GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TİBDR670 MUKAYESELİ TEFSİR METİNLERİ Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Doktora


Türkçe


Farklı tefsir metinlerini mukayeseli olarak analiz etmek ve yorumlamak.


Prof. Dr. Talip Özdeş


1 Kaynak tefsirler hakkında bilgi sahibi olur.
2 Tefsir metotları hakkında bilgi sahibi olur.
3 Çağdaş gelişme ve sorunlar karşısında objektif, eleştirel ve bütüncül bir yaklaşım ortaya koyabilir.
4 Rivayet tefsir metodunu kullanan tefsirlerin karakteristik özelliklerini kavrayabilir.
5 Klasik tefsirlerle çağdaş tefsirler arasındaki benzerlik ve farklılıkları tespit edebilir.
6 Kur'an'a yaklaşımda ve İslam'ı anlamada ortaya çıkan yorum problemleri karşısında dinin asli kaynaklarından hareketle doğru çözümler üretebilir.

Birinci Öğretim


Yok


Konularla ilgili çalışmaların okunup müzakere edilmesi


Kur'an'ın farklı metotlarla tefsiri, yorum farklılıkları; Kur'an'a yaklaşım ve tefsirde takip edilmesi gereken yöntemin ana ilkeleri; örnek tefsir metinleri.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Kaynak Tefsirlerin Tanıtımı ve Kaynak Tefsirler.
2 Kutsal Metinlerin Tefsirinde Kullanılan Metodlar: Semantik Analiz Metodu ve Hermenötik
3 Kur’ân’ın, Yöresel, Tarihsel Olay ve Argümanları Kullanarak Evrensel Değerler Sunması.
4 Metinsel Bağlam ve Nüzul Sebepleri İle İlgili Seçme Metinler.
5 Rivayet Tefsiri Metoduyla Yorumlanan Tefsir Metinlerinden Seçmeler.
6 İlk Müfessir Mukatil b. Süleyman’ın Tefsirinden Örnekler.
7 Dirayet Tefsiri Metoduyla Yorumlanan Tefsir Metinlerinden Seçmeler.
8 Aynı Ayetlerin Dirayet ve İctimai Tefsirlerde Ele Alınış Tarzı.
9 Dirâyet, İctimai ve Konulu Tefsir Metoduyla Yazılan Tefsirlerin Özellikleri.
10 İsra Suresi’ne Göre Hz. Musa ve On Emir.
11 Nisa Suresi Birinci Ayet Işığında İnsanın "Nefsi Vahide"den Yaratılması Meselesi ve Müfessirlerin Yaklaşımı.
12 Yöneticiliğin, Halk Tarafından Ehil Kimselere Verilmesiyle Oluşturulan “Ulu’l-Emr’e İtaatin Gerekliliği (Nisa Suresi, 2/58. Âyetinin Tefsiri)
13 İnsanın Halifeliği Konusu (Bakara Suresi, 2/30-33 Ayetlerinin Tefsiri)
14 Dinde Zorlamanın Olmaması Konusu (Bakara Suresi, 2/256. Ayetin Tefsiri)
15 FİNAL SINAVI

1. el-Bursevî, Rûhu’l-beyân fî tefsîri’l-Kur’ân, I-X, İstanbul 1969 2. Ebû’s-Suûd, İrşâdu’l-akli’s-selîm ilâ mezâyâ’l-Kitâbi’l-Kerîm 3. Fahruddîn er-Râzî, Mefâtîhu’l-Ğayb, I-XXXII, Beyrut 1990 4. el-Mâtürîdî, Te’vîlâtü’l-Kur’ân, I-XVI, İstanbul 2005 5. et-Taberî, Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân, I-XXX, Kahire 1954 6. el-Beyzâvî, Envâru’t-Tenzîl ve esrâru’t-te’vîl, I-II, İstanbul 1886 7. İbn Kesir, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, I-IV, Beyrut 1969 8. Mukatil b. Süleyman, Tefsiru Mukatil b. Süleyman, I-V, Kahire 1979 9. Celal Kırca, İlimler ve Yorumlar Açısından Kur'an'a Yönelişler 10. Talip Özdeş, Kur'an ve Nesh Problemi 11. Talip Özdeş, Maturidi'nin Tefsir Anlayışı



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Alan Çalışması 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 8 3 24
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 6 3 18
Ev Ödevi 1 5 5
Toplam İş Yükü (saat) 135

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 4
ÖÇ 3 4
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 4
ÖÇ 6 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek