Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TDR645 | TÜRK MODERNLEŞME TARİHİ I | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin amacı Osmanlı Devleti’nin askeri, idari ve ekonomik anlamda bazı krizlerin kendini göstermeye başladığı 17. Yüzyıldan Tanzimat Fermanı’nın ilanına kadar geçen dönemde modernleşme çabalarını, yapılan reformları ve reformcuları incelemektir.
Dr.Öğr. Üyesi İsmigül ÇETİN
1 | Osmanlı Devleti’nin askeri, idari ve ekonomik alanlarda yaşadığı sorunların sebeplerini ve sonuçlarını açıklar. |
2 | Osmanlı Devleti’nde ıslahat düşüncesinin ortaya çıkışını analiz eder. |
3 | Askeri alanda yapılan reformları ve bu alanda etkili olan başlıca reformcuları bilir. |
4 | Nizam-ı Cedit reformlarının Osmanlı modernleşmesindeki önemini yorumlar. |
5 | 2. Mahmut’un reformlarını bilir ve bu reformların Türk modernleşmesindeki önemini açıklar. |
6 | Tanzimat Fermanı’nın içeriğini bilir ve bu fermanın Osmanlı siyasi, idari ve hukuki yapısında yarattığı etkileri analiz eder |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Osmanlı Devleti’nde askeri, idari ve ekonomik sorunların sebepleri, 17. ve 18. Yüzyıllarda ortaya çıkan ve gelişen reform düşüncesi, askeri alanda yapılan ıslahatlar, Nizam-ı Cedit reformları, 2. Mahmut devri ıslahatları ve Tanzimat Fermanı’nın ilanı konuları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin kaynakları, içeriği ve temel kavramları | ||
2 | Klasik dönemde Osmanlı Devleti’nin idari, askeri ve ekonomik durumu | ||
3 | Osmanlı devlet düzeninde yaşanan problemler | ||
4 | Osmanlı’da reform ihtiyacının ortaya çıkışı ve 17. Yüzyıl reformcuları | ||
5 | 18. Yüzyılda yeni bir reform arayışı ve Lale Devri | ||
6 | 18. Yüzyılda askeri reform arayışları ve yabancı uzmanların faaliyetleri | ||
7 | Nizam-ı Cedit’e kadar olan dönemde reform arayışlarının temel özellikleri | ||
8 | 3. Selim dönemi ve Nizam-ı Cedit reformları | ||
9 | 3. Selim dönemi ve Nizam-ı Cedit reformları | ||
10 | Nizam-ı Cedit reformlarına karşı muhalefet ve 3. Selim’in tahttan indirilmesi | ||
11 | 2. Mahmut’un tahta çıkışı, Sened-i İttifak ve yeni dönemin başlangıcı | ||
12 | 2. Mahmut dönemi reformları ve yeni kurumlar | ||
13 | 2. Mahmut dönemi reformları ve yeni kurumlar | ||
14 | Sultan Abdülmecit Dönemi ve Tanzimat Fermanı |
Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Ankara: TTK Yayınları. Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Ali Akyıldız, Osmanlı Bürokrasisi ve Modernleşme, İstanbul: İletişim Yayınları
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 75 |
Rapor Sunma | 1 | 25 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Rapor Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 120 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 3 | 5 | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 1 | 4 |
ÖÇ 2 | 3 | 5 | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 1 | 4 |
ÖÇ 3 | 3 | 5 | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 1 | 4 |
ÖÇ 4 | 3 | 5 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 1 | 4 |
ÖÇ 5 | 3 | 5 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 1 | 4 |
ÖÇ 6 | 3 | 5 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 1 | 4 |