Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TİBDR661 | MUTEZİLE KELAM LİTERATÜRÜ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Doktora
Türkçe
mutezile kelam okulu ve islam düşüncesine katkılarını öğrenmek
Doç. Dr. Mehmet TÖZLUYURT Dr. öğr. üyesi Halil ÖZTÜRK
1 | Mutezile kelam okulunun islam düşüncesindeki yerini kavrar. |
2 | kelam ilminin kurulmasında mutezilenin rolünü açıklar. |
3 | mutezileyi ortaya çıkaran sebepleri doğru analiz eder. |
4 | mutezile kelam okulunun temsilcilerini ve görüşlerini aktarabilir. |
5 | mutezilenin islamın yayılmasındaki rolü ve nübüvvetin savunulmasında gösterdiği fedekarlığı ifade eder. |
Birinci Öğretim
yok
yok
mutezilenin tanımı, ortaya çıkaran sebepler, önemli temsilcileri, görüşleri, eserleri, beş ilkesi, mütekaddimun dönemi ve özellikleri, müteahhirun dönemi ve özellikleri, Tarihsel süreşte mutezile, mutezile-siyaset ilişkisi, mutezilenin kelam yöntemi, Diğer itikadi görüşleri,
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Mutezilenin tanımı, ortaya çıkışı | anlatım | |
2 | mutezileyi ortaya çıkaran sebepler: 1-müslümanlar arasındadi siyasi ve dini ihtilaflar | anlatım | |
3 | Mutezileyi ortaya çıran sebepler:2-farklı din ve kültürlerle karşılaşma | anlatım | |
4 | Mutezileyi ortaya çıkaran sebepler 3-Felsefi akımların ve tercüme hareketlerinin etkisi | anlatım | |
5 | mutezilenin önemli temsilcileri 1-Vasıl b. Ata ve Amr b. ubeyd ve görüşleri | anlatım | |
6 | mutezilenin önemli temsilcileri 2-Ebul Huzeyl el-Allaf, Nazzam ve görüşleri | anlatım | |
7 | Mutezilenin önemli temsilcileri 3-Abbad b. Süleyman, Cahız ve görüşleri | anlatım | |
8 | Mutezilenin önemli temsilcileri 4-Cübbailer ve görüşleri | anlatım | |
9 | mutezilenin önemli temsilcileri 5-Hayyat, Kadı Abdulcebbar ve görüşleri | anlatım | |
10 | mutezilenin önemli temsilcileri 6-Zemahşeri, melahimi eserleri ve görüşleri | anlatım | |
11 | mutezilenin beş temel ilkesi: Adalet, tevhit, el-menzile beynel menzileteyn, el-vad ve'l vaid, emri bil maruf nehyi anil münker | anlatım | |
12 | mutezilenin diğer kelami görüşleri | anlatım | |
13 | Mutezilenin kelam ilmine katkıları ve kelam yöntemi | anlatım | |
14 | Mutezilenin İslam düşüncesi içerisindeki yeri ve katkıları | anlatım |
Kadı abdulcebbar, Şerhu'l-usulil hamse, trc. ilyas çelebi, Ankara, tyekb yay, 1998. zemahşeri, el-Minhac, thk. Mehmet evkuran, ankara, ankara okulu yay, 2021. Ali el-Cübbai, kitabül makalat, thk. heyet, İstanbul, endülüs yay, 2020. Kabi, el-Makalat, thk. fuad Seyyid, tunus, Daru Tunus, 1987.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 |
Derse Katılım | 14 | 20 |
Tartışma | 14 | 20 |
Okuma | 10 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 80 |
Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Derse Katılım | 12 | 3 | 36 |
Tartışma | 14 | 3 | 42 |
Okuma | 12 | 3 | 36 |
Toplam İş Yükü (saat) | 120 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |