GERİ DÖN

Yüksek Lisans Programları


LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ - FARMAKOLOJİ (Y.L.) (TEZLİ) - - YÜKSEK LİSANS



Program Tanıtımı

Yozgat Bozok Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıbbi Farmakoloji Anabilimdalı

Bu programdan “Bilim Uzmanı” ünvanı ile mezun olunmaktadır

Yüksek Lisans

1) Yüksek lisans programına, sözlü sınav (mülakat sınavı) yapılarak öğrenci kabul edilir. Yüksek lisans programlarına alınacak öğrenci sayıları ve aday öğrencilerde aranacak nitelikler, her yarıyıl başından önce ilan edilir. Bu ilanda başvuru koşulları ve son başvuru tarihi, adayların mülakata alınacakları yer ve tarih belirtilir. 2) Adaylar; ilanda belirtilen son başvuru tarihine kadar ALES belgelerini, lisans diplomalarını, lisans kademesinde okudukları derslerden aldıkları başarı notlarını, mezuniyet not ortalamalarını belirten onaylı belgeleri, diğer kayıt ile ilgili bilgileri doldururlar ve internet kayıt ortamından sağladıkları aday numarası ile birlikte enstitü müdürlüğüne başvuruda bulunurlar. Adayların kayıt işlemleri ilgili enstitü müdürlüğünce düzenlenir ve yürütülür. 3) Tıp, diş hekimliği, eczacılık, veteriner fakülteleri ve fen fakültesi kimya, biyokimya, biyoloji, moleküler biyoloji ve genetik bölümleri ile eğitim fakültelerinin kimya ve biyoloji öğretmenliği lisans mezunu olan adaylar başvurabilirler. 4) Adayların son beş yılda yapılmış olan Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitim Sınavına (ALES) girmiş olması ve bu sınavdan sayısal puan türünden en az 55 puan almış olması gerekir. 5) Başvuru ön şartı olarak, lisans mezuniyet not ortalamasında 4.00 üzerinden en az 2,00 veya muadili bir puana sahip olmak gereklidir. 6) ALES puanının %50’si, lisans mezuniyet notunun %20’si, bilimsel değerlendirme notunun %30’u dikkate alınarak başarı puanı hesaplanacaktır. Bu şekilde hesaplanan başarı notunun en az 50 puan ve üzeri olması gerekir. Ön Eleme Kriterleri ve Hesaplamalar: Başvuru sayısının ilan edilen kontenjanın 3(üç) katından fazla olması halinde ön eleme yapılacak olup belirlenen kontenjan sayısının 3(üç) katı aday b-bilimsel değerlendirme sınavına katılacaktır. Ön Eleme Puanı: ALES puanının %60’ı + Lisans mezuniyet notunun %40’ı alınarak hesaplanacaktır.

Üniversitedeki aynı enstitünün bir başka anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun eşdeğer enstitüsüne bağlı lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir. Bir öğrencinin yatay geçiş başvurusunun kabul edilebilmesi için, halen devam etmekte olduğu lisansüstü öğretim programı ile geçmek istediği program arasında dersler ve giriş koşulları bakımından uyum olması, ilgili anabilim dalında tez danışmanlığını üstlenebilecek öğretim üyesi ve alt yapı olanaklarının bulunması gerekir. Üniversitenin bir lisansüstü programına yatay geçiş yapmak isteyen öğrenci; devam etmekte olduğu öğretim programını tanıtan ve kayıt olduğu derslerden başarı durumunu belirten belgeleri dilekçesine ekleyerek enstitü müdürlüğüne başvurur. Enstitü müdürü; başvuru belgelerini ilgili anabilim dalı veya ana sanat dalı başkanlığına göndererek anabilim dalı görüşünü ve bu görüş olumlu ise öğrencinin programa uyumu için alması gerekli görülen derslerin adlarını ister. Anabilim dalı görüş ve önerileri Enstitü Yönetim Kurulunda incelenerek öğrencinin yatay geçiş isteminin uygun olup olmadığı öğretimin başlama tarihinden önce karara bağlanır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken aldığı derslerin, sonradan Üniversitede bir lisansüstü programa kayıt olması durumunda hangilerinin asgari ders yükünden sayılacağı, danışman ve ilgili Anabilim Dalı Kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile belirlenir.

Yozgat Bozok Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği kapsamında; Tezli yüksek lisans programı; 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer dersi, tez çalışması ve uzmanlık alan derslerinden oluşur. Seminer dersi, tez çalışması ve uzmanlık alan dersleri kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci tezli yüksek lisans programında; bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla seminer dersi dahil en az sekiz ders, tez çalışması ve uzmanlık alan dersleri olmak üzere toplam en az 120 AKTS kredisi almak zorundadır. Öğrenci, en geç danışman atanmasını izleyen dönemden itibaren her yarıyıl kayıt yaptırmak zorundadır. Öğrenci seminer dersini, yalnızca bir defa ikinci yarıyılda alır. Anabilim/anasanat dalındaki tüm öğrenciler aynı seminer dersine kayıt yaptırır. Seminer dersinin konusu tez danışmanı tarafından belirlenir, anabilim/anasanat dalı başkanlığı aracılığıyla Enstitüye bildirilir ve Enstitü tarafından ilan edilir. Seminer dersinde başarısız olan öğrenci, bir sonraki yarıyılda seminer dersini tekrar eder. Tekrar durumunda, tez danışmanının uygun görmesi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayıyla seminer konusu değiştirilebilir. Tezli yüksek lisans programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program en çok altı yarıyılda tamamlanır. Bu Yönetmelikte belirtilen mezuniyet için gerekli yükümlülüklerin tümünü yerine getiren öğrenciler en erken üç yarıyılda da mezun olabilirler. Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre içerisinde başarı ölçütlerini yerine getiremeyen, azami süreler içerisinde ise tez çalışmasında başarısız olan veya tez savunmasına girmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya CD, DC, DD, FF, YZ harf notu aldığı veya devamsız (DZ) olduğu dersi/dersleri bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

Farmakoloji ilaçların etkileri, etki mekanizmaları ve tedavide kullanımlarını inceleyen bilim dalıdır. Hücre, hücrealtı yapılar, biyoaktif moleküller, dokular ve organlar üzerinde in vitro veya deney hayvanı ve/veya insan üzerinde in vivo çalışmalar yaparak hastalıkların tedavisi, tanısı, profilaksisi ve diğer tıbbi amaçlar için en uygun kimyasal maddenin saptanması ve ilaç olarak geliştirilmesi ile uğraşır. Yeni sentezlenmiş veya bitkilerden ayrıştırılmış maddelerin etkilerini biyolojik yazgısını laboratuvar çalışmaları ile deney hayvanlarında, klinik araştırmalar ile insanlarda inceleyerek ilaç geliştirme çalışmalarına katkı veren bir bilimdir. Farmakoloji, canlılar üzerindeki araştırmalardan klinik uygulamaya kadar uzanan bu karmaşık ve yoğun süreci birçok alt dalı ve yardımcı bilim dalları ile yakından bağlantılı olarak yürütür. Farmakoloji Anabilim Dalı Tezli Yüksek Lisans Programı’nın amacı, temel farmakolojik araştırmaları yürütebilecek, sonuçları yorumlayıp sunabilecek; ilaçlarla ilgili bilgi alış verişinde bulunabilecek; üniversitelerimizde doktora için ön koşul olan bilgi, beceri ve tutumlarla donatılmış ve ilaç sektöründe gereksinim duyulan iyi yetişmiş insan gücü yetiştirmektir.

1 Farmakoloji alanındaki bilimsel yöntemleri kullanarak yeni bir araştırma konusu belirleyecek, deneysel çalışmalar için uygun yöntemleri tasarlayıp uygulayabilecek yetkinlikte öğrenciler yetiştirmek.
2 Elde ettiğim verileri titizlikle analiz edecek, farmakolojik açıdan değerlendirecek öğrenciler yetiştirmek
3 Elde ettiği sonuçları bilimsel bir rapor haline getirebilecek yeterlilikte öğrenciler yetiştirmek.
4 Mesleğimin gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisini kullanabilecek, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip, etik sorumluluk bilincine sahip öğrenciler yetiştirmek.

Mezun olan öğrenciler, Üniversitede eğitim ve araştırma, ulusal veya uluslararası ilaç firmaları ve ya laboratuvarlarında AR-GE faaliyetlerinde bulunabilir veya üst düzey yönetici olabilirler. İlaç firmalarının ruhsatlandırma bölümlerinde görev alabilirler.

Yüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları , İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilirler.

Öğrenci değerlendirme yöntemleri, düzenli ara sınavlar, raporlar ve laboratuvar ve final sınavlarındaki performansa dayalı olarak, her ders için “bireysel ders tanımı”nda ayrıntılı olarak önerilmiştir.

Mezuniyet koşulları “Yeterlilik Koşulları ve Kuralları” bölümünde açıklandığı gibidir.

Tam Zamanlı

Yozgat Bozok Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıbbi Farmakoloji Anabilim Dalı 66900 Batı Yerleşkesi Merkez Yozgat

İzole Organ Banyosu Temel biyokimyasal ve moleküler biyoloji çalışma düzenekleri Işık mikroskobu Hücre kültür ortamı ELISA okuyucu


Program Çıktıları

1 Bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2 Özgün bilimsel araştırma konusu tasarlar, gerekli deneysel yöntemleri yapılandırır.
3 Deney hayvanları ile ilaç araştırmalarında çalışmanın önemini açıklar.
4 Elde ettiği verileri analiz eder, analiz ettiği deneysel verileri farmakolojik açıdan değerlendirir.
5 Elde ettiği bulguları değerlendirerek bilimsel bir rapor oluşturur.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki gruplara sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak açıklar.
7 Mesleğinin gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim, iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir.
8 Bilim ve teknolojideki gelişmeler dâhil olmak üzere, yaşam boyu öğrenme bilincini geliştirir.
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci, toplum duyarlılığı kazanır.
10 Proje tabanlı çalışma kültürünü benimser.
11 Bilgiyi entegre edebilme ve karmaşıklığı idare edebilme yeteneğine sahip olur, eksik ya da kısıtlı verileri kullanarak karar verebilir, bilgi ve yargılarının uygulanmasında toplumsal ve etik sorumluluğu gözetir.
12 Kararlarını, bunları destekleyen bilgi ve mantığı uzman veya uzman olmayan gruplara, net olarak aktarabilir.
13 Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, farmakoloji uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olur, bu bilgileri geliştirebilir ve derinleştirebilir.
14 Güncel farmakolojik bilgilere sistematik bir yaklaşımla sahip olabilme ve kavrayabilir.
15 Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan özgün bir çalışmanın en az bir bölümünü, ulusal ve/veya uluslararası hakemli saygın dergilerde yayınlayabilir

Program Çıktıları - Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi İlişkilendirme

TYYÇ
Program Çıktıları
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
BİLGİ
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
BECERİ
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
YETKİNLİKLER ( Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği )
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
YETKİNLİKLER ( Öğrenme Yetkinliği )
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
YETKİNLİKLER ( İletişim ve Sosyal Yetkinlik )
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
YETKİNLİKLER ( Alana Özgü Yetkinlik )
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ders Planı

D : Ders U: Uygulama L: Laboratuvar
1. Dönem
Ders Kodu Dersin Sunulduğu Dil Ders Adı Ders Türü D U L AKTS Rapor
FARYL500 Türkçe UZMANLIK ALAN DERSİ Zorunlu 8 - - 10
FARYL505 Türkçe BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE ETİK Zorunlu 3 - - 5
FARYLSDG-I Türkçe SEÇMELİ DERS GRUBU I Seçmeli 3 - - -
Toplam 14 0 0 15
2. Dönem
Ders Kodu Dersin Sunulduğu Dil Ders Adı Ders Türü D U L AKTS Rapor
FARYL500 Türkçe UZMANLIK ALAN DERSİ Zorunlu 8 - - 10
FARYL504 Türkçe SEMİNER Zorunlu - 2 - 5
FARYLSDG-II Türkçe SEÇMELİ DERS GRUBU II Seçmeli 3 - - -
Toplam 11 2 0 15
3. Dönem
Ders Kodu Dersin Sunulduğu Dil Ders Adı Ders Türü D U L AKTS Rapor
FARYL500 Türkçe UZMANLIK ALAN DERSİ Zorunlu 8 - - 10
FARYL508 Türkçe TEZ ÇALIŞMASI Zorunlu - 1 - 20
Toplam 8 1 0 30
4. Dönem
Ders Kodu Dersin Sunulduğu Dil Ders Adı Ders Türü D U L AKTS Rapor
FARYL500 Türkçe UZMANLIK ALAN DERSİ Zorunlu 8 - - 10
FARYL508 Türkçe TEZ ÇALIŞMASI Zorunlu - 1 - 20
Toplam 8 1 0 30
FARYLSDG-I - SEÇMELİ DERS GRUBU I
Ders Kodu Dersin Sunulduğu Dil Ders Adı Ders Türü D U L AKTS Rapor
FARYL501 Türkçe OTONOM SİNİR SİSTEMİ FARMAKOLOJİSİ Seçmeli 3 - - 5
FARYL502 Türkçe RESEPTÖR, SİNYAL TRANSDÜKSİYONU VE İLAÇ ETKİSİ Seçmeli 3 - - 5
FARYL503 Türkçe FARMAKOLOJİYE GİRİŞ Seçmeli 3 - - 5
FARYL506 Türkçe DENEYSEL FARMAKOLOJİ Seçmeli 3 - - 5
FARYL509 Türkçe İLAÇ RESEPTÖR ETKİLEŞİMLERİ Seçmeli 3 - - 5
FARYL510 Türkçe SANTRAL SİNİR SİSTEMİ FARMAKOLOJİSİ Seçmeli 3 - - 5
FARYL511 Türkçe KARDİYOVASKÜLER SİSTEM FARMAKOLOJİSİ Seçmeli 3 - - 5
FARYL512 Türkçe ETNOFARMAKOLOJİ Seçmeli 3 - - 5
FARYL513 Türkçe HÜCRELERARASI NÖROTRANSMİSYONUN TEMEL FARMAKOLOJİSİ Seçmeli 3 - - 5
FARYL514 Türkçe KEMOTERAPÖTİKLER Seçmeli 3 - - 5
FARYL515 Türkçe FARMAKOLOJİDE ENSTRÜMENTAL ANALİZ YÖNTEMLERİ Seçmeli 3 - - 5
FARYL516 Türkçe DİYABETİN FARMAKOLOJİK TEMELLERİ Seçmeli 3 - - 5
FARYLSDG-II - SEÇMELİ DERS GRUBU II
Ders Kodu Dersin Sunulduğu Dil Ders Adı Ders Türü D U L AKTS Rapor
FARYL501 Türkçe OTONOM SİNİR SİSTEMİ FARMAKOLOJİSİ Seçmeli 3 - - 5
FARYL502 Türkçe RESEPTÖR, SİNYAL TRANSDÜKSİYONU VE İLAÇ ETKİSİ Seçmeli 3 - - 5
FARYL503 Türkçe FARMAKOLOJİYE GİRİŞ Seçmeli 3 - - 5
FARYL506 Türkçe DENEYSEL FARMAKOLOJİ Seçmeli 3 - - 5
FARYL509 Türkçe İLAÇ RESEPTÖR ETKİLEŞİMLERİ Seçmeli 3 - - 5
FARYL510 Türkçe SANTRAL SİNİR SİSTEMİ FARMAKOLOJİSİ Seçmeli 3 - - 5
FARYL511 Türkçe KARDİYOVASKÜLER SİSTEM FARMAKOLOJİSİ Seçmeli 3 - - 5
FARYL512 Türkçe ETNOFARMAKOLOJİ Seçmeli 3 - - 5
FARYL513 Türkçe HÜCRELERARASI NÖROTRANSMİSYONUN TEMEL FARMAKOLOJİSİ Seçmeli 3 - - 5
FARYL514 Türkçe KEMOTERAPÖTİKLER Seçmeli 3 - - 5
FARYL515 Türkçe FARMAKOLOJİDE ENSTRÜMENTAL ANALİZ YÖNTEMLERİ Seçmeli 3 - - 5
FARYL516 Türkçe DİYABETİN FARMAKOLOJİK TEMELLERİ Seçmeli 3 - - 5