Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TİBDR625 | MODERN DÖNEMDE KUR'AN'A YAKLAŞIMLAR | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Doktora
Klasik ve modern tefsir yaklaşımları hakkında öğrencileri bilgilendirmek Tefsirde yorum farklılıklarının nedenlerini kavratmak Çağdaş tefsir yaklaşımlarının öne çıkan karakteristik noktaları hakkında bilgilendirmek Geçmişte ve günümüzde ortaya çıkan tefsir problemlerine aşina kılmak
Prof. Dr. Talip Özdeş
1 | Bütüncül ve sistematik bir Kur'an anlayışına ve dini düşünce kavrayışına sahip olur. |
2 | Çağımızda Kur’an’a muhafazakâr, selefi ve modern yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olur |
3 | Çağdaş gelişme ve sorunlar karşısında objektif, eleştirel ve bütüncül bir yaklaşım ortaya koyabilir. |
4 | İslam kültür, sanat ve medeniyetini özgün nitelikleriyle kavrayarak, tarihi ve kültürel mirasımızı tanır. |
5 | Doğru bir yöntemden hareketle Kur'an'ı doğru anlama ve yorumlama noktasında yetkinlik kazanır. Kur'an'a getirilen tefsir yorumlarına analitik ve kritikçi bir yöntemle yaklaşarak yorumlar arasında mukayese yapabilir. |
6 | Kur'an'a yaklaşımda ve İslam'ı anlamada ortaya çıkan yorum problemleri karşısında dinin asli kaynaklarından hareketle doğru çözümler üretebilir. |
7 | Kur’an başta olmak üzere dinin asli kaynakları ile dini gelenek, kültür, ictihad ve yorumların birbirinden farklı şeyler olduğunu kavrar |
8 | Sahih te’vilin üzerine oturması gereken kriterler hakkında yeterli malumat sahibi olur |
9 | İnsan ve toplum hayatında değişen şeyler olduğu kadar değişmeyen sabitelerin de olduğunu idrak eder |
10 | Kur’an’ın sosyal değişim ve tarihle olan ilişkisini kavrar, tarihte ve çağımızda birbirinden farklı tefsir ekollerinin varlığı konusunda farkındalık geliştirir |
Birinci Öğretim
Yok
Konuların kitap, makale veya bildiri formatında yapılan çalışmalardan analitik ve kritikçi bir yaklaşımla okunması ve değerlendirilmesi
Tefsirde yorum farklılıklarına neden olan faktörler; klasik ve modern tefsir yaklaşımlarının karakteristik özellikleri, tefsire yansıyan çağdaş problemler; entegrizm, tefsir problemleri (Nesh ve tarihsellik), yorum örnekleri
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Tefsir-te’vil kavramları | Teorik | Yok |
2 | Tefsirde yorum farklılığına etki eden faktörler | Teorik | Yok |
3 | Çağdaş Müslüman aydınların ve ilim adamlarının Kur’an’a ve tefsir problemlerine yaklaşımları | Teorik | Yok |
4 | Cemaleddin Afgani ve Muhammed Abduh'un Kur'an ve tefsire yaklaşımı ve sosyolojik tefsir | Teorik | Yok |
5 | Muhammed Abduh ve Reşit Rıza'da Kur’an’a Selefi yaklaşım | Teorik | Yok |
6 | Reşit Rıza’nın Kur'an'daki müteşabih ayetlere yaklaşımı (Menar tefsirinden) | Teorik | Yok |
7 | Reşit Rıza’nın nesh konusuna yaklaşımı (Menar tefsirinden) | Teorik | Yok |
8 | Roger Garaudy ve Entegrizm (Vize sınavı) | Teorik | Yokj |
9 | Nesh problemi; klasik nesh nazariyesi | ||
10 | Klassik nesh nazariyesine göre nesh çeşitleri | Teorik | Yok |
11 | Hermenötik ve tarihsellik | Teorik | Yok |
12 | Nesh-tarihsellik ilişkisi | Teorik | Yok |
13 | Modern dönemde Kur’an’a yaklaşımların genel çizgileri ve değerlendirme | Teorik | Yok |
14 | Hint Alt Kıtasında ortaya çıkan modernist tefsir yorumları hakkında genel bilgi | Teorik | Yok |
Günümüz Tefsir Problemleri, ed. Ali Karataş-Yunus Emre Gördük, Ankara: BİLAY, 2018. Celal Kırca, İlimler ve Yorumlar Açısından Kur'an'a Yönelişler, İstanbul: Marifet Yayınları, 1993. Roger Garaudy, Entegrizm, çev. Kâmil Bilgin Çileçöp, İstanbul: Pınar Yayınları, 2005. Talip Özdeş, Kur'an ve Nesh Problemi, 2. Baskı, Ankara: Fecr Yayınları, 2018. Toshihiko Izutsu, Kur'an'da Allah ve İnsan, çev. Süleyman Ateş, Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, 1975.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 70 |
Ev Ödevi | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Alan Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 8 | 3 | 24 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 3 | 18 |
Ev Ödevi | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (saat) | 132 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 5 | |||||||||
ÖÇ 3 | 4 | |||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 5 | 4 | |||||||||
ÖÇ 6 | 4 | |||||||||
ÖÇ 7 | 5 | |||||||||
ÖÇ 8 | 5 | |||||||||
ÖÇ 9 | 5 | |||||||||
ÖÇ 10 | 5 |