GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
JMDR613 JEOKİMYASAL DATA KULLANIMI Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin temel amacı, jeokimyasal verilerin magmatik, metamorfik ve tortul kayaçlardaki jeolojik süreçleri tanımlamak ve yorumlamak için kullanılabilmesidir. Bu bölüm jeokimyasal verileri ana element oksitleri, eser elementler, radyojenik izotoplar ve kararlı izotoplar şeklinde sınıflandırır. Metin, magmatik ve metamorfik kayaçlarda ve Dünya yüzeyinde çalışan gezegen cisimlerinin kimyasal bileşimini kontrol eden ana süreçleri tartışır ve şu anda kullanılan ana analitik yöntemleri açıklar. Bunlar, hem tüm kaya analizi hem de yerinde mikro analiz için X-ışını floresansı, kütle spektrometrisi ve endüktif olarak eşleştirilmiş plazma kütle spektrometrisi yöntemlerini içerir. Örnekleme protokolleri kısaca açıklanmış ve uygun bir analitik yöntemin seçimi tartışılmıştır. Jeokimyasal analizde olası hata kaynakları belirlenir ve tartışılır.


Doç. Dr. Berna YAVUZ PEHLİVANLI


1 Dersi alan öğrenciler jeolojik ortam yorumlamasında kullanabileceği analiz teknikleri ve elde edeceği sonuçların jeokimyasal yorumlamasını yapar.
2 Tüm Kayaçlar İçin Jeokimyasal Verileri değerlendirir.
3 Jeokimyasal Verileri değerlendirir.
4 Jeokimyasal Verilerin İstatistiksel Analizini Yapar.
5 Ana ve İz Element Oranlarıyla Ayrım Diyagramlarıni çizerek ortam yorumu yapar

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Tüm kaya Element analizi, jeoistatistik analiz, kararlı ve kararsız izotop analizi


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Jeokimyasal Data Kullanımına Giriş
2 Magmatik Kayaçlar İçin Jeokimyasal Veriler
3 Sedimanter Kayaçlar İçin Jeokimyasal Veriler
4 Matamorfik Kayaçlar İçin Jeokimyasal Veriler
5 Jeokimyasal Verileri Analiz Etme
6 Jeokimyasal Verilerin İstatistiksel Analizi
7 Ana ve İz Element Oranlarıyla Ayrım Diyagramları
8 Ana Element Verilerinin Kullanma
9 İz Element Verilerinin Kullanımı
10 Nadir Toprak Element Verilerinin Kullanımı
11 Tektonik Ortamları Tanımlamak için Jeokimyasal Verileri Kullanma
12 Radyojenik İzotop Verilerini Kullanma
13 Kararlı İzotop Verilerini Kullanma
14 Jeokimyasal Verilerin genel değerlendrilmesi ve makalelerde kullanımı

1. Using Geochemical Data To Understand Geological Processes, 346 p. 2. Barth, T.W., 1952. Theoretical petrology: A textbook on the origin and evolution of rocks. Wiley, New York.Google Scholar 3. Sachs, L., 1984. Applied statistics: A handbook of techniques, 2nd ed. Springer-Verlag, New York.CrossRefGoogle Scholar 4. Thompson, M., Walsh, J.N., 1983. A handbook of inductively coupled plasma spectrometry. Blackie, Glasgow.Google Scholar 5. Aigner-Torres, M., Blundy, J., Ulmer, P., Pettke, T., 2007. Laser ablation ICPMS study of trace element partitioning between plagioclase and basaltic melts: An experimental approach. Contributions to Mineralogy and Petrology 153, 647–667.CrossRefGoogle Scholar 6. Arevalo, R., 2014. Laser ablation ICP-MS and laser fluorination GS-MS. In: Holland, H.D., Turekian, K.K. (eds.), Treatise on geochemistry, 2nd ed. Elsevier, Oxford. 15: 425–441.CrossRefGoogle Scholar 7. Chaussidon, M., Deng, Z., Villeneuve, J., Moureau, J., Watson, B., Richter, F., Moynier, F., 2017. In-situ analysis of non-traditional isotopes by SIMS and LA-MC-ICP-MS: Key aspects and the example of Mg-isotopes in olivines and silicate glass. Reviews in Mineralogy and Geochemistry 82, 127–164.CrossRefGoogle Scholar



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 70
Ev Ödevi 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 4 4
Final Sınavı 1 4 4
Derse Katılım 14 3 42
Bireysel Çalışma 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
Ev Ödevi 1 20 20
Toplam İş Yükü (saat) 124

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 2 4 4 4 2 4 3 5 5 3
ÖÇ 2 2 3 1 2 1 3 1 4 1 5
ÖÇ 3 1 2 2 2 1 1 4 2 2 5
ÖÇ 4 3 3 3 3 3 5 1 1 3 5
ÖÇ 5 4 1 2 1 2 4 5 5 1 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek