GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TİBDR660 KELAMDA BİLGİ ANLAYIŞI Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Doktora


Türkçe


Kelamda bilginin değerini, taklidi ve tahkiki imanın konumunu bilmek ve bireyin inançlarını bilgiye dayalı olarak oluşturmak.


DOÇ. DR. MEHMET TÖZLUYURT DR. ÖĞR. ÜYESİ HALİL ÖZTÜRK


1 Bilginin tanımını bilir, inancın bilgi temelli olması gerektiğini kavrar.
2 Kelamda bilginin önemini anlar
3 Bilginin zan, şüphe, şek gibi kavramlarla ilişkisini anlar.
4 İmanın taklitten tahkike geçişinin bilgi temelli olduğunu gerekçelendirir
5 Kelami mezheplerin bilgi-iman ilişkisini ortaya koyuşlarının yöntemini kavrar
6 Kelam eserlerinde bilginin öncelenmesinin sebebini anlar ve izah eder

Birinci Öğretim


YOK


yok


Bilginin tanımı, bilginin kur'an'daki yeri, kesin bilginin özellikleri, zan şüphe şek ve zan gibi kavramlarla bilginin ilişkisi, Bilgi çeşitleri, Zaruri bilgi, nazari bilgi, mutezilenin bilgi anlayışı, matürüdilerin bilgi anlayışı, eşarilerin bilgi anlayışı, selefiyyenin bilgi anlayışı, şianın bilgi anlayışı, Bilgi-delil ilişkisi, Delil çeşitlerinden nakli delil, akli delil


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Bilginin tanımı ve çeşitleri anlatım
2 Zaruri bilginin tanımı ve kısımları anlatım
3 Nazari bilgi ve kısımları anlatım
4 kesin deliller: Burhan, huccet anlatım
5 Zanni deliller: Hatabe anlatım
6 Bilgi-delil ilişkisi ve delil çeşitleri anlatım
7 Mutezilenin bilgi tanımı ve temellendirmesi anlatım
8 Ehl-i sünnetin bilgi anlayışı anlatım
9 Selefiyyenin bilgi anlayışı anlatım
10 Şianın bilgi anlayışı ve imamların bilgideki konumu anlatım
11 Kuranda bilgi-inanç ilişkisinin temelleri anlatım
12 Filozofların bilgi tanımları ve kelamcılarla mukayesesi anlatım
13 Vahyin bilgisel değeri anlatım
14 Mütevatir ve ahad bilginin inanç açısından değeri anlatım

Abdullatif Harputi, kelam ilmine giriş, istanbul, çelik yayınevi, 2016. Mehmet Evkuran (ed), sistematik Kelam, Ankara, Bilay Yayınları, 2021. Hulusi Arslan-Mustafa Bozkurt, sistematik Kelam, Ankara, TDV Yayınları, 2009. şerafettin Gölcük-Süleyman Toprak, Kelam, Konya, Tekin Kitabevi, 1998.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 25
Derse Katılım 14 25
Tartışma 14 25
Makale Kritik Etme 10 25
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 2 28
Tartışma 14 3 42
Makale Kritik Etme 10 5 50
Toplam İş Yükü (saat) 125

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
ÖÇ 2 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
ÖÇ 3 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
ÖÇ 4 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
ÖÇ 5 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
ÖÇ 6 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek