Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYL553 | MEŞRULAŞTIRMA SOSYOLOJİSİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Dersin temel hedefi öğrencinin toplumsal kurumlarda meşrulaştırma, insan grupları arasındaki ilişkilerde ortaya çıkan önyargı ve ayrımcılığı açıklamaya yönelik belli başlı kuramsal yaklaşımlara ilişkin ayrıntılı bilgi edinmesidir.
1 | Sosyal Kimlik, Sosyal Baskınlık ve Sistemi Meşrulaştırma kuramlarının ülkemizdeki toplumsal kategori örnekleriyle ilişkilendirilebilmesi; |
2 | Sosyal Kimlik, Sosyal Baskınlık ve Sistemi Meşrulaştırma kuramları arasındaki farklarının tanımlanabilmesi; |
3 | Gruplar arası ilişkiler konusundaki çalışmalarda indirgemecilik sorunun kavranabilmesi; |
4 | Gruplar arası ilişkiler alanındaki çeşitli kuramların birey ve toplum düzeyindeki varsayımlarının ayrıştırılabilmesi; |
5 | Gruplar arası ilişkiler alanındaki yaklaşımların tarihsel gelişimin betimlenebilmesi; |
Birinci Öğretim
[Yok]
Bu derste sosyoloji disiplini içindeki en önemli çalışma alanlarından biri olan toplumsal kurumlar ve gruplar arası ilişkiler konusu ele alınacaktır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Ders hedeflerinin ve kullanılacak kaynakların tanıtılması | ||
2 | Sosyal psikoloji alanında gruplar arası ilişkilerle ilgili çalışmaların tarihçesi (Grup Ruhu/Zihni yaklaşımı) | ||
3 | Gruplar arası ilişkilere yönelik birey düzeyi açıklamalar ve eleştiriler (Freud, McDougal, Allport, Adorno) | ||
4 | Gruplar arası ilişkilere yönelik birey düzeyi açıklamalar ve eleştiriler (Engellenme-Saldırganlık Hipotezi, Göreli Yoksunluk Kuramı, Uyarılım Transferi Kuramı) | ||
5 | Gruplar arası ilişkilere yönelik ilk grup/toplum düzeyi açıklamalar (M. Sherif) ve eleştirileri | ||
6 | Tajfel ve Turner’ın Sosyal Kimlik Kuramının kavramsal ve metodolojik öğeleri (Minimal Grup Paradigması, Kategorileştirme, İç grup Ayrımcılığı) | ||
7 | Sosyal Kimlik Kuramıyla ilişkili araştırmaların incelenmesi ve eleştiriler | ||
8 | Sosyal Kimlik Kuramıyla ilişkili araştırmaların incelenmesi ve eleştiriler | ||
9 | Sosyal Baskınlık Kuramıyla ilişkili araştırmaların incelenmesi ve eleştiriler | ||
10 | Sistemin Meşrulaştırılması Kuramıyla ilişkili araştırmaların incelenmesi ve eleştiriler | ||
11 | Sosyal Kimlik, Sosyal Baskınlık ve Sistemin Meşrulaştırılması kuramlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi | ||
12 | Öğrenci sunumları | ||
13 | Öğrenci sunumları | ||
14 | Dersle İlgili Son Değerlendirme |
Ellemers, N., Spears, R. & Doosje, B. (2000). Social Identity. Oxford: Blackwell Pub. Hogg, M.A., & Abrams, D. (1995) Social Identifications: A Social Psychology of Intergroup Relations and Group Processes, London: Routledge. Huddy, L. (2004). Contrasting Theoretical Approaches to Intergroup Relations. Political Psychology, 25, 947-967. Jost, J T.; Banaji, M. R.; Nosek, B. A. (2004). A Decade of System Justification Theory: Accumulated Evidence of Conscious and Unconscious Bolstering of the Status Quo. Political Psychology, 25, 881-919. Sidanius, J. & Pratto, F. (2001). Social Dominance: An Intergroup Theory of Social Hierarchy and Oppression. Cambridge: Cambridge University Press.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Toplam | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Makale Yazma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Tartışma | 4 | 3 | 12 |
Makale Yazma | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Okuma | 4 | 5 | 20 |
Ev Ödevi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 130 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
ÖÇ 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 |