Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BEDR609 | SEÇKİN SPORCU BESLENMESİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Doktora
Türkçe
Dersin amacı, sporcuların performanslarını en üst düzeye çıkarabilmeleri için beslenme ilkelerini, sporcu beslenmesinde dikkat edilmesi gereken faktörleri ve farklı spor branşlarına özgü beslenme stratejilerini anlamalarını ve uygulamalarını sağlamaktır.
Dr. Hülya ANDRE
1 | Seçkin sporcuların beslenme gereksinimlerini ve enerji ihtiyaçlarını analiz edebilir. |
2 | Makro ve mikro besinlerin sporcu performansı üzerindeki etkilerini açıklar. |
3 | Egzersiz öncesi, sırasında ve sonrasında beslenme stratejileri oluşturabilir. |
4 | Spor branşına özgü beslenme farklılıklarını tanımlar ve uygulamalarını yapar. |
5 | Besin takviyeleri ve sporcu diyet planlaması konusunda temel bilgi ve beceriler kazanır. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu ders, seçkin sporcuların performanslarını optimize etmek için gerekli olan beslenme ilkelerini ve stratejilerini ele alır. Sporcu beslenmesinin temelleri, enerji gereksinimleri, makro ve mikro besinlerin önemi, hidrasyon, egzersiz öncesi ve sonrası beslenme, antrenman ve yarışma dönemlerinde beslenme stratejileri, spor branşlarına göre beslenme farklılıkları, besin takviyelerinin kullanımı ve sporcuların performansını etkileyen beslenme yaklaşımları ders kapsamında incelenir. Ayrıca, sporcuların beslenme alışkanlıklarının değerlendirilmesi ve sporcu diyetlerinin planlanması da bu dersin içeriğinde yer alır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve Ders Tanıtımı -Seçkin sporcu beslenmesinin önemi -Dersin amacı ve öğrenme çıktıları | Anlatım ve tartışma | Yok |
2 | Sporcu Beslenmesinin Temelleri -Beslenme biliminin temelleri -Besin gruplunun tanımı ve önemi | Etkileşimli anlatım ve grup çalışması | Ders notlarının gözden geçirilmesi |
3 | Enerji İhtiyacı ve Beslenme Planlaması Enerji ihtiyacını belirleme yöntemleri Sporcular için günlük kalori alımı hesaplama | Anlatım yöntemi, beyin fırtınası, tartışma | Ders konusu ile ilgili rapor yazılması |
4 | Makro Besinler Karbonhidratlar, proteinler ve yağların rolü Sporcu beslenmesinde makro besin dengesi | Grup tartışmaları, beyin fırtınası | Makele okuma |
5 | Mikro Besinler Vitaminler ve minerallerin önemi Sporcu performansı üzerindeki etkileri | Soru-cevap, anlatım yöntemi | Makale okuma |
6 | Sporcu Diyetleri Farklı spor branşları için beslenme gereksinimleri Örnek sporcu diyet planları | Anlatım yöntemi, beyin fırtınası | Yok |
7 | Egzersiz Öncesi Beslenme Egzersiz öncesi uygun besinler ve zamanlaması Örnek öğün planları | Anlatım yöntemi, grup çalışmaları | Makale okuma ve rapor hazırlama |
8 | Egzersiz Sırası Beslenme Performansı artırmak için beslenme stratejileri Sıvı alımının önemi | Anlatım yöntemi, grup tartışmaları | Rapor hazırlama |
9 | Egzersiz Sonrası Beslenme Kas onarımı ve iyileşme için besinlerin rolü Post egzersiz beslenme örnekleri | Anlatım yöntemi, grup tartışmaları | Yok |
10 | Besin Takviyeleri Yaygın kullanılan besin takviyeleri ve etkileri Güvenli kullanım ve bilimsel temeller | Öğrencinin sunumu, soru-cevap, beyin fırtınası | Rapor yazma |
11 | Sporcu Beslenmesinde Psikolojik Faktörler Beslenme davranışları ve psikolojik etkiler Sporcu motivasyonu ve beslenme ilişkisi | Öğrencinin sunumu | Sunum hazırlama |
12 | Sıvı İhtiyacı ve Hidrasyon Hidrasyonun önemi ve stratejileri Sıvı alımını artırma yöntemleri | Anlatım yöntemi, grup tartışmaları, vaka incelemeleri | Makale analizi |
13 | Beslenme İle İlgili Yaygın Yanlışlar Sporcu beslenmesinde sık yapılan hatalar Doğru bilgi ve uygulama önerileri | Anlatım yöntemi, beyin fırtınası, soru-cevap | Makale analizi |
14 | Proje ve Uygulama Öğrencilerin beslenme planı oluşturma projeleri Sunumlar ve geri bildirimler | Öğrencinin sunumu, grup tartışmaları, soru cevap | Beslenme programı oluşturulması |
1. Baron, Dieter K.: Sporcuların Optimal Beslenmesi. Çev.: Sinan Ömeroğlu,Bağırgan Yayımevi, Ankara 2002; 2. Ersoy, Gülgün: Egzersiz ve Spor Yapanlar İçin Beslenme. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2004; 3. Güneş, Ziyanur: Spor ve Beslenme: Antrenör ve Sporcu El Kitabı. Bağırgan Yayımevi, Ankara 1998;
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 |
Rapor Sunma | 1 | 20 |
Makale Yazma | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Takım/Grup Çalışması | 2 | 5 | 10 |
Proje Sunma | 1 | 5 | 5 |
Makale Yazma | 1 | 15 | 15 |
Makale Kritik Etme | 5 | 3 | 15 |
Bireysel Çalışma | 5 | 5 | 25 |
Okuma | 5 | 3 | 15 |
Ev Ödevi | 4 | 2 | 8 |
Toplam İş Yükü (saat) | 135 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 2 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |