Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TİBDR670 | MUKAYESELİ TEFSİR METİNLERİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Doktora
Türkçe
Farklı tefsir metinlerini mukayeseli olarak analiz etmek ve yorumlamak.
Prof. Dr. Talip Özdeş
1 | Kaynak tefsirler hakkında bilgi sahibi olur. |
2 | Tefsir metotları hakkında bilgi sahibi olur. |
3 | Çağdaş gelişme ve sorunlar karşısında objektif, eleştirel ve bütüncül bir yaklaşım ortaya koyabilir. |
4 | Rivayet tefsir metodunu kullanan tefsirlerin karakteristik özelliklerini kavrayabilir. |
5 | Klasik tefsirlerle çağdaş tefsirler arasındaki benzerlik ve farklılıkları tespit edebilir. |
6 | Kur'an'a yaklaşımda ve İslam'ı anlamada ortaya çıkan yorum problemleri karşısında dinin asli kaynaklarından hareketle doğru çözümler üretebilir. |
Birinci Öğretim
Yok
Konularla ilgili çalışmaların okunup müzakere edilmesi
Kur'an'ın farklı metotlarla tefsiri, yorum farklılıkları; Kur'an'a yaklaşım ve tefsirde takip edilmesi gereken yöntemin ana ilkeleri; örnek tefsir metinleri.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Kaynak Tefsirlerin Tanıtımı ve Kaynak Tefsirler. | ||
2 | Kutsal Metinlerin Tefsirinde Kullanılan Metodlar: Semantik Analiz Metodu ve Hermenötik | ||
3 | Kur’ân’ın, Yöresel, Tarihsel Olay ve Argümanları Kullanarak Evrensel Değerler Sunması. | ||
4 | Metinsel Bağlam ve Nüzul Sebepleri İle İlgili Seçme Metinler. | ||
5 | Rivayet Tefsiri Metoduyla Yorumlanan Tefsir Metinlerinden Seçmeler. | ||
6 | İlk Müfessir Mukatil b. Süleyman’ın Tefsirinden Örnekler. | ||
7 | Dirayet Tefsiri Metoduyla Yorumlanan Tefsir Metinlerinden Seçmeler. | ||
8 | Aynı Ayetlerin Dirayet ve İctimai Tefsirlerde Ele Alınış Tarzı. | ||
9 | Dirâyet, İctimai ve Konulu Tefsir Metoduyla Yazılan Tefsirlerin Özellikleri. | ||
10 | İsra Suresi’ne Göre Hz. Musa ve On Emir. | ||
11 | Nisa Suresi Birinci Ayet Işığında İnsanın "Nefsi Vahide"den Yaratılması Meselesi ve Müfessirlerin Yaklaşımı. | ||
12 | Yöneticiliğin, Halk Tarafından Ehil Kimselere Verilmesiyle Oluşturulan “Ulu’l-Emr’e İtaatin Gerekliliği (Nisa Suresi, 2/58. Âyetinin Tefsiri) | ||
13 | İnsanın Halifeliği Konusu (Bakara Suresi, 2/30-33 Ayetlerinin Tefsiri) | ||
14 | Dinde Zorlamanın Olmaması Konusu (Bakara Suresi, 2/256. Ayetin Tefsiri) | ||
15 | FİNAL SINAVI |
1. el-Bursevî, Rûhu’l-beyân fî tefsîri’l-Kur’ân, I-X, İstanbul 1969 2. Ebû’s-Suûd, İrşâdu’l-akli’s-selîm ilâ mezâyâ’l-Kitâbi’l-Kerîm 3. Fahruddîn er-Râzî, Mefâtîhu’l-Ğayb, I-XXXII, Beyrut 1990 4. el-Mâtürîdî, Te’vîlâtü’l-Kur’ân, I-XVI, İstanbul 2005 5. et-Taberî, Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân, I-XXX, Kahire 1954 6. el-Beyzâvî, Envâru’t-Tenzîl ve esrâru’t-te’vîl, I-II, İstanbul 1886 7. İbn Kesir, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, I-IV, Beyrut 1969 8. Mukatil b. Süleyman, Tefsiru Mukatil b. Süleyman, I-V, Kahire 1979 9. Celal Kırca, İlimler ve Yorumlar Açısından Kur'an'a Yönelişler 10. Talip Özdeş, Kur'an ve Nesh Problemi 11. Talip Özdeş, Maturidi'nin Tefsir Anlayışı
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Alan Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 8 | 3 | 24 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 3 | 18 |
Ev Ödevi | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (saat) | 135 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 4 | |||||||||
ÖÇ 3 | 4 | |||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 5 | 4 | |||||||||
ÖÇ 6 | 4 |