GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TİBDR672 KUR'AN İLİMLERİNDE PROBLEMLER Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Doktora


Türkçe


Kur'an'ın doğru anlaşılmasına ve tefsire yardımcı olan ilimlerin anaçerçeveleri ve içerikleriyle beraber öğretilmesi, problemli noktaların üzerine yoğunlaşılması


Prof. Dr. Talip Özdeş


1 2. Örgün ve yaygın din eğitiminin farklı nitelikteki hedef kitlelerini biyolojik, psikolojik, sosyal ve dini gelişim özelliklerine göre tanıyıp, onlara uygun yöntem ve tekniklerle dini öğretileri sunabilme becerisi kazanır.
2 Bütüncül ve sistematik bir dini düşünce kavrayışına sahip olur.
3 Çağdaş gelişme ve sorunlar karşısında objektif, eleştirel ve bütüncül bir yaklaşım ortaya koyabilir.
4 İslam kültür, sanat ve medeniyetini özgün nitelikleriyle kavrayarak, tarihi ve kültürel mirasımızı tanır.
5 Doğru bir yöntemden hareketle Kur'an'ı doğru anlama ve yorumlama noktasında yetkinlik kazanır. Kur'an'a getirilen tefsir yorumlarına analitik ve kritikçi bir yöntemle yaklaşarak yorumlar arasında mukayese yapabilir.
6 Kur'an'a yaklaşımda ve İslam'ı anlamada ortaya çıkan yorum problemleri karşısında dinin asli kaynaklarından hareketle doğru çözümler üretebilir.

Birinci Öğretim


Yok


Konularla ilgili çalışmaların okunup müzakere edilmesi


KuR'an'a farklı yaklaşımlar, yorum farklılıkları; Kur'an'a yaklaşım ve tefsirde takip edilmesi gereken yöntemin ana ilkeleri; Kur'an-Sünnet ilişkisi; muhkem-müteşabih, nasih-mensuh, Kur'an'a tarihselci ve hermenötik yaklaşım


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Muhkem-müteşâbih; (Âl-i İmrân suresi 7. Ayet bağlamında)
2 Âl-i İmrân suresi 7. Ayette geçen “te’vil” kavramının anlamından hareketle müteşâbihin te’vilinin kim/kimler tarafından bilinip bilinemeyeceği
3 Selefin, daha sonra gelen (müteahhirûn) müfessirlerin ve Selefîlerin ayetteki tevil kavramına yaklaşımları; Selefilerin rasyonel yoruma karşı çıkmaları
4 Mâturîdî’nin tefsir-tevil anlayışı; yoruma alan açıp meşruiyet kazandırması
5 Kur’an’a yaklaşımda yöntem problemi (rivayet ve gelenek merkezli yaklaşım; lafızcı, yüzeysel ve literal yaklaşım; spekülatif yaklaşım, bâtınî yaklaşım; parçacı yaklaşım; mezhebi ve ideolojik yaklaşım)
6 Kur’an’a yaklaşımda yöntem problemine devam…
7 Kur’an’a yaklaşımda takip edilecek doğru yöntemin kriterleri nelerdir?
8 Kur’an-sünnet ilişkisi; sünneti anlamada ortaya çıkan problemler (geleneğin sünnetle karıştırılması; sünnetle hadisin birbirine özdeş kılınması)
9 Ehl-i Hadis hareketi ve ideolojik hadisçilik
10 Kevnî ayetler ve Kur’an-bilim ilişkisi; bilimsel tefsir hareketinin değerlendirilmesi
11 Kur’an’a yaklaşımda nesh problemi; problemin kaynağı; kavramdan teoriye nesh nazariyesinin teşekkül ve gelişimi
12 Klasik nesh nazariyesine göre nesh çeşitleri ve mensuh kabul edilen bazı ayetler üzerine değerlendirmeler
13 Tarihsellik konusu
14 Nesh-tarihsellik ilişkisi

Celal Kırca, İlimler ve Yorumlar Açısından Kur'an'a Yönelişler Talip Özdeş, Kur'an ve Nesh Problemi Talip Özdeş, Maturidi'nin Tefsir Anlayışı Mennâu'l-Kattân, Mebâhîs fî Ulûmi'l-Kur'an Bünyamin Erul, Sahabenin Sünnet Anlayışı Mehmet Görmez, Sünnet ve Hadisi Anlamada Metodoloji Sorunu Günüğmüz Tefsir Problemleri, ed. Ali Karataş-Yunus Emre Gördük, BİLAY



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Alan Çalışması 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 8 3 24
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 6 3 18
Ev Ödevi 1 5 5
Toplam İş Yükü (saat) 135

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 5
ÖÇ 6 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek