Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TİBDR676 | FİLOLOJİK TEFSİR I | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Doktora
Dilbilimsel Tefsir Ekolünün ortaya çıkışı, gelişimi ve önemli dilbilimsel tefsirler hakkında bilgi sahibi olmak.
Doç. Dr. Mehmet Altuntaş, Dr. Öğr. Üyesi Ali Binol
1 | Öğrenciler Kur’an ayetlerine dilbilimsel yöntemle yaklaşan tefsirleri tanır. |
2 | Dilbilimsel tefsirleri diğer ekollerde yazılan tefsirlerle karşılaştırır ve bunun Kur’an yorumuna katkılarını öğrenir. |
3 | Öğrenciler Dilbilim ile Tefsir usulü ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur. Dilbilimsel tefsirleri Tefsir usulü açısından değerlendirir. |
4 | Öğrenciler ayetleri dilbilimsel açıdan yorumlarken Kur’an bütünlüğü içerisindeki anlamların dikkate alınmasının önemini kavrar. |
5 | Kur’an kavramlarının tefsirdeki önemini kavrar. |
6 | Kavramların tarihi süreç içindeki kazandıkları değişiklikleri fark eder. |
7 | Kelimelerin kök ve ıstılah anlamları arasındaki ilişkileri öğrenir |
8 | Kur’an’I tefsir ve meal calışmalarında kelimelerin ilk anlamları ile kazandıkları terimsel anlamları hesaba katarak değerlendirir. |
9 | Ayetleri anlamlandırırken kelimelerin yapısına dikkat etme alışkanlığı kazanır. |
10 | . Keyfi anlamlandırmalardan uzak kalmayı öğrenir. |
Birinci Öğretim
yok
[Yok]
Kur’an ayetlerine dilbilimsel yöntemle yaklaşan tefsir örnekleri
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dilbilimsel Tefsir kavramı | ||
2 | Dilbilimsel Tefsirin Ortaya Çıkmasına Yol Açan Etkenler | ||
3 | Tedvin Öncesi Dönem Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri | ||
4 | Tedvin Dönemi Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri: Garibü''l-Kur''an Literatürü | ||
5 | Tedvin Dönemi Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri: Meani''l-Kur''an Literatürü | ||
6 | Tedvin Dönemi Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri: Vücuh ve Nezair | ||
7 | Vücuh ve Nezair (Nezairin Terimleşme Süreci ve Yapılan Farklı Tanımlar) | ||
8 | Tedvin Dönemi Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri: Klasik Mucemler | ||
9 | müşkilü'l-Kur'an | ||
10 | Dilbilimsel Tefsir-Anlama Yöntemi İlişkisi | ||
11 | Dilbilimin Alt Dalları Bağlamında Dilbilimsel Tefsirin Kur’an’ı Anlamaya Katkısı: Sarf ve Nahiv | ||
12 | Dilbilimin Alt Dalları Bağlamında Dilbilimsel Tefsirin Kur’an’ı Anlamaya Katkısı: Anlambilim | ||
13 | Dilbilimsel Tefsirin Sorunları | ||
14 | Dilbilimsel tefsirin etki alanları |
1. İbn Kuteybe, Tefsîru Garîbü’l-Kur’ân, thk. Seyyid Ahmed Sakr, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut 1978. 2. Mustafa Karagöz, Dilbilimsel Tefsir ve Kur’an’ı Anlamaya Katkısı, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2015. 3. İsmail Aydın, Kur’ân’ın Filolojik Yorumu -Tarihsel Gelişim ve Sorunlar-, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2014. 4. Mustafa Karagöz, “Vücûh ve Nezâirin Terimleşme Süreci -‘Nezâir’In ‘Eşanlamlılık’ Olarak Tanımlanması Sorunu”, Tarihten Günümüzde Kur''an İlimleri ve Tefsir Usûlü, İlim Yayma Vakfı Kur''an ve Tefsir Akademisi, (İstanbul 18-23 Ağustos 2008), Özkan Matbaacılık, Ankara 2009, s. 441-475. 5. Hasan Yaldızlı, “Vücûh” ve “Nezâir” Hakkında Yapılan Tanımlara Dair Bir Değerlendirme, İslâm Araştırmaları Dergisi, 2014, sayı: 31, s. 1-33.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Derse Katılım | 1 | 10 |
Bireysel Çalışma | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Derse Katılım | 14 | 4 | 56 |
Bireysel Çalışma | 14 | 5 | 70 |
Toplam İş Yükü (saat) | 136 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 5 | |||||||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 6 | 5 | |||||||||
ÖÇ 7 | 5 | |||||||||
ÖÇ 8 | 5 | |||||||||
ÖÇ 9 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 10 | 5 | 5 |