Kenevir Yetiştiriciliği ve Islahı Anabilim Dalı, Yozgat Bozok Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüne bağlı olarak 2024-2025 Eğitim-Öğretim yılında açılmış olup eğitim programını sürdürmektedir.
Yüksek Lisans Derecesi
7. Düzey
Yüksek Lisans programına başvuru ve kabul şartları ile ilgili bilgilere https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=21510&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 adresinden ulaşabilirsiniz.
Formal
Kenevir Yetiştiriciliği ve Islahı alanında yüksek lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin en az 2 yarıyıl ders ve 2 yarıyıl tez döneminde eğitim görmeleri gerekmektedir. Tez dönemine geçebilmek için anabilim dalı semineri dersi hariç 24 krediden az olmamak koşuluyla en az sekiz adet ders alınması ve başarılması gerekir.
Kenevir Yetiştiriciliği ve Islahı alanında karşılaşılan problemleri açıklama, çözme, uygulama ve karar verebilme becerisine sahip, yetiştiricilik konusunda gerekli bilgi birikimi olan, yenilikleri takip edebilen ve kendini geliştirebilen yüksek lisans mezunları yetiştirmek.
1 | Kenevir ve alt bilim dalları ile ilgili bilgi birikimine ve bilimsel araştırma yeteneğine sahip olur. |
2 | Bilgiye erişebilme, değerlendirme ve yorumlama becerisi gelişmiştir. |
3 | Edindikleri bilgileri hayata uyarlayabilen ve bilim etiğini içselleştirir. |
4 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştiren bireylerdir. |
Yüksek Öğretim Kanunu’nun amaç ve ilkeleri doğrultusunda, Kenevir Yetiştiriciliği ve Islahı Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programıyla, özellikle kenevir yetiştiriciliği ve ıslahı kapsamında spesifik alanlarda uzmanlaşmış, en son bilgi ve yenilikler ile donatılmış, çevre ve insan sağlığını da dikkate alan, akademik anlayışa uygun bir bilgi birikimine ve analitik düşünceye sahip bilim insanlarının yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. Aynı zamanda, öğrencilerin bilimsel ve tarafsız düşünme, problem çözme ve tasarım yeteneği kazanmış, dinamik ve atılımcı, çevre ve toplum bilincine sahip, analitik düşünebilen, tarımsal bilimlerin her alanında donanımlı ve bilgi sahibi Yüksek Lisans öğrencileri yetiştirmek, AB, TÜBİTAK, DPT ve Yozgat Bozok Üniversitesi-BAP gibi farklı kaynaklardan sağlanan birçok projenin yürütülmesi ve nitelikli öğrencilerin bu projelerde istihdam edilmesi de bu programın somut amaçlarındandır.
Yüksek Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla doktora programlarında öğrenim görebilirler.
Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten (AA, 90-100), (BA, 85-89), (BB, 80-84), (CB, 75-79) ve (CC, 70-74) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Seminer, tez çalışması, uzmanlık alan dersleri ve diğer kredisiz olarak alınan derslerde başarılı olan öğrencilere BL (başarılı), başarısız olan öğrencilere de BS (başarısız) notu verilir.
Anabilim Dalı Seminer dersinden başarılı olmak. Uzmanlık Alan Dersinden başarılı olmak. En az 8 adet ve 24 kredilik Anabilim Dalı yüksek lisans derslerinden başarılı olmak En az 2 yarıyıl yüksek lisans tez döneminde eğitim görmek ve başarılı olmak. Anabilim Dalı programında mevcut olan derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve yüksek lisans tezini başarı ile tamamlayan öğrencilere Kenevir Yetiştiriciliği ve Islahı alanında yüksek lisans diploması verilir.
Tam Zamanlı
Adres : Yozgat Bozok Üniversitesi, Kenevir Araştırmaları Enstitüsü, Tarım Bilimleri Anabilim Dalı, 66200, Anabilim Dalı Başkanı : Doç. Dr. Hülya DOĞAN AKTS/DS Koordinatörü: Doç. Dr. Hülya DOĞAN
Eğitim-Öğretim planlarının öğrenciler için hedeflenen niteliklere uygunluğu her eğitim-öğretim dönemi öncesinde, yeni gelişmeler de göz önüne alınarak, değerlendirilmektedir. Kenevir Araştırmaları Enstitüsü üç adet laboratuvar anabilim dalımız olanakları içerisinde yer almaktadır.
1 | Lisans düzeyinde elde etmiş oldukları temel bilgi ve becerilere dayalı olarak Kenevir Yetiştiriciliği ve Islahı alanında uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olur ve kendi araştırma alanlarına göre ileri bilgileri elde etme yeteneği kazanır. |
2 | Kenevir Yetiştiriciliği ve Islahı alandaki evrensel bilgileri izleyebilir ve alanındaki kişilerle iletişim kurabilir. |
3 | Kenevir Yetiştiriciliği ile ilgili alanlarda özgün teknik becerileri geliştirir ve araştırma sahasında (arazi, sera vb.) bağımsız olarak çalışabilme yeteneği kazanır. |
4 | Kenevir Yetiştiriciliği ve Islahı alanında bilimsel yöntemleri kullanarak, disiplinler arası bilgileri edinir, bu bilgileri analiz ve sentez ederek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile kullanır. |
5 | Kenevir Yetiştiriciliği ve Islahı alanında bilimsel literatüre katkı sağlamak amacıyla ulusal ya da uluslararası bir makale hazırlayabilme. |
6 | Kenevir Yetiştiriciliği ve Islahı ile ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır. |
7 | Kenevir Yetiştiriciliği ve Islahı konuları ile ilgili problemleri saptama, sentez yaparak problemlerin çözümüne yönelik hipotez kurma ve çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi çözme becerisi kazanabilme. |
8 | Kenevir Yetiştiriciliği ve Islahı alanında bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi, bir alana uygulayan özgün bir çalışma yapabilme. |
9 | Hayat boyu öğrenme prensibinin kariyerindeki önemini kavrar, bilişim teknolojilerinden etkin bir şekilde yararlanarak mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. |
10 | Kenevir Yetiştiriciliği ve Islahı ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilir. |
11 | Kenevir Yetiştiriciliğinin belli alanlarında özelleşerek araştırma projesi tasarlama, tez hazırlama ve sonuçların değerlendirilmesi konusunda yeterlilik kazanabilme. |
12 | Güncel gelişmeleri ve/veya kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü, görsel ve uygulamalı olarak sistemli biçimde aktarır. |
13 | Bilgisayar ve bilişim teknolojilerini alan amaçları doğrultusunda ileri düzeyde kullanabilir. |
14 | Kenevir Yetiştiriciliği ve Islahı alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. |
15 | Disiplinler arası çalışmalarda karşılaşılabilecek olası problemlere çözüm üretmede kullanabilme yetkinliği kazanır. |
16 | Kenevir alanında ihtiyaç duyulan yeni çeşitleri geliştirebilme, tohumluk üretebilme ve kenevir tarımının sürdürülebilirliği konularında uygulamaya yönelik beceriler kazanır. |
17 | Endüstriyel ve Medikal Kenevirin Tarla ve Sera koşullarında üretimine dair beceriler kazanır. |
1. Dönem | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
KENYL500 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
KENYL503 | Türkçe | BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE ETİK | Zorunlu | 3 | - | - | 5 | |
KENYLSDG-I | Türkçe | SEÇMELİ DERS GRUBU I | Seçmeli | 3 | - | - | - | |
Toplam | 14 | 0 | 0 | 15 | ||||
2. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
KEN502 | Türkçe | SEMİNER | Zorunlu | - | 2 | - | 5 | |
KENYL500 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
KENYLSDG-II | Türkçe | SEÇMELİ DERS GRUBU II | Seçmeli | 3 | - | - | - | |
Toplam | 11 | 2 | 0 | 15 | ||||
3. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
KENYL500 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
KENYL501 | Türkçe | TEZ ÇALIŞMASI | Zorunlu | - | 1 | - | 20 | |
Toplam | 8 | 1 | 0 | 30 | ||||
4. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
KENYL500 | Türkçe | UZMANLIK ALAN DERSİ | Zorunlu | 8 | - | - | 10 | |
KENYL501 | Türkçe | TEZ ÇALIŞMASI | Zorunlu | - | 1 | - | 20 | |
Toplam | 8 | 1 | 0 | 30 | ||||
KENYLSDG-I - SEÇMELİ DERS GRUBU I | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
KENYL504 | Türkçe | ENDÜSTRİYEL VE MEDİKAL KENEVİR MEVZUATI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL505 | Türkçe | ENDÜSTRİYEL VE MEDİKAL KENEVİR YETİŞTİRİCİLİĞİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL506 | Türkçe | KENEVİRİN BOTANİĞİ, MORFOLOJİSİ VE FİZYOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL507 | Türkçe | KENEVİRDE TOHUM VE TOHUMLUK ÜRETİMİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL508 | Türkçe | KENEVİRDE VARYASYON OLUŞTURMA TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL509 | Türkçe | HİBRİD KENEVİR ISLAHI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL510 | Türkçe | KENEVİRDE MELEZLEME TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL511 | Türkçe | ENDÜSTRİYEL KENEVİR BİYOTEKNOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL512 | Türkçe | ENDÜSTRİYEL KENEVİRİN MOLEKÜLER ISLAHI PRENSİPLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL513 | Türkçe | İN VİTRO KOŞULLARDA KENEVİR ÜRETİMİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL514 | Türkçe | KENEVİRİN SERA KOŞULLARINDA YETİŞTİRİLMESİ VE FİZYOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL515 | Türkçe | KENEVİRDE HAPLOİD BİTKİ ÜRETİM TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL516 | Türkçe | KENEVİRDE İN VİTRO KOŞULLARDA SEKONDER METABOLİT ÜRETİMİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL524 | Türkçe | SERA KOŞULLARINDA TOPRAKSIZ KENEVİR YETİŞTİRİCİLİĞİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL525 | Türkçe | KENEVİR ISLAHINDA GEN AKTARIM TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL529 | Türkçe | KENEVİR ESASLI BİYOTEKNOLOJİK ÜRÜNLER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYLSDG-II - SEÇMELİ DERS GRUBU II | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
KENYL504 | Türkçe | ENDÜSTRİYEL VE MEDİKAL KENEVİR MEVZUATI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL505 | Türkçe | ENDÜSTRİYEL VE MEDİKAL KENEVİR YETİŞTİRİCİLİĞİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL506 | Türkçe | KENEVİRİN BOTANİĞİ, MORFOLOJİSİ VE FİZYOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL507 | Türkçe | KENEVİRDE TOHUM VE TOHUMLUK ÜRETİMİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL508 | Türkçe | KENEVİRDE VARYASYON OLUŞTURMA TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL509 | Türkçe | HİBRİD KENEVİR ISLAHI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL510 | Türkçe | KENEVİRDE MELEZLEME TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL511 | Türkçe | ENDÜSTRİYEL KENEVİR BİYOTEKNOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL512 | Türkçe | ENDÜSTRİYEL KENEVİRİN MOLEKÜLER ISLAHI PRENSİPLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL513 | Türkçe | İN VİTRO KOŞULLARDA KENEVİR ÜRETİMİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL514 | Türkçe | KENEVİRİN SERA KOŞULLARINDA YETİŞTİRİLMESİ VE FİZYOLOJİSİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL515 | Türkçe | KENEVİRDE HAPLOİD BİTKİ ÜRETİM TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL516 | Türkçe | KENEVİRDE İN VİTRO KOŞULLARDA SEKONDER METABOLİT ÜRETİMİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL518 | Türkçe | KENEVİRİN GENETİĞİ VE ISLAHI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL524 | Türkçe | SERA KOŞULLARINDA TOPRAKSIZ KENEVİR YETİŞTİRİCİLİĞİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL525 | Türkçe | KENEVİR ISLAHINDA GEN AKTARIM TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL527 | Türkçe | ENDÜSTRİYEL KENEVİRDE HASAT SONRASI İŞLEMLER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL529 | Türkçe | KENEVİR ESASLI BİYOTEKNOLOJİK ÜRÜNLER | Seçmeli | 3 | - | - | 5 | |
KENYL530 | Türkçe | TÜM YÖNLERİYLE KENEVİR KİMYASI | Seçmeli | 3 | - | - | 5 |