GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TİBDR659 KELAM DÜŞÜNCESİNİN EVREN VE İNSAN TASAVVURU Seçmeli Ders Grubu 1 1 5,00

Doktora



İslamın klasik döneminde evren ve insan hakkında oluşan anlayışları karşılaştırmalı olarak analiz etme yeteneği kazandırmak.


Doç. Dr. Mehmet TÖZLUYURT Dr. Öğr. Üyesi Halil ÖZTÜRK


1 İslamın klasik dönemindeki evren ve insan tasavvuru ile ilgili kavramları tanımak.
2 Evren ve insan görüşü hakkındaki ekolleri ve bu ekollerin sahip oldukları görüşleri bilmek.
3 Klasik dönem ile günümüz toplumları arasında insan anlayışı açısından karşılaştırma yapma imkanı bulmak.
4 Klasik dönem ile günümüz toplumları arasında insan anlayışı açısından karşılaştırma yapma imkanı bulmak.
5 Kelamda evren ve insan alanıyla ilgili projelere katkıda bulunabilmek.
6 İnsan ve evren anlayışı araştırmalarından edindiği bütüncül bakış açısıyla günümüze öneriler sunmak.
7 İlgili kaynakları orijinal dilde yetkin düzeyde kullanabilmek ve toplumun inanç problemleri sahasında, yeni yorumlar geliştirebilmek.
8 Kaynaklardan elde ettiği bilgi bilimsel ölçülere göre değerlendirebilmek ve günümüz İslam dünyasındaki inanç ayrılıklarının mahiyetini, geçmişle karşılaştırarak kavrayabilmek.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


İslamın klasik dönemindeki evren ve insan tasavvuru ile ilgili kavramları tanır.; Evren ve insan görüşü hakkındaki ekolleri ve bu ekollerin sahip oldukları görüşleri bilir.; Klasik dönem ile günümüz toplumları arasında insan anlayışı açısından karşılaştırma yapma imkanı bulur.; Klasik dönem ile günümüz toplumları arasında insan anlayışı açısından karşılaştırma yapma imkanı bulur.; Kelamda evren ve insan alanıyla ilgili projelere katkıda bulunabilir.; İnsan ve evren anlayışı araştırmalarından edindiği bütüncül bakış açısıyla günümüze öneriler sunar.; İlgili kaynakları orijinal dilde yetkin düzeyde kullanabilir.; Toplumun inanç problemleri sahasında, yeni yorumlar geliştirebilir. ; Kaynaklardan elde ettiği bilgi bilimsel ölçülere göre değerlendirebilir.; Günümüz İslam dünyasındaki inanç ayrılıklarının mahiyetini, geçmişle karşılaştırarak kavrayabilir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Kelâmda Varlık Anlayışı ve Varlığın Sınıflandırılması anlatım
2 Felsefî Düşüncede Varlık Anlayışı ve Kelâm Açısından Değerlendirilmesi anlatım
3 Kelâmın Evren Anlayışının Merkezî Kavramı Olarak Yaratma anlatım
4 Yaratılmış Evren Algısının Temellendirilmesi: Atom Teorisi anlatım
5 Kelâm Düşüncesinde Atomculuk Karşıtı Evreni Açıklama Tarzları anlatım
6 Kelâm Düşüncesinde Evrenin Oluşturucu Unsurları anlatım
7 Kelâm Düşüncesinde Evrenin Oluşturucu Unsurları anlatım
8 Kelâm Düşüncesinde Evrenin Mahiyeti anlatım
9 Kelâm Düşüncesinde İnsanın Tartışıldığı Bağlam anlatım
10 Geliştirilen İnsan Tanımları ve İnsanın Mahiyeti Üzerine Tartışmalar anlatım
11 İnsanın Temel Yapıtaşlarından Birisi Olarak Ruh ve Ruhun Mahiyeti anlatım
12 Ruh-Beden Bütünlüğü ve Buna İlişkin Kelâmî Açıklama Tarzları anlatım
13 İnsanın Fiillerinin Oluşumu ve Kader Meselesi anlatım
14 Ölümden Sonraki Hayat İçerisinde İnsan anlatım

Cağfer Karadaş, Kelâm Düşüncesinde Evren ve İnsan U. Murat Kılavuz, Kelâmda Kozmolojik Delil İbn Kayyim el-Cevziyye, Kitâbü’r-Rûh Erkan Yar, Ruh-Beden İlişkisi Açısından İnsanın Bütünlüğü Sorunu Tartışmalı İlmî Toplantı, İnsan İradesi ve Kudret-i İlâhiyye Bağlamında Kader Mes’elesi



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 60
Tartışma 1 10
Rapor Hazırlama 1 10
Makale Kritik Etme 1 10
Ev Ödevi 1 10
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 70
Proje Hazırlama 1 15
Proje Sunma 1 15
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 3 3
Tartışma 14 2 28
Makale Kritik Etme 10 3 30
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 14 2 28
Ev Ödevi 2 12 24
Toplam İş Yükü (saat) 114

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
ÖÇ 2 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
ÖÇ 3 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
ÖÇ 4 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
ÖÇ 5 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
ÖÇ 6 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
ÖÇ 7 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
ÖÇ 8 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek