Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBDR611 | EĞİTİM PROGRAMI KURAMLARI | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 5,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin amacı doktora öğrencilerinin eğitim programı kuramları konusundaki bilgi ve becerilerini geliştirmektir. Ders kapsamında eğitim programı kuramları incelenerek sentezleyici bir bakış açısıyla programların kuramsal temelleri tartışılacaktır.
Prof. Dr. Mehmet SAĞLAM
1 | Eğitim programları ile ilgili temel kavramları ayırt eder. |
2 | Eğitim programına yön veren kuram ve kavramları karşılaştırır. |
3 | Eğitim programının kuramsal temellerini fark eder. |
4 | Eğitim programlarına yansıyan toplumsal, politik ve bireysel dönüşümlerin farkına varır. |
5 | Farklı eğitim programı kuramlarına ilişkin yansıtıcı tartışmalar yapar. |
6 | Eğitim programı kuramlarının uygulamadaki yansımalarını tartışır. |
7 | Eğitim programının kuramsal temellerine dayarak uygulamadaki bir programın analizini yapar. |
Birinci Öğretim
Yoktur
Yoktur
Eğitim ve felsefe arasındaki ilşkinin doğasını sorgular. “Felsefe ve eğitim arasında nasıl bir ilişki vardır” sorusundan hareketle, (1) Felsefe bizzat bir eğitimdir. İnsan, kendisi ve evren hakkındaki ilk sistematik ve felsefi bilgisini felsefe aracılığı ile elde etmiştir. Presokratik filozoflarda evren konusu, sofistler ve Sokrates’le birlikte de insan konusu tüm genişliği ile felsefenin alanına girmiştir. Bu durum, felsefenin bizat bir eğitim olduğunun göstergesidir. (2) Filozoflar bizzat eğitim üzerine düşünmüşler, eğitimin kavramlarını ve insan doğasını analiz etmişler, insanın niçin eğitilmesi gerektiği sorusuna cevap aramışlardır. Bunu ilk profesyonel öğretmenler olarak tanınan sofistlerden başlayarak günümüze doğru takip edebiliriz. Eğitim düşüncesinin gelişimi, yalnız teorik planda kalmamış, Locke, Rousseau ve Dewey örneklerinde olduğu gibi doğrudan eğitim pratiğini de etkilemiştir. Eğitim Kuramları dersinin asıl konusunu, filozofların eğitime ilşkin görüşleridir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Temel kavramlar Eğitim programı, eğitimde program geliştirme, curere ve yeniden kavramsallaştırma) | ||
2 | Program geliştirmede temel kavramlar ve yeniden kavramsallaşma dönemi: Karşılaştırmalı bir analiz | ||
3 | Liberal eğitim programı (Dewey ) | ||
4 | Liberal eğitim programı (Schwab ) | ||
5 | Sistematik eğitim programı (Bobitt, Charters) | ||
6 | Varoluşçu eğitim programı (Alfie Kohn, Elliot Eisner, W.H. Kilpatric) | ||
7 | Varoluşçu eğitim programı (Alfie Kohn, Elliot Eisner, W.H. Kilpatric) | ||
8 | Varoluşçu eğitim programı (Alfie Kohn, Elliot Eisner, W.H. Kilpatric) | ||
9 | Radikal eğitim programı (M. Apple, P. Freire) | ||
10 | Radikal eğitim programı (M. Apple, P. Freire) | ||
11 | Pragmatik eğitim programı (Dewey, Tyler) | ||
12 | Müzakere (deliberative) programları (W. A. Reid, J. Schwav) | ||
13 | Kuramdan uygulamaya (Michael Schrio) | ||
14 | Kuramdan uygulamaya (Michael Schrio) |
Schiro, M. S. (2020). Eğitim programı kuramları: Çatışmalı görüşler ve süregelen sorunlar (F. Mızıkacı, Translator). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Eisner, E. W. (1972). Emerging models for educational evaluation. The school review, 80(4), 573-590.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Tartışma | 1 | 10 |
Soru-Yanıt | 1 | 30 |
Gözlem | 1 | 10 |
Rapor Hazırlama | 1 | 10 |
Rapor Sunma | 1 | 30 |
Performans | 1 | 10 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Rapor | 1 | 10 |
Gözlem | 1 | 10 |
Rapor Hazırlama | 1 | 30 |
Rapor Sunma | 1 | 30 |
Sözlü Sınav | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yoktur
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Gözlem | 1 | 10 | 10 |
Rapor Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Rapor Sunma | 1 | 10 | 10 |
Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Okuma | 1 | 30 | 30 |
Rapor | 1 | 30 | 30 |
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 130 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 3 | 3 | |||||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | ||||||||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 3 | 3 | ||||||||||||
ÖÇ 4 | 3 | 4 | |||||||||||||
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 5 | ||||||||||||
ÖÇ 6 | |||||||||||||||
ÖÇ 7 | 3 | 3 |