GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TDR621 OSMANLI DÜŞÜNCE TARİHİ I Seçmeli Ders Grubu 1 1 5,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin amacı İslam düşünce geleneklerinin Osmanlı döneminde izlediği seyir ve gelişmesini, Osmanlı'nın devraldığı düşünce mirasını, Osmanlı Devleti'nin tarih sahnesine çıktığı XIII. yy. sonları ile XIV. yy. başlarında İslam düşünce ve felsefesinin genel durumundan başlayarak kuruluş ve yükselme süreçlerini kapsayan dönemde ortaya çıkan düşünce hareketlerini tanıtmak.


Dr. Öğretim Üyesi Zeliha Buket KALAYCI


1 1. Osmanlı düşünce tarihinin çerçevesini öğrenmek
2 2. Osmanlı düşüncesini oluşturan tarihsel ve entelektüel bağlamları keşfetmek
3 3. Osmanlıların devlet ve toplum tarihiyle bu düşünsel süreçlerin etkileşimlerini izleyip tartışmak
4 4. Osmanlı düşünce tarihinin kaynaklarına aşinalık kazanmak
5 5. Konuyla ilgili sunum ve yazma becerisini geliştirmek

Birinci Öğretim


yok


[Yok]


Osmanlı Devleti'nin tarih sahnesine çıktığı XIII. yy. sonları ile XIV. yy. başlarında İslam düşünce ve felsefesinin genel durumundan başlayarak kuruluş ve yükselme süreçlerini kapsayan dönemde ortaya çıkan düşünce hareketleri, önemli temsilcileri ile felsefe problemlerine ilişkin temel yaklaşımlar.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin kaynakları, içeriği ve temel kavramları
2 Osmanlının devraldığı düşünce mirasına genel bir bakış
3 Osmanlının devraldığı düşünce mirasına genel bir bakış
4 İlimler tasnifine dair eserler bağlamında Osmanlı düşünce hayatının genel yapısı
5 Medreselerde okutulan metinler ışığında Osmanlıda düşünce hayatı
6 Felsefî tasavvuf geleneği: Davud-ı Kayseri ve Molla Fenarî örneği
7 Felsefî kelâm geleneği: Cürcânî örneği
8 Felsefî kelâm geleneği: Taftazânî örneği
9 İbn Sînâcı gelenek: Ebherî örneği
10 İbn Sînâcı gelenek: Kâtibî örneği
11 Osmanlıda tehâfüt tartışmaları
12 Osmanlı düşüncesinde ahlâk: Ahlâk-ı Alâî Örneği
13 Osmanlı düşüncesinde ahlâk: Ahlâk-ı Alâî Örneği
14 Genel Değerlendirme
15 Final Sınavı

1. Ayhan Bıçak, Türk Düşüncesi I: Kökenler, 2009. 2. Marshal G.S. Hodgson, Dünya Tarihini Yeniden Düşünmek, İstanbul, 2001. 3. Mehmet Akif Aydın, Osmanlı Devleti’nde Hukuk ve Adalet. 4. Hilmi Ziya Ülken, Türk Tefekkür Tarihi, 1982. 5. Hasan Kâfî Akhisârî, Nizâm-ı Âlemi Sağlayan Sebeplerin Temelleri (Usûlü’l-hikem fî nizâmi’l-‘âlem), İnceleme ve Tercüme Ömer Mahir Alper, 2020



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 60
Ev Ödevi 1 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 1 1
Tartışma 14 3 42
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 6 6
Okuma 8 4 32
Ev Ödevi 14 3 42
Toplam İş Yükü (saat) 123

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 5 4
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 5 4
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek