Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TİBDR679 | İSLAM DÜŞÜNCESİNDE ŞİA | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Doktora
Türkçe
Şia mezhebinin İslam düşüncesindeki yeri, ortaya çıkışı, islam toplumuna katkıları, inanç esasları ve günümüzdeki durumu hakkında bilgi sahibi olmak
doç. dr. Mehmet Tözluyurt dr. Öğr. üyesi halil öztürk
1 | Şia kavramını, tanımını, doğuş dönemi özelliklerini, doğuş sebeplerini açıklar. |
2 | Şianın doğuşunda en önemli etken olan hilafet meselesinin önemini ortaya koyar. |
3 | şii-sünni ayrışmasının temel dinamiklerini izah eder. |
4 | şiiliğin temel özelliklerini açıklayabilir. |
5 | Günümüzde islam dünyasında şiiliğin etkisinin ne derecede olduğunu belirler. |
Birinci Öğretim
yok
yok
Şia kavramı, Ehl-i beyt, Şianın doğuşu, Sahabe dönemindeki olayların Şianın doğuşuna etkisi, hilafet meselesi ve Şia, On iki imam inancı, tevella ve teberra, takiyye, şiiliğin kolları: zeydiyye, ismailiyye, İsnaaşeriyye, İmamların mezheb içerisindeki konumu, sünni-şii ayrışmasının tarihi kodları.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | şia kavramı, tanımı, doğuşu | anlatım | |
2 | şianın diğer isimleri, doğuş sebepleri | anlatım | |
3 | Şiada siyasetin etkisi ve hilafet meselesi | anlatım | |
4 | şii düşüncede imamet-nübüvvet ilişkisi ve vahiy | anlatım | |
5 | şiilikte on iki imam inancı ve on iki imamın kimliği | anlatım | |
6 | şiiliğin inanç esasları | anlatım | |
7 | Şiiliğin kolları 1-zeydiyye, görüşleri ve günümüzdeki durumu | anlatım | |
8 | şiiliğin kolları 2-İsmailiyye, doğuşu, görüşleri, günümüzdeki durumu | anlatım | |
9 | İsmailiğin selçuklu dönemi faaliyetleri ve Hasan sabbah'ın rolü | anlatım | |
10 | ismailiğin kolları Nizariyye-Mustaliyye, görüşleri ve günümüzdeki durumu | anlatım | |
11 | Şiiliğin kollları 3-İsnaaşeriyye/İmamiyye, doğuşu, görüşleri | anlatım | |
12 | İsnaaşeriyye/İmamiyye ve günümüz İran'daki durumu | anlatım | |
13 | şiiliğin islam dünyasındaki nufuzsal olarak dağılımı ve özellikleri | anlatım | |
14 | şii-sünni ayrışmasındaki temel sorunlar ve çözüm önerileri | anlatım |
Nevbahti, Fırakuş Şia, Kummi, Fırakuş Şia, Hüseyin atay, ehl-i sünnet ve şia, Halil ibrahim bulut, islam mezhepleri tarihi, Ankara, DİB Yay., 2009. ethem Ruhi fığlalı, Günümüz İslam Mezhepleri, İzmir, selçuk yay.,1998.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 |
Derse Katılım | 12 | 20 |
Tartışma | 10 | 20 |
Makale Kritik Etme | 10 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Derse Katılım | 12 | 3 | 36 |
Tartışma | 14 | 3 | 42 |
Makale Kritik Etme | 12 | 3 | 36 |
Toplam İş Yükü (saat) | 122 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |