Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TİBDR656 | İLK DÖNEM İSLAM MEZHEPLERİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Doktora
İslamın klasik döneminde evren ve insan hakkında oluşan anlayışları karşılaştırmalı olarak analiz etme yeteneği kazandırmak.
Doç. Dr. Mehmet TÖZLUYURT Dr. Öğr. Üyesi Halil ÖZTÜRK
1 | İslamın klasik dönemindeki evren ve insan tasavvuru ile ilgili kavramları tanımak. |
2 | Evren ve insan görüşü hakkındaki ekolleri ve bu ekollerin sahip oldukları görüşleri bilmek. |
3 | Klasik dönem ile günümüz toplumları arasında insan anlayışı açısından karşılaştırma yapma imkanı bulmak. |
4 | Klasik dönem ile günümüz toplumları arasında insan anlayışı açısından karşılaştırma yapma imkanı bulmak. |
5 | Kelamda evren ve insan alanıyla ilgili projelere katkıda bulunabilmek. |
6 | İnsan ve evren anlayışı araştırmalarından edindiği bütüncül bakış açısıyla günümüze öneriler sunmak. |
7 | İlgili kaynakları orijinal dilde yetkin düzeyde kullanabilmek ve toplumun inanç problemleri sahasında, yeni yorumlar geliştirebilmek. |
8 | Kaynaklardan elde ettiği bilgi bilimsel ölçülere göre değerlendirebilmek ve günümüz İslam dünyasındaki inanç ayrılıklarının mahiyetini, geçmişle karşılaştırarak kavrayabilmek. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
İslamın klasik dönemindeki evren ve insan tasavvuru ile ilgili kavramları tanır.; Evren ve insan görüşü hakkındaki ekolleri ve bu ekollerin sahip oldukları görüşleri bilir.; Klasik dönem ile günümüz toplumları arasında insan anlayışı açısından karşılaştırma yapma imkanı bulur.; Klasik dönem ile günümüz toplumları arasında insan anlayışı açısından karşılaştırma yapma imkanı bulur.; Kelamda evren ve insan alanıyla ilgili projelere katkıda bulunabilir.; İnsan ve evren anlayışı araştırmalarından edindiği bütüncül bakış açısıyla günümüze öneriler sunar.; İlgili kaynakları orijinal dilde yetkin düzeyde kullanabilir.; Toplumun inanç problemleri sahasında, yeni yorumlar geliştirebilir. ; Kaynaklardan elde ettiği bilgi bilimsel ölçülere göre değerlendirebilir.; Günümüz İslam dünyasındaki inanç ayrılıklarının mahiyetini, geçmişle karşılaştırarak kavrayabilir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Kelâmda Varlık Anlayışı ve Varlığın Sınıflandırılması | anlatım | |
2 | Felsefî Düşüncede Varlık Anlayışı ve Kelâm Açısından Değerlendirilmesi | anlatım | |
3 | Kelâmın Evren Anlayışının Merkezî Kavramı Olarak Yaratma | anlatım | |
4 | Yaratılmış Evren Algısının Temellendirilmesi: Atom Teorisi | anlatım | |
5 | Kelâm Düşüncesinde Atomculuk Karşıtı Evreni Açıklama Tarzları | anlatım | |
6 | Kelâm Düşüncesinde Evrenin Oluşturucu Unsurları | anlatım | |
7 | Kelâm Düşüncesinde Evrenin Oluşturucu Unsurları | anlatım | |
8 | Kelâm Düşüncesinde Evrenin Mahiyeti | anlatım | |
9 | Kelâm Düşüncesinde İnsanın Tartışıldığı Bağlam | anlatım | |
10 | Geliştirilen İnsan Tanımları ve İnsanın Mahiyeti Üzerine Tartışmalar | anlatım | |
11 | İnsanın Temel Yapıtaşlarından Birisi Olarak Ruh ve Ruhun Mahiyeti | anlatım | |
12 | Ruh-Beden Bütünlüğü ve Buna İlişkin Kelâmî Açıklama Tarzları | anlatım | |
13 | İnsanın Fiillerinin Oluşumu ve Kader Meselesi | anlatım | |
14 | Ölümden Sonraki Hayat İçerisinde İnsan | anlatım |
Cağfer Karadaş, Kelâm Düşüncesinde Evren ve İnsan U. Murat Kılavuz, Kelâmda Kozmolojik Delil İbn Kayyim el-Cevziyye, Kitâbü’r-Rûh Erkan Yar, Ruh-Beden İlişkisi Açısından İnsanın Bütünlüğü Sorunu Tartışmalı İlmî Toplantı, İnsan İradesi ve Kudret-i İlâhiyye Bağlamında Kader Mes’elesi
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Tartışma | 1 | 10 |
Rapor Hazırlama | 1 | 10 |
Makale Kritik Etme | 1 | 10 |
Ev Ödevi | 1 | 10 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 70 |
Proje Hazırlama | 1 | 15 |
Proje Sunma | 1 | 15 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Tartışma | 14 | 2 | 28 |
Rapor Hazırlama | 1 | 14 | 14 |
Rapor Sunma | 1 | 2 | 2 |
Makale Kritik Etme | 7 | 3 | 21 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ev Ödevi | 2 | 12 | 24 |
Toplam İş Yükü (saat) | 121 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 6 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 7 | 5 | 4 | 3 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 | |
ÖÇ 8 | 5 | 4 | 3 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |