GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TİBDR671 İ'CAZU'L-KUR'AN Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Doktora


Türkçe


Kur'an'ın lafız ve mana olarak benzersizliğinin ve edebi yönünün ortaya konulması.


Prof. Dr. Talip Özdeş


1 1. Kur'an'ın İ'cazını örnekleriyle anlar.
2 Kur'an'ın lafız ve mana olarak insan sözü olmadığını anlar.
3 Çağdaş gelişme ve sorunlar karşısında objektif, eleştirel ve bütüncül bir yaklaşım ortaya koyabilir.
4 Kur'an lafzının ve metninin kendine özgü yapısındaki incelikleri kavrar.
5 Doğru bir yöntemden hareketle Kur'an'ı doğru anlama ve yorumlama noktasında yetkinlik kazanır. Kur'an'a getirilen tefsir yorumlarına analitik ve kritikçi bir yöntemle yaklaşarak yorumlar arasında mukayese yapabilir.
6 Kur'an'a yaklaşımda ve İslam'ı anlamada ortaya çıkan yorum problemleri karşısında dinin asli kaynaklarından hareketle doğru çözümler üretebilir.

Birinci Öğretim


Yok


Konularla ilgili çalışmaların okunup müzakere edilmesi


İ'caz kavramı, Kur'an'ın icazını ortaya koyan ayetlerin tefsiri ve yorumlanması.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Kur'an İlimleri ve İ'cazul Kur'an.
2 İ'caz Kavramı ve İ'caz Teorileri.
3 İ'cazul Kur'an ve Belağata Etkisi.
4 İ'cazul Kur'an İlminin Tarihi Gelişimi.
5 Nüzûl Çağının Dili, Kur’an Dili ve Üslubu.
6 Kur'an'ın Muhteva Özellikleri.
7 Kur'an'da Gayba Dair Bilgiler.
8 Kur'an'da İlmi İcaz.
9 Kur'an'da Sayısal İ'caz.
10 Kevnî ayetler ve Kur’an-bilim ilişkisi; bilimsel tefsir hareketinin i'caz açısından değerlendirilmesi.
11 Kur’an’ın Meydan Okuması (Tehaddî).
12 Nazmü'l Kur'an.
13 Zemahşerî ve İcazül Kur'an.
14 İbn Atıyye el-Endelüsî ve İcazül Kur'an.
15 FİNAL SINAVI

1. Süyûtî, Muʿterekü’l-aḳrân fî iʿcâzi’l-Ḳurʾân (nşr. Ali Muhammed el-Bicâvî), Kahire 1973. 2. Rızâ, Reşîd, Tefsîrü’l-Menâr. 3. er-Râfiî, Mustafa Sâdık, İʿcâzü’l-Ḳurʾân, Kahire 1381/1961. 4. Âişe Abdurrahman, el-İʿcâzü’l-beyânî li’l-Ḳurʾân, Kahire 1987. 5. Altıkulaç, Tayyar, Yüce Kitabımız Hz. Kur’ân, Ankara 1990. 6. Zerzûr, Adnân Muhammed, ʿUlûmü’l-Ḳurʾân, Beyrut 1991. 7. Derveze, M. İzzet, Kur’anü’l-Mecîd, (trc. Vahdettin İnce), Ekin Yayıncılık, İstanbul, 1997. 8. Hacımüftüoğlu, Nasrullâh, Kur’an’ın Belâgatı ve İ’câzı Üzerine, Ekev Yayınevi, Erzurum, 2001. 9. Kılıç, Sadık, Kuran Dildeki Sonsuz Mucize, Gelenek Yayınları, İstanbul, 2003. 10. Konaklı, Numan, “İ’câzü’l-Kur’ân Düşüncesinin Temelleri: Câhız Örneği”, Marife Dergisi, Konya, 2009, yıl: 9. 11. Kutub, Seyyid, Kur’an’da Edebî Tasvir, (trc. M. Kamil Çetiner), Arslan Yayınları, İstanbul, 1997. 12. Öztürk, Mustafa, Kur’ân Dili ve Retoriği; Kur’an Metninin Dokusu Üzerine Tartışmalar, Kitâbiyât, Ankara, 2002. 13. Sâlih, Subhî, Mebâhis fî Ulûmi’l-Kur’ân, Dâru’l-İlm li’l-Melâyîn, Beyrut, 1990. 14. Zerkeşi, Bedreddîn Muhammed b. Abdullâh, el-Burhân fî Ulûmi’l-Kur’ân, I-IV, (thk. Muhammed Ebu’l-Fadl İbrâhîm), Dârû İhyâi’l-Kütübi’l-Arabiyye, 1957.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Alan Çalışması 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 8 3 24
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 6 3 18
Ev Ödevi 1 5 5
Toplam İş Yükü (saat) 135

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 5
ÖÇ 6 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek