GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TİBDR623 DİL BİLİMLER TEFSİR Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Doktora



Dilbilimsel Tefsir Ekolünün ortaya çıkışı, gelişimi ve önemli dilbilimsel tefsirler hakkında bilgi sahibi olmak.


Doç. Dr. Mehmet Altuntaş, Dr. Öğr. Üyesi Ali Binol


1 Öğrenciler Kur’an ayetlerine dilbilimsel yöntemle yaklaşan tefsirleri tanır.
2 Dilbilimsel tefsirleri diğer ekollerde yazılan tefsirlerle karşılaştırır ve bunun Kur’an yorumuna katkılarını öğrenir.
3 Öğrenciler Dilbilim ile Tefsir usulü ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur. Dilbilimsel tefsirleri Tefsir usulü açısından değerlendirir.
4 Öğrenciler ayetleri dilbilimsel açıdan yorumlarken Kur’an bütünlüğü içerisindeki anlamların dikkate alınmasının önemini kavrar.
5 Kur’an kavramlarının tefsirdeki önemini kavrar.
6 Kavramların tarihi süreç içindeki kazandıkları değişiklikleri fark eder.
7 Kelimelerin kök ve ıstılah anlamları arasındaki ilişkileri öğrenir
8 Kur’an’I tefsir ve meal calışmalarında kelimelerin ilk anlamları ile kazandıkları terimsel anlamları hesaba katarak değerlendirir.
9 Ayetleri anlamlandırırken kelimelerin yapısına dikkat etme alışkanlığı kazanır.
10 . Keyfi anlamlandırmalardan uzak kalmayı öğrenir.

Birinci Öğretim


yok


[Yok]


Kur’an ayetlerine dilbilimsel yöntemle yaklaşan tefsir örnekleri


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dilbilimsel Tefsir kavramı
2 Dilbilimsel Tefsirin Ortaya Çıkmasına Yol Açan Etkenler
3 Tedvin Öncesi Dönem Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri
4 Tedvin Dönemi Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri: Garibü''l-Kur''an Literatürü
5 Tedvin Dönemi Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri: Meani''l-Kur''an Literatürü
6 Tedvin Dönemi Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri: Vücuh ve Nezair
7 Vücuh ve Nezair (Nezairin Terimleşme Süreci ve Yapılan Farklı Tanımlar)
8 Tedvin Dönemi Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri: Klasik Mucemler
9 müşkilü'l-Kur'an
10 Dilbilimsel Tefsir-Anlama Yöntemi İlişkisi
11 Dilbilimin Alt Dalları Bağlamında Dilbilimsel Tefsirin Kur’an’ı Anlamaya Katkısı: Sarf ve Nahiv
12 Dilbilimin Alt Dalları Bağlamında Dilbilimsel Tefsirin Kur’an’ı Anlamaya Katkısı: Anlambilim
13 Dilbilimsel Tefsirin Sorunları
14 Dilbilimsel tefsirin etki alanları

1. İbn Kuteybe, Tefsîru Garîbü’l-Kur’ân, thk. Seyyid Ahmed Sakr, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut 1978. 2. Mustafa Karagöz, Dilbilimsel Tefsir ve Kur’an’ı Anlamaya Katkısı, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2015. 3. İsmail Aydın, Kur’ân’ın Filolojik Yorumu -Tarihsel Gelişim ve Sorunlar-, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2014. 4. Mustafa Karagöz, “Vücûh ve Nezâirin Terimleşme Süreci -‘Nezâir’In ‘Eşanlamlılık’ Olarak Tanımlanması Sorunu”, Tarihten Günümüzde Kur''an İlimleri ve Tefsir Usûlü, İlim Yayma Vakfı Kur''an ve Tefsir Akademisi, (İstanbul 18-23 Ağustos 2008), Özkan Matbaacılık, Ankara 2009, s. 441-475. 5. Hasan Yaldızlı, “Vücûh” ve “Nezâir” Hakkında Yapılan Tanımlara Dair Bir Değerlendirme, İslâm Araştırmaları Dergisi, 2014, sayı: 31, s. 1-33.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 60
Derse Katılım 1 10
Bireysel Çalışma 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 5 5
Final Sınavı 1 5 5
Derse Katılım 14 4 56
Alan Gezisi 1 1 1
Bireysel Çalışma 14 5 70
Toplam İş Yükü (saat) 137

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 5
ÖÇ 6 5
ÖÇ 7 5
ÖÇ 8 5
ÖÇ 9 5 5
ÖÇ 10 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek