Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TİBDR672 | KUR'AN İLİMLERİNDE PROBLEMLER | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Doktora
Türkçe
Kur'an'ın doğru anlaşılmasına ve tefsire yardımcı olan ilimlerin anaçerçeveleri ve içerikleriyle beraber öğretilmesi, problemli noktaların üzerine yoğunlaşılması
Prof. Dr. Talip Özdeş
1 | 2. Örgün ve yaygın din eğitiminin farklı nitelikteki hedef kitlelerini biyolojik, psikolojik, sosyal ve dini gelişim özelliklerine göre tanıyıp, onlara uygun yöntem ve tekniklerle dini öğretileri sunabilme becerisi kazanır. |
2 | Bütüncül ve sistematik bir dini düşünce kavrayışına sahip olur. |
3 | Çağdaş gelişme ve sorunlar karşısında objektif, eleştirel ve bütüncül bir yaklaşım ortaya koyabilir. |
4 | İslam kültür, sanat ve medeniyetini özgün nitelikleriyle kavrayarak, tarihi ve kültürel mirasımızı tanır. |
5 | Doğru bir yöntemden hareketle Kur'an'ı doğru anlama ve yorumlama noktasında yetkinlik kazanır. Kur'an'a getirilen tefsir yorumlarına analitik ve kritikçi bir yöntemle yaklaşarak yorumlar arasında mukayese yapabilir. |
6 | Kur'an'a yaklaşımda ve İslam'ı anlamada ortaya çıkan yorum problemleri karşısında dinin asli kaynaklarından hareketle doğru çözümler üretebilir. |
Birinci Öğretim
Yok
Konularla ilgili çalışmaların okunup müzakere edilmesi
KuR'an'a farklı yaklaşımlar, yorum farklılıkları; Kur'an'a yaklaşım ve tefsirde takip edilmesi gereken yöntemin ana ilkeleri; Kur'an-Sünnet ilişkisi; muhkem-müteşabih, nasih-mensuh, Kur'an'a tarihselci ve hermenötik yaklaşım
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Muhkem-müteşâbih; (Âl-i İmrân suresi 7. Ayet bağlamında) | ||
2 | Âl-i İmrân suresi 7. Ayette geçen “te’vil” kavramının anlamından hareketle müteşâbihin te’vilinin kim/kimler tarafından bilinip bilinemeyeceği | ||
3 | Selefin, daha sonra gelen (müteahhirûn) müfessirlerin ve Selefîlerin ayetteki tevil kavramına yaklaşımları; Selefilerin rasyonel yoruma karşı çıkmaları | ||
4 | Mâturîdî’nin tefsir-tevil anlayışı; yoruma alan açıp meşruiyet kazandırması | ||
5 | Kur’an’a yaklaşımda yöntem problemi (rivayet ve gelenek merkezli yaklaşım; lafızcı, yüzeysel ve literal yaklaşım; spekülatif yaklaşım, bâtınî yaklaşım; parçacı yaklaşım; mezhebi ve ideolojik yaklaşım) | ||
6 | Kur’an’a yaklaşımda yöntem problemine devam… | ||
7 | Kur’an’a yaklaşımda takip edilecek doğru yöntemin kriterleri nelerdir? | ||
8 | Kur’an-sünnet ilişkisi; sünneti anlamada ortaya çıkan problemler (geleneğin sünnetle karıştırılması; sünnetle hadisin birbirine özdeş kılınması) | ||
9 | Ehl-i Hadis hareketi ve ideolojik hadisçilik | ||
10 | Kevnî ayetler ve Kur’an-bilim ilişkisi; bilimsel tefsir hareketinin değerlendirilmesi | ||
11 | Kur’an’a yaklaşımda nesh problemi; problemin kaynağı; kavramdan teoriye nesh nazariyesinin teşekkül ve gelişimi | ||
12 | Klasik nesh nazariyesine göre nesh çeşitleri ve mensuh kabul edilen bazı ayetler üzerine değerlendirmeler | ||
13 | Tarihsellik konusu | ||
14 | Nesh-tarihsellik ilişkisi |
Celal Kırca, İlimler ve Yorumlar Açısından Kur'an'a Yönelişler Talip Özdeş, Kur'an ve Nesh Problemi Talip Özdeş, Maturidi'nin Tefsir Anlayışı Mennâu'l-Kattân, Mebâhîs fî Ulûmi'l-Kur'an Bünyamin Erul, Sahabenin Sünnet Anlayışı Mehmet Görmez, Sünnet ve Hadisi Anlamada Metodoloji Sorunu Günüğmüz Tefsir Problemleri, ed. Ali Karataş-Yunus Emre Gördük, BİLAY
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Alan Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 8 | 3 | 24 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 3 | 18 |
Ev Ödevi | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (saat) | 135 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 5 | |||||||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 6 | 5 |