Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYL553 | MEŞRULAŞTIRMA SOSYOLOJİSİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Dersin temel hedefi öğrencinin toplumsal kurumlarda meşrulaştırma, insan grupları arasındaki ilişkilerde ortaya çıkan önyargı ve ayrımcılığı açıklamaya yönelik belli başlı kuramsal yaklaşımlara ilişkin ayrıntılı bilgi edinmesidir.
Doç. Dr. Alper MUMYAKMAZ
1 | Sosyal Kimlik, Sosyal Baskınlık ve Sistemi Meşrulaştırma kuramlarını ülkemizdeki toplumsal kategori örnekleriyle ilişkilendirir |
2 | Sosyal Kimlik, Sosyal Baskınlık ve Sistemi Meşrulaştırma kuramları arasındaki farkları tanımlar |
3 | Gruplar arası ilişkiler konusundaki çalışmalarda indirgemecilik sorununu kavrar |
4 | Gruplar arası ilişkiler konusundaki çeşitli kuramların birey ve toplum düzeyindeki varsayımları ayrıştırır |
5 | Gruplar arası ilişkiler alanındaki yaklaşımların tarihsel gelişimini kavrar |
Birinci Öğretim
[Yok]
Bu derste sosyoloji disiplini içindeki en önemli çalışma alanlarından biri olan toplumsal kurumlar ve gruplar arası ilişkiler ele alınır. Gruplar arası ilişkiler, sosyal kimlik, sosyal baskınlık, sistem ve meşrulaştırma ilişkileri üzerine durulur.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Ders hedeflerinin ve kullanılacak kaynakların tanıtılması | Düz anlatım, soru cevap | Kaynakçada belirtilen kitapların okunması |
2 | Sosyal psikoloji alanında gruplar arası ilişkilerle ilgili çalışmaların tarihçesi (Grup Ruhu/Zihni yaklaşımı) | Düz anlatım, soru cevap | Kaynakçada belirtilen kitapların okunması |
3 | Gruplar arası ilişkilere yönelik birey düzeyi açıklamalar ve eleştiriler (Freud, McDougal, Allport, Adorno) | Düz anlatım, soru cevap | Kaynakçada belirtilen kitapların okunması |
4 | Gruplar arası ilişkilere yönelik birey düzeyi açıklamalar ve eleştiriler (Engellenme-Saldırganlık Hipotezi, Göreli Yoksunluk Kuramı, Uyarılım Transferi Kuramı) | Düz anlatım, soru cevap | Kaynakçada belirtilen kitapların okunması |
5 | Gruplar arası ilişkilere yönelik ilk grup/toplum düzeyi açıklamalar (M. Sherif) ve eleştirileri | Düz anlatım, soru cevap | Kaynakçada belirtilen kitapların okunması |
6 | Tajfel ve Turner’ın Sosyal Kimlik Kuramının kavramsal ve metodolojik öğeleri (Minimal Grup Paradigması, Kategorileştirme, İç grup Ayrımcılığı) | Düz anlatım, soru cevap | Kaynakçada belirtilen kitapların okunması |
7 | Sosyal Kimlik Kuramıyla ilişkili araştırmaların incelenmesi ve eleştiriler | Düz anlatım, soru cevap | Kaynakçada belirtilen kitapların okunması |
8 | Sosyal Kimlik Kuramıyla ilişkili araştırmaların incelenmesi ve eleştiriler | Düz anlatım, soru cevap | Kaynakçada belirtilen kitapların okunması |
9 | Sosyal Baskınlık Kuramıyla ilişkili araştırmaların incelenmesi ve eleştiriler | Düz anlatım, soru cevap | Kaynakçada belirtilen kitapların okunması |
10 | Sistemin Meşrulaştırılması Kuramıyla ilişkili araştırmaların incelenmesi ve eleştiriler | Düz anlatım, soru cevap | Kaynakçada belirtilen kitapların okunması |
11 | Sosyal Kimlik, Sosyal Baskınlık ve Sistemin Meşrulaştırılması kuramlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi | Düz anlatım, soru cevap | Kaynakçada belirtilen kitapların okunması |
12 | Öğrenci sunumları | Soru cevap | Sunum hazırlama |
13 | Öğrenci sunumları | Soru cevap | Sunum hazırlama |
14 | Dersle İlgili Son Değerlendirme | Soru cevap | Yok |
Ellemers, N., Spears, R. & Doosje, B. (2000). Sosyal Kimlik. Oxford: Blackwell Pub. Hogg, M.A., & Abrams, D. (1995). Sosyal Kimlikler: Gruplararası İlişkilerin ve Grup Süreçlerinin Sosyal Psikolojisi, London: Routledge. Huddy, L. (2004). Gruplararası İlişkilere Karşıt Teorik Yaklaşımlar. Siyasal Psikoloji, 25, 947-967. Jost, J T.; Banaji, M. R.; Nosek, B. A. (2004). Sistem Haklı Çıkarma Teorisinin On Yılı: Statükonun Bilinçli ve Bilinçsiz Desteklenmesinin Birikmiş Kanıtları. Siyasal Psikoloji 25, 881-919. Sidanius, J. & Pratto, F. (2001). Sosyal Egemenlik: Sosyal Hiyerarşi ve Baskıya İlişkin Grup İçi Bir Teori. Cambridge: Cambridge University Press.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 |
Tartışma | 1 | 20 |
Proje Sunma | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Makale Yazma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Tartışma | 5 | 1 | 5 |
Makale Yazma | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Okuma | 5 | 5 | 25 |
Ev Ödevi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 122 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
ÖÇ 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 |