Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BBDR617 | BİTKİLERDE GENETİK HARİTALAMA | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Doktora
Türkçe
Öğrencilere bitkilerde genetik haritalama konusunda temel bilgi ve becerileri kazandırmak, genetik markırların kullanımı, QTL analizi ve genomik seçim gibi önemli konuları öğretmek ve bu bilgileri bitki ıslahı ve genetik araştırmalarda etkili bir şekilde uygulama yeteneği geliştirmektir.
Doç. Dr. Murat GÜNEY
1 | Öğrenciler, bitkilerde genetik haritalama tekniklerini anlayacak ve farklı genetik markırların kullanımını kavrar |
2 | Öğrenciler, gen haritalama stratejilerini öğrenip genetik bağlantı, QTL haritalama ve birleşim haritalama gibi analiz yöntemlerini uygulama yeteneği kazanır |
3 | Dersi alan öğrenciler, bitkilerde genomik veri toplama ve analizinde kullanılan temel teknikleri öğrenir |
4 | Öğrenciler, bitkilerde genetik haritaların oluşturulması ve analizi konularında beceri kazanarak genetik araştırmalara katkı sağlar |
5 | Öğrenciler, CRISPR ve diğer genom düzenleme tekniklerinin gen haritalama alanındaki rolünü anlayarak gelecekteki gelişmelere adapte olabilir |
Birinci Öğretim
Bu dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır.
Yok
Bitkilerde genetik haritalama temellerini ve uygulama yöntemlerini kapsar, öğrencilere genetik markırların kullanımı, QTL analizi ve genetik bağlantı haritalarının oluşturulması gibi konuları öğretir. Öğrenciler, bitki ıslahı ve genetik araştırmalarda bu bilgileri pratiğe dönüştürme yeteneği kazanır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Genetik haritalamanın temelleri - Genetik haritalama nedir ve bitkilerde nasıl uygulanır? | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
2 | Genetik markırlar ve türleri - RFLP, SSR, SNP gibi farklı genetik markır türleri ve kullanımları. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
3 | Gen haritalama stratejileri - Bağlantı haritalaması, QTL haritalaması ve birleşim haritalaması. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
4 | Genomik veri toplama ve analiz - DNA izolasyonu, PCR ve sekanslama teknikleri. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
5 | Genetik bağlantı analizi - Genetik bağlantı haritalarının oluşturulması ve analizi. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
6 | QTL haritalama ve analizi - QTL'lerin tanımlanması ve tarımsal özelliklerle ilişkilendirilmesi. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
7 | Genetik ve fiziksel haritalar - Genetik ve fiziksel haritaların karşılaştırılması ve entegrasyonu. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
8 | Bitkilerde genomik seçim - Genomik seçim prensipleri ve bitki ıslahında uygulamaları. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
9 | Bitki gen kaynaklarının ekonomik ve sosyal değeri - Tarımsal biyolojik çeşitlilik ve sürdürülebilir kalkınma. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
10 | Gen-etkileşimleri ve epistaz - Genler arası etkileşimler ve epistatik etkiler. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
11 | Genom düzenleme ve gen haritalama - CRISPR ve diğer genom düzenleme tekniklerinin gen haritalamadaki rolü. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
12 | Biyoinformatik ve gen haritalama - Veri analizi ve haritalama yazılımlarının kullanımı. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
13 | Bitkilerde genetik haritalamanın geleceği - Yeni teknolojiler ve yaklaşımlar. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
14 | Dersin genel tekrarı | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
1-Ders Notlari 2-Gene Mapping, Kelly L. Williams, in Encyclopedia of Bioinformatics and Computational Biology, 2019 3-Ulusal ve uluslararasi makaleler
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Ev Ödevi | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 1 | 14 |
Tartışma | 14 | 2 | 28 |
Makale Kritik Etme | 1 | 1 | 1 |
Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 5 | 70 |
Ev Ödevi | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (saat) | 118 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
ÖÇ 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |||
ÖÇ 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | |||
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
ÖÇ 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |