||||
4. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
TEYL502 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSI | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
TEYL504 | Türkçe | TEZ ÇALIŞMASI | Zorunlu | - | 1 | - | - | |
Toplam | 8 | 1 | 0 | 10 | ||||
TEYLSDG-I - SEÇMELİ DERS GRUBU I | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
TEYL505 | Türkçe | TARIM EKONOMİSİNDE ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL506 | Türkçe | TARIM EKONOMİSİ ARAŞTIRMALARINDA ELEKTRONİK VERİ TOPLAMA VE ANALİZ TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL507 | Türkçe | ZAMAN SERİSİ ANALİZLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL508 | Türkçe | KUKLA DEĞİŞKENLİ EKONOMETRİK MODELLER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL509 | Türkçe | İLERİ MİKROEKONOMİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL510 | Türkçe | ULUSLARARASI TARIM ÜRÜNLERİ TİCARETİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL511 | Türkçe | DOĞAL KAYNAKLAR EKONOMİSİ VE POLİTİKASI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL512 | Türkçe | TARIMSAL KOOPERATİF İŞLETMECİLİĞİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL515 | Türkçe | YAPISAL EŞİTLİK MODELLEMESİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL516 | Türkçe | SPSS İLE VERİ İŞLEME VE ANALİZİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL517 | Türkçe | TAHMİN VE ÖNGÖRÜ MODELLEMELERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL518 | Türkçe | TARIMSAL PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL519 | Türkçe | TARIM İŞLETMELERİNİN ANALİZİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL520 | Türkçe | FİYAT TEORİSİ UYGULAMALARI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL521 | Türkçe | TÜKETİCİ DAVRANIŞI VE PAZARLAMA STRATEJİLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL522 | Türkçe | TALEP TAHMİN YÖNTEMLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYLSDG-II - SEÇMELİ DERS GRUBU II | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
TEYL505 | Türkçe | TARIM EKONOMİSİNDE ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL506 | Türkçe | TARIM EKONOMİSİ ARAŞTIRMALARINDA ELEKTRONİK VERİ TOPLAMA VE ANALİZ TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL507 | Türkçe | ZAMAN SERİSİ ANALİZLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL508 | Türkçe | KUKLA DEĞİŞKENLİ EKONOMETRİK MODELLER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL509 | Türkçe | İLERİ MİKROEKONOMİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL510 | Türkçe | ULUSLARARASI TARIM ÜRÜNLERİ TİCARETİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL511 | Türkçe | DOĞAL KAYNAKLAR EKONOMİSİ VE POLİTİKASI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL512 | Türkçe | TARIMSAL KOOPERATİF İŞLETMECİLİĞİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL515 | Türkçe | YAPISAL EŞİTLİK MODELLEMESİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL516 | Türkçe | SPSS İLE VERİ İŞLEME VE ANALİZİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL517 | Türkçe | TAHMİN VE ÖNGÖRÜ MODELLEMELERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL518 | Türkçe | TARIMSAL PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL519 | Türkçe | TARIM İŞLETMELERİNİN ANALİZİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL520 | Türkçe | FİYAT TEORİSİ UYGULAMALARI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL521 | Türkçe | TÜKETİCİ DAVRANIŞI VE PAZARLAMA STRATEJİLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
TEYL522 | Türkçe | TALEP TAHMİN YÖNTEMLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 |