GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TİBDR654 ÇAĞDAŞ KELAM PROBLEMLERİ Seçmeli Ders Grubu 1 1 5,00

Doktora



Çağdaş İslam Akımlarını, teşekkül süreçlerini, klasik mezhep hareketlerinden farklarını tanımak, çağdaş hareketleri İslam Mezhepleri Tarihi nosyonuna göre incelemek


Doç. Dr. Mehmet TÖZLUYURT Dr. Öğr. Üyesi Halil ÖZTÜRK


1 Çağdaş Düşüncenin kodlarını bilir
2 Çağdaş düşüncenin oluşumunun ardında yatan gerçekleri açıklar
3 Çağdaş İslam Akımlarını tanır
4 Çağdaş İslam Akımlarının İslam düşüncesine olan katkılarını kavrar
5 Çağdaş İslam Akımları ve klasik mezheplerden farkını özümser
6 Modern dünyada dini akımlarının geleceğini tartışır

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Çağdaş İslam Akımları Dersi, günümüz İslam hareketlerini, doğuş ve gelişim süreçleri itibariyle değerlendirmeyi, İslam Düşüncesine olan katkılarını anlamayı ele almaktadır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Çağdaş Düşüncenin Kökenleri anlatım
2 Modernizm, Modernleşme anlatım
3 İslam ve Modernleşme anlatım
4 Çağdaş İslam Akımlarının Arka Planı anlatım
5 Çağdaş İslam Akımlarının Teşekkülünce Etkili olan Etmenler anlatım
6 Selefilik anlatım
7 Radikalizm ve Radikal Grupları anlatım
8 İslamcılık anlatım
9 Gelenekçilik anlatım
10 Türkiye'de Dini Akımlar anlatım
11 Cemaatler anlatım
12 Tasavvufi Ekoller anlatım
13 Klasik Mezhep Hareketleri ve Çağdaş Oluşumların Karşılaştırılmalı Değerlendirilmesi anlatım
14 Gelecek, Mezhep ve Dini Akımlar anlatım

[1] Abdurrahman Bedevi, Mezâhibul-İslâmiyyîn, Beyrut 1996. [2] Bağdadî, Mezhepler Arasındaki Farklar, çev. Ethem Ruhi Fığlalı, İstanbul 1991. [3] E. Ruhi Fığlalı, İmâmiyye Şîası, İstanbul 1984. [4] Eşârî, Makalâtül-İslâmiyyîn ve İhtilafül-Musallîn, thk.Helmut Ritter, Weisbaden 1980. [5] Hasan Onat, Emeviler Devri Şii Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [6] İbn Hazm, el-Fasl Fîl-Milel vel-Ehvâ ven-Nihal, Beyrut 1986. [7] İmam Maturidi ve Maturidilik, (ed. Sönmez Kutlu), Ankara 2003. [8] Kummî ve Nevbahtî, Kitâbul-Makâlât vel-Fırak ve Fırakuş-Şîa, çev. Hasan Onat-Sabri Hizmetli-Sönmez Kutlu-Ramazan Şimşek, Ankara 2004; [9] Muharrem Akoğlu, Mihne Sürecinde Mu’tezile, İstanbul 2006 [10] Sönmez Kutlu, Türklerin İslâmlaşma Sürecinde Mürcie ve Tesirleri, Ankara 2000. [11] Şehristani, el-Milel ven-Nihal, tahik. Abdulemir Ali Mehna- Ali Hasan Faur, Beyrut 1993. [12] W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. E.Ruhi Fığlalı, Ankara 1981. [13] Fazlurrahman, İslam, Çev. Mehmet Aydın-Mehmet Dağ, Ankara 2000. [14] İ. Abdulhamid, İslamda İtikâdî Mezhepler ve Akâid Esasları, M. Saim Yeprem, İstanbul 1983. [15] M.Saffet Sarıkaya, İslam Düşünce Tarihinde Mezhepler, İsparta 2001. [16] Mustafa Akçay-Bulut, H.İbrahim, Siyasî-İtikâdî İslam Mezhepleri Tarihi(Giriş), İzmir, 2005.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 70
Ev Ödevi 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 3 3
Quiz 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Tartışma 14 2 28
Makale Kritik Etme 7 2 14
Bireysel Çalışma 14 1 14
Okuma 14 2 28
Ev Ödevi 2 5 10
Toplam İş Yükü (saat) 128

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
ÖÇ 2 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
ÖÇ 3 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
ÖÇ 4 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
ÖÇ 5 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
ÖÇ 6 5 4 3 4 3 5 2 3 3 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek