GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TDR601 BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE ETİK Ders 1 1 5,00

Doktora


Türkçe


Bilimsel çalışmada araştırmanın önemini vurgulamak, öğrencilerin bilimsel araştırma tekniklerini kullanarak konuyla ilgili karar alabilmelerini sağlamak ve bilimsel araştırmalarda karşılaşılabilecek etik sorunları ve çözümlerini öğretmek bu dersin amacını oluşturmaktadır.


Prof. Dr. Taha Niyazi KARACA,


1 Bilimsel araştırma süreçlerini sıralar
2 Araştırmanın dayandığı bilimsel yaklaşımları açıklar.
3 Araştırmaya uygun olan yöntemleri kullanarak literatür taraması yapar.
4 Bilimsel araştırma yazarken başka kaynaklardan yararlanarak kurallara uygun biçimde alıntı yapar ve referans gösterir.
5 Araştırdığı konular için uygun araştırma yöntemlerini belirler.

Birinci Öğretim


yok


Yok


Bilimsel çalışmalarda etik sorunların nasıl inceleneceği, araştırma konusunun nasıl oluşturulacağı, çalışma ile ilgili literatür taramasının nasıl yapılacağı ve araştırma süreçlerinde nelere dikkat edilmesi gerektiği gibi konular bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. Bu derste; basılmış bilimsel yayınlar içerik ve metot bağlamında değerlendirilerek bilimsel çalışmaların temel aşamaları uygulamalı olarak incelenmektedir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Araştırmayla ilgili temel kavramlar
2 Araştırma yöntemlerinin bilimsel alt yapısı
3 Bilimsel yöntem ve bilim felsefesi
4 Nitel araştırma teknikleri
5 Nicel araştırma teknikleri
6 Bilimsel araştırma süreci ve araştırma konularını belirleme
7 Bilimsel araştırma konularını belirleme
8 Araştırmanın kavramsal çerçevesi: kuram, model, hipotez
9 Literatür tarama ve bibliyografya hazırlama
10 Disiplinler arası çalışma ve uygulama
11 Bilimsel araştırmada birincil kaynaklar
12 Bilimsel araştırmada ikincil kaynaklar
13 Saha araştırma yöntemleri
14 Sözlü kaynakların kullanımı

1. Taha Niyazi Karaca, Tarihçi, Geçmişi Kurgulamak: Kuram-Tasarım-İnşa, Timaş Yayınları, İstanbul, 2020. 2. Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, TTK Yayınları, Ankara, 2014. 3. Ahmet Şimşek, Tarih için Metodoloji, Pegem Yayınları, İstanbul 2015. 4. Umberto Eco, Tez Nasıl yazılır?, Can Yayınları, İstanbul 2019. 5. Edward Hallett Carr, Tarih Nedir?, İletişim Yayınları, İstanbul 2006.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 60
Ev Ödevi 1 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Uygulama/Pratik 14 4 56
Tartışma 10 4 40
Ev Ödevi 3 5 15
Toplam İş Yükü (saat) 123

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 4 5 5 3 4 4 4 4 5 4 5 4 4 1 5
ÖÇ 2 4 4 3 3 5 5 4 4 4 3 5 5 4 2 5
ÖÇ 3 4 5 4 3 4 4 4 4 5 3 5 4 4 4 5
ÖÇ 4 3 5 4 4 4 5 5 4 5 3 5 4 4 4 5
ÖÇ 5 4 4 2 5 5 5 5 5 4 3 5 4 4 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek