| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| UİYL515 | ULUSLARARASI GÖÇ VE ENTEGRASYON | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 4,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, bireylerin ve toplumların göç süreçlerinde yaşadığı sosyal, kültürel, ekonomik ve politik dönüşümleri anlamaktır. Öğrenciler, göç olgusunu tarihsel ve güncel bağlamda inceleyerek entegrasyon, asimilasyon ve çokkültürlülük kavramlarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendireceklerdir. Ders, göçmen toplulukların kimlik, aidiyet ve uyum süreçlerini analiz etmeyi; devletlerin göç ve entegrasyon politikalarını karşılaştırmalı olarak incelemeyi hedefler. Böylece öğrenciler, göç dinamiklerini küresel düzeyde yorumlayabilme, toplumsal uyum politikaları geliştirebilme ve farklılıkların yönetimi konusunda analitik düşünme becerisi kazanırlar.
Doç. Dr. Mustafa ÖZALP
| 1 | Öğrenci, göç, entegrasyon, asimilasyon, mültecilik ve diaspora gibi temel kavramları tanımlayarak, bu kavramların uluslararası ilişkiler disiplinindeki yerini açıklar. |
| 2 | Öğrenci, farklı göç modelleri ve politikalarını karşılaştırarak, devletlerin göç yönetiminde izlediği stratejileri analitik bir çerçevede değerlendirir. |
| 3 | Öğrenci, göç olgusunun küreselleşme, güvenlik, ekonomi ve insan hakları boyutlarındaki etkilerini çok yönlü biçimde tartışır. |
| 4 | Öğrenci, entegrasyon ve asimilasyon politikalarının toplumsal uyum üzerindeki sonuçlarını eleştirel bir bakış açısıyla analiz eder. |
| 5 | Öğrenci, belirli bir ülke örneği üzerinden göç politikalarına ilişkin çözüm ve entegrasyon stratejileri geliştirir ve bunları bilimsel biçimde sunar. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu ders, göç olgusunu tarihsel, sosyolojik ve politik perspektiflerden ele almaktadır. Uluslararası göç hareketlerinin nedenleri, türleri ve sonuçları incelenirken; entegrasyon, asimilasyon, kültürel uyum ve çokkültürlülük kavramları karşılaştırmalı biçimde analiz edilir. Ders, göçmen toplulukların kimlik, aidiyet, toplumsal katılım ve uyum süreçlerine odaklanır. Ayrıca devletlerin ve uluslararası kuruluşların göç yönetimi, entegrasyon politikaları ve insan hakları yaklaşımları tartışılır. Öğrenciler, farklı ülkelerdeki göç politikalarını vaka incelemeleriyle değerlendirerek küresel göç dinamiklerini derinlemesine analiz etme becerisi kazanırlar.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Göç Kavramı ve Tarihsel Perspektif Göçün tanımı, tarihsel göç hareketleri ve temel kavramlar. “Göç nedenleri ve sonuçları”. | Teorik | Yok |
| 2 | Göçün Sosyal ve Ekonomik Boyutları İşgücü göçü, ekonomik entegrasyon ve sosyal etkiler. | Teorik | Yok |
| 3 | Uluslararası Göç ve Politika Çerçevesi BM, IOM ve ulusal göç politikaları. | Teorik | Yok |
| 4 | Entegrasyon Kavramı Entegrasyon teorileri, sosyal ve kültürel boyutlar. | Teorik | Yok |
| 5 | Asimilasyon ve Çokkültürlülük Asimilasyon modelleri, kültürel kayıplar ve çokkültürlü toplumlar. | Teorik | Yok |
| 6 | Kimlik, Aidiyet ve Göçmen Deneyimi Kimlik çatışmaları, aidiyet sorunları ve sosyal kabul. | Teorik | Yok |
| 7 | Türkiye’de Göç ve Entegrasyon Politikaları Türkiye’de iç göç ve uluslararası göçün tarihçesi. | Teorik | Yok |
| 8 | Sosyal Hizmetler ve Eğitim Politikaları Göçmenlerin sosyal destek ve eğitimle entegrasyonu. | Teorik | Yok |
| 9 | Göç ve Toplumsal Algı Medya, halk ve göçmen algısı; önyargılar. | Teorik | Yok |
| 10 | Uluslararası Örnekler: Entegrasyon ve Asimilasyon Avrupa, ABD ve Kanada örnekleri. | Teorik | Yok |
| 11 | Göç, İnsan Hakları ve Hukuk Uluslararası hukuk, göçmen hakları ve koruma mekanizmaları. | Teorik | Yok |
| 12 | Göç Politikalarının Geleceği ve Küresel Trendler Göç akımları, iklim göçü ve dijitalleşmenin | Teorik | Yok |
| 13 | Dönem Projesi Çalışmaları ve Danışmanlık Öğrenciler seçtikleri konuya göre proje tasarlayıp uygulama planı hazırlar. | Teorik | Yok |
| 14 | Proje Sunumları ve Genel Değerlendirme Dönem projelerinin sunumu, sınıf tartışması ve dersin genel değerlendirmesi. | Teorik | Yok None |
Şirin Öner, N. A., & Ihlamur-Öner, S. G. (2018). Uluslararası ilişkilerde göç: Olgular, aktörler ve politikalar. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Çevik, H., & Buz, S. (2020). Göç ve entegrasyon. Nika Yayınevi. Göç ve Entegrasyon Kaya, A. (2016). İslâm, göç ve entegrasyon: Güvenlikleştirme çağı. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. İslâm, Göç ve Entegrasyon: Güvenlikleştirme Çağı
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 90 |
| Quiz | 1 | 10 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Quiz | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
| Bireysel Çalışma | 5 | 4 | 20 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 12 | 12 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
| Quiz için Bireysel Çalışma | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 95 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | |
| ÖÇ 1 | |||||||||||||||||||
| ÖÇ 2 | |||||||||||||||||||
| ÖÇ 3 | |||||||||||||||||||
| ÖÇ 4 | |||||||||||||||||||
| ÖÇ 5 |