Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TİBDR654 | ÇAĞDAŞ KELAM PROBLEMLERİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Doktora
Çağdaş İslam Akımlarını, teşekkül süreçlerini, klasik mezhep hareketlerinden farklarını tanımak, çağdaş hareketleri İslam Mezhepleri Tarihi nosyonuna göre incelemek
Doç. Dr. Mehmet TÖZLUYURT Dr. Öğr. Üyesi Halil ÖZTÜRK
1 | Çağdaş Düşüncenin kodlarını bilir |
2 | Çağdaş düşüncenin oluşumunun ardında yatan gerçekleri açıklar |
3 | Çağdaş İslam Akımlarını tanır |
4 | Çağdaş İslam Akımlarının İslam düşüncesine olan katkılarını kavrar |
5 | Çağdaş İslam Akımları ve klasik mezheplerden farkını özümser |
6 | Modern dünyada dini akımlarının geleceğini tartışır |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Çağdaş İslam Akımları Dersi, günümüz İslam hareketlerini, doğuş ve gelişim süreçleri itibariyle değerlendirmeyi, İslam Düşüncesine olan katkılarını anlamayı ele almaktadır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Çağdaş Düşüncenin Kökenleri | anlatım | |
2 | Modernizm, Modernleşme | anlatım | |
3 | İslam ve Modernleşme | anlatım | |
4 | Çağdaş İslam Akımlarının Arka Planı | anlatım | |
5 | Çağdaş İslam Akımlarının Teşekkülünce Etkili olan Etmenler | anlatım | |
6 | Selefilik | anlatım | |
7 | Radikalizm ve Radikal Grupları | anlatım | |
8 | İslamcılık | anlatım | |
9 | Gelenekçilik | anlatım | |
10 | Türkiye'de Dini Akımlar | anlatım | |
11 | Cemaatler | anlatım | |
12 | Tasavvufi Ekoller | anlatım | |
13 | Klasik Mezhep Hareketleri ve Çağdaş Oluşumların Karşılaştırılmalı Değerlendirilmesi | anlatım | |
14 | Gelecek, Mezhep ve Dini Akımlar | anlatım |
[1] Abdurrahman Bedevi, Mezâhibul-İslâmiyyîn, Beyrut 1996. [2] Bağdadî, Mezhepler Arasındaki Farklar, çev. Ethem Ruhi Fığlalı, İstanbul 1991. [3] E. Ruhi Fığlalı, İmâmiyye Şîası, İstanbul 1984. [4] Eşârî, Makalâtül-İslâmiyyîn ve İhtilafül-Musallîn, thk.Helmut Ritter, Weisbaden 1980. [5] Hasan Onat, Emeviler Devri Şii Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [6] İbn Hazm, el-Fasl Fîl-Milel vel-Ehvâ ven-Nihal, Beyrut 1986. [7] İmam Maturidi ve Maturidilik, (ed. Sönmez Kutlu), Ankara 2003. [8] Kummî ve Nevbahtî, Kitâbul-Makâlât vel-Fırak ve Fırakuş-Şîa, çev. Hasan Onat-Sabri Hizmetli-Sönmez Kutlu-Ramazan Şimşek, Ankara 2004; [9] Muharrem Akoğlu, Mihne Sürecinde Mu’tezile, İstanbul 2006 [10] Sönmez Kutlu, Türklerin İslâmlaşma Sürecinde Mürcie ve Tesirleri, Ankara 2000. [11] Şehristani, el-Milel ven-Nihal, tahik. Abdulemir Ali Mehna- Ali Hasan Faur, Beyrut 1993. [12] W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. E.Ruhi Fığlalı, Ankara 1981. [13] Fazlurrahman, İslam, Çev. Mehmet Aydın-Mehmet Dağ, Ankara 2000. [14] İ. Abdulhamid, İslamda İtikâdî Mezhepler ve Akâid Esasları, M. Saim Yeprem, İstanbul 1983. [15] M.Saffet Sarıkaya, İslam Düşünce Tarihinde Mezhepler, İsparta 2001. [16] Mustafa Akçay-Bulut, H.İbrahim, Siyasî-İtikâdî İslam Mezhepleri Tarihi(Giriş), İzmir, 2005.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 70 |
Ev Ödevi | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Tartışma | 14 | 2 | 28 |
Makale Kritik Etme | 7 | 2 | 14 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ev Ödevi | 2 | 5 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 128 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 6 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |