| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| TDR646 | TÜRK MODERNLEŞME TARİHİ II | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin amacı Tanzimat ile başlayan ve 1. Dünya Savaşı’na kadar geçen sürede Osmanlı Devleti’nin idari, hukuki, eğitim vb. alanlarda geçirdiği dönüşümü ve modernleşme çabalarını; basın faaliyetlerinin gelişmesi, hürriyet, vatan ve anayasa gibi demokratikleşmeye yönelik düşünce ve hareketlerin doğuşunu ve bunların başarılarını ya da başarısızlıklarını, Atatürk döneminde Türkiye’nin modernleşmesini incelemektir.
Dr.Öğr. Üyesi İsmigül ÇETİN
| 1 | Osmanlı Devleti’nin askeri, idari ve ekonomik alanlarda yaşadığı sorunların sebeplerini ve sonuçlarını açıklar. |
| 2 | Osmanlı Devleti’nde ıslahat düşüncesinin ortaya çıkışını analiz eder. |
| 3 | Askeri alanda yapılan reformları ve bu alanda etkili olan başlıca reformcuları bilir. |
| 4 | Nizam-ı Cedit reformlarının Osmanlı modernleşmesindeki önemini yorumlar. |
| 5 | 2. Mahmut’un reformlarını bilir ve bu reformların Türk modernleşmesindeki önemini açıklar. |
| 6 | Tanzimat Fermanı’nın içeriğini bilir ve bu fermanın Osmanlı siyasi, idari ve hukuki yapısında yarattığı etkileri analiz eder |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Tanzimat Döneminde gerçekleşen idari ve hukuki reformlar; Islahat Fermanı ve gayrimüslimlerin statüsünde yaşanan değişimler; basın hayatında yaşanan gelişmeler; Yeni Osmanlılar Hareketi, meşrutiyet ve hürriyet düşüncelerinin ortaya çıkışı; Kanun-i Esasi’nin ilanı ve 1. Meşrutiyet devri; 2. Abdülhamit’in yönetim anlayışı ve reformları; 2. Abdülhamit’e karşı muhalefet ve Jöntürkler; 2. Meşrutiyetin ilanı, İttihat Terakki’nin iktidarı Atatürk inkılapları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Dersin kaynakları, içeriği ve temel kavramları | ||
| 2 | Tanzimat dönemi idari ve hukuki düzenlemeleri | ||
| 3 | Islahat Fermanı ve gayrimüslimlerin statüsüne dair tartışmalar | ||
| 4 | Türk basın hayatında 1860’larda yaşanan gelişmeler ve Yeni Osmanlılar hareketi | ||
| 5 | Kanun-i Esasi’nin İlanı ve Meşrutiyet | ||
| 6 | Osmanlı Parlamentosu | ||
| 7 | 2. Abdülhamit’in yönetim anlayışının özellikleri ve tartışmalar | ||
| 8 | 2. Abdülhamit’in yönetim anlayışının özellikleri ve tartışmalar | ||
| 9 | II. Abdülhamit dönemi reformları, II. Abdülhamit’e karşı muhalefet ve Jöntürkler | ||
| 10 | İttihat Terakki ve II. Meşrutiyetin ilanı | ||
| 11 | 2. Mahmut’un tahta çıkışı, Sened-i İttifak ve yeni dönemin başlangıcı | ||
| 12 | II.Meşrutiyet Dönemi reformları | ||
| 13 | Atatürk İnkılapları | ||
| 14 | Atatürk İnkılapları |
Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Ankara: TTK Yayınları. Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Ali Akyıldız, Osmanlı Bürokrasisi ve Modernleşme, İstanbul: İletişim Yayınları
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 75 |
| Rapor Sunma | 1 | 25 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
| Rapor Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
| Okuma | 14 | 1 | 14 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 120 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
| ÖÇ 1 | 3 | 5 | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 1 | 4 |
| ÖÇ 2 | 3 | 5 | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 1 | 4 |
| ÖÇ 3 | 3 | 5 | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 1 | 4 |
| ÖÇ 4 | 3 | 5 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 1 | 4 |
| ÖÇ 5 | 3 | 5 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 1 | 4 |
| ÖÇ 6 | 3 | 5 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 1 | 4 |