GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
BBDR638 SOĞANLI SÜS BİTKİLERİ YETİŞTİRME TEKNİKLERİ Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Doktora


Türkçe


Soğanlı süs bitkilerinin botanik, fizyolojik biyokimyasal esaslarını öğrenmelerini, yetiştirme teknikleri ile çoğaltma yöntemlerini ve ıslah yöntemleri ile yeni çeşit geliştirebilme potansiyelini kavrayabilmelerini sağlamaktır.


Doç. Dr. Tuğba KILIÇ


1 Soğanlı süs btikilerinin önemini kavrar.
2 Soğanlı süs bitkilerini çoğaltma yöntemlerini bilir.
3 Soğanlı süs bitkilerinin yetiştirilmesi ve çoğaltılması ile ilgili sorunları çözer.
4 Soğanlı süs bitkilerini yetiştirme tekniklerini bilir.
5 Soğanlı süs bitkilerinin fizyolojisini kavrar.

Birinci Öğretim


Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.


Başka bir husus bulunmamaktadır.


Dünyada ve Türkiye'de soğanlı bitkilerin önemi ve ticareti; soğanlı, yumrulu ve rizomlu süs bitkilerinin tanımlanması ve sınıflandırılması; çiçek soğanlarını çoğaltma yöntemleri; çiçek soğanlarının depolanması ve preparasyonu. Türkiye'den ihraç edilen önemli doğal çiçek soğanları (Galanthus, Cyclamen, Eranthis, Fritillaria, Leucojum, Lilium, Anemone, Ornighogalum, Scilla, Stenbergia) ile dünya çapında ve ülkemizde yetiştirilen ve ticareti yapılan önemli kültür çiçek soğanlarının (lilyum) ekonomik önemi , lale, glayöl, süsen, frezya, sümbül, düğünçiçeği, nergis ve anemon); botanik ve fizyolojik özellikleri; ekolojik istekleri, çoğaltma yöntemleri; yetiştirme teknikleri,, soğanlar üzerinde gerçekleştirilen ön işleme prosedürleri, forcing prosedürleri; soğanların ambalajlanması, saklanması ve nakliye koşulları; ve çiçek soğanlarında görülen hastalık ve zararlılar


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Soğanlı süs bitkilerinin tanımı, sınıflandırılması, ekonomik önemi. Anlatım (sunum) yöntemi, soru-cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi Yoktur
2 Soğanlı süs bitkilerinin ekolojik istekleri. Anlatım (sunum) yöntemi, soru-cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi Yoktur
3 Çiçek soğanlarının çoğaltma yöntemleri (generatif ve vejetatif çoğaltma yöntemleri) Anlatım (sunum) yöntemi, soru-cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi Yoktur
4 Çiçek soğanlarını çoğaltma yöntemleri (generatif ve vejetatif çoğaltma yöntemleri) Anlatım (sunum) yöntemi, soru-cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi Yoktur
5 Çiçek soğanlarında depolama ve forcing işlemleri Anlatım (sunum) yöntemi, soru-cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi Yoktur
6 Soğanlı bitkiler: açık ve kapalı ortam yetiştirme teknikleri, hastalık ve zararlılarla mücadele yöntemleri Anlatım (sunum) yöntemi, soru-cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi Yoktur
7 Lale ve sümbül yetiştirme yöntemleri, yetiştirme ortamları, ekolojik istekleri, açıkta ve örtüaltında yetiştirme teknikleri, hastalık ve zararlılarla mücadele yöntemleri. Anlatım (sunum) yöntemi, soru-cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi Yoktur
8 Glayöl ve ranunculus yetiştirme yöntemleri, yetiştirme ortamları, ekolojik istekleri, açıkta ve örtüaltında yetiştirme teknikleri, hastalık ve zararlılarla mücadele yöntemleri. Anlatım (sunum) yöntemi, soru-cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi Yoktur
9 Nergis ve anemon yetiştirme yöntemleri, yetiştirme ortamları, ekolojik istekleri, açıkta ve örtüaltında yetiştirme teknikleri, hastalık ve zararlılarla mücadele yöntemleri. Anlatım (sunum) yöntemi, soru-cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi Yoktur
10 Iris ve frezya yetiştirme yöntemleri, yetiştirme ortamları, ekolojik istekleri, açıkta ve örtüaltında yetiştirme teknikleri, hastalık ve zararlılarla mücadele yöntemleri. Anlatım (sunum) yöntemi, soru-cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi Yoktur
11 Galanthus ve siklamen yetiştirme yöntemleri, yetiştirme ortamları, ekolojik istekleri açıkta ve örtüaltında yetiştirme teknikleri, hastalık ve zararlılarla mücadele yöntemleri. Anlatım (sunum) yöntemi, soru-cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi Yoktur
12 Fritillaria Imperialis, Fritillaria persica, Leucojum aestivum, Stenbergia lutea'nın çoğaltma yöntemleri ve doğal yayılış alanları. Anlatım (sunum) yöntemi, soru-cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi Yoktur
13 Lilium candidum, Anemone blanda, Ornithagalum nutans, Scilla bifolia'nın çoğaltma yöntemleri ve doğal yayılış alanları. Anlatım (sunum) yöntemi, soru-cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi Yoktur
14 Doğal çiçek soğanlarının ticareti, yetiştirilmesi, doğadan toplanması ve çoğaltılması ile ilgili yönetmelik. Anlatım (sunum) yöntemi, soru-cevap yöntemi, bireysel çalışma yöntemi Yoktur

1. Aksu, E., Erken, K., Kaya, E., 2002. İhracatı yapılan Doğal Çiçek Soğanları. Atatürk Bahçe Kültürleri Araştırma Enstitüsü Yayın No:84, 39s, Yalova. 2. Aksu, E., 2011. İhraç Edilen Doğal Çiçek Soğanlarımız ve Üretim Teknikleri. Hasad Yayıncılık, 54s, İstanbul. 3. Anonim, 1992. The Recognition and Practical Uses of Bulbous, Cormous and Tuberous Plants. International Flower Bulb Centre, 169p. Holland. 4. Anonim, 2008. Forcing Flower Bulbs. The International Flower Bulb Centre, 3rd Edition, International Bloembollen Centrum, Hillegom, Holland. 5. Anonim, 2010. Lilies As Cut Flowers and As Pot Plants. The International Flower Bulb Centre (IBC), Hillegom, The Netherlands. 6. Alp, Ş., 2006. Doğal Çiçek Soğanları, Ters Lale Koruma Önlemleri ve Yetiştiriciliği. Doğal Çiçek Soğanları Derneği Yayın No:2, 44s, Yalova. 7. Atay, S., 1996. Soğanlı Bitkiler. Doğal hayatı Koruma Derneği, 84s, İstanbul. 8. Buschman, J.C.M. 2002. Gladiolus As Cut Flower in Subtropical and Tropical Regions. International Flowerbulb Centre, Hillegom, Holland.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 80
Ev Ödevi 1 20
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Staj durumu bulunmamaktadır.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Bireysel Çalışma 14 5 70
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 5 5
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 8 8
Ev Ödevi 2 4 8
Toplam İş Yükü (saat) 135

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 2 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 3 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 4 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 5 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek