Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BBDR644 | BİTKİSEL ÜRÜNLERDE METABOLOMİK VE GENOMİK YAKLAŞIMLAR | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Doktora
Bitkisel ürünlerde kalite ve stres toleransını açıklamak amacıyla genomik, proteomik ve metabolomik yaklaşımlar hakkında temel bilgi kazandırmak; bu alanlara yönelik analiz tekniklerini, veri yorumlama süreçlerini ve biyoinformatik uygulamaları öğretmektir.
Doç. Dr. Müjgan GÜNEY
1 | Genomik, proteomik ve metabolomik kavramlarını açıklayarak bitkisel ürünlerin kalite ve stres yanıtlarıyla ilişkisini kurabilme. |
2 | Bitkilerde genom yapısını, gen ekspresyonu mekanizmalarını ve bunların ürün kalitesi üzerindeki etkilerini analiz edebilme. |
3 | DNA izolasyonu ve dizi analizi gibi moleküler biyoloji tekniklerinin temel ilkelerini kuramsal düzeyde açıklayabilme. |
4 | Gen–protein–metabolit etkileşimlerini omiks veriler üzerinden değerlendirerek sistem biyolojisi bakış açısı geliştirebilme. |
5 | Omiks verilerini ve güncel biyoinformatik yaklaşımları kullanarak bitki ıslahı ve biyoteknolojik uygulamaları yorumlayabilme. |
Birinci Öğretim
Yoktur
Yoktur.
Bitkilerde gen ekspresyonu mekanizmaları, transkripsiyon süreçlerinde görev alan proteinler, mRNA’nın modifikasyonu, degradasyonu ve hücre içi taşınımı, gen susturma (RNAi, epigenetik) mekanizmaları ile gen ekspresyonunun düzenlenmesi ve analiz yöntemlerine (RT-qPCR, RNA-Seq vb.) yönelik temel bilgiler; bu süreçlerin bahçe bitkileri ıslahındaki uygulama ve önemine yönelik bilgiler.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Omiks bilimlerine giriş: Genomik, proteomik ve metabolomik kavramları | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur |
2 | Bitki genomu yapısı ve genetik bilginin organizasyonu | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur |
3 | Gen ekspresyonu: Transkripsiyon, RNA işlenmesi ve regülasyonu | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur |
4 | Genom analizinde kullanılan teknikler: DNA izolasyonu ve dizi analizi yöntemleri | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur |
5 | Genomik verilerin biyoinformatik analizi ve veri tabanları | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur |
6 | Proteomik kavramı, proteinlerin yapısı ve işlevi | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur |
7 | Protein analizi ve ifade profili çıkarımı | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur |
8 | Metabolomik kavramı ve bitkisel metabolit çeşitliliği | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur |
9 | Metabolomik analiz teknikleri: GC-MS, LC-MS ve NMR | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur |
10 | Omiks verilerinin yorumlanması ve veri entegrasyonu | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur |
11 | Gen–protein–metabolit etkileşimlerinin sistem biyolojisi bakış açısıyla analizi | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur |
12 | Omiks yaklaşımlarının bitki ıslahı ve biyoteknolojide kullanımı | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur |
13 | Bitkisel ürünlerde omiks verilerinin değerlendirilmesi: Örnek çalışmalar üzerinden analiz | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur |
14 | Genel değerlendirme | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur. |
Nelson, D. L., & Cox, M. M. (2010). Lehninger Biyokimyanın İlkeleri (5. baskıdan çeviri). Palme Yayıncılık. Campbell, N. A., Reece, J. B., Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., & Jackson, R. B. (2011). Campbell Biyoloji (9. baskıdan çeviri). Palme Yayıncılık.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Ev Ödevi | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yoktur.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Tartışma | 1 | 1 | 1 |
Beyin Fırtınası | 1 | 1 | 1 |
Makale Kritik Etme | 4 | 5 | 20 |
Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 124 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 5 | 3 | |||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 3 | |||||||||
ÖÇ 3 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 4 | 4 | |||||||||
ÖÇ 5 | 5 |