GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SOSYL553 MEŞRULAŞTIRMA SOSYOLOJİSİ Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Yüksek Lisans



Dersin temel hedefi öğrencinin toplumsal kurumlarda meşrulaştırma, insan grupları arasındaki ilişkilerde ortaya çıkan önyargı ve ayrımcılığı açıklamaya yönelik belli başlı kuramsal yaklaşımlara ilişkin ayrıntılı bilgi edinmesidir.



1 Sosyal Kimlik, Sosyal Baskınlık ve Sistemi Meşrulaştırma kuramlarının ülkemizdeki toplumsal kategori örnekleriyle ilişkilendirilebilmesi;
2 Sosyal Kimlik, Sosyal Baskınlık ve Sistemi Meşrulaştırma kuramları arasındaki farklarının tanımlanabilmesi;
3 Gruplar arası ilişkiler konusundaki çalışmalarda indirgemecilik sorunun kavranabilmesi;
4 Gruplar arası ilişkiler alanındaki çeşitli kuramların birey ve toplum düzeyindeki varsayımlarının ayrıştırılabilmesi;
5 Gruplar arası ilişkiler alanındaki yaklaşımların tarihsel gelişimin betimlenebilmesi;

Birinci Öğretim



[Yok]


Bu derste sosyoloji disiplini içindeki en önemli çalışma alanlarından biri olan toplumsal kurumlar ve gruplar arası ilişkiler konusu ele alınacaktır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Ders hedeflerinin ve kullanılacak kaynakların tanıtılması
2 Sosyal psikoloji alanında gruplar arası ilişkilerle ilgili çalışmaların tarihçesi (Grup Ruhu/Zihni yaklaşımı)
3 Gruplar arası ilişkilere yönelik birey düzeyi açıklamalar ve eleştiriler (Freud, McDougal, Allport, Adorno)
4 Gruplar arası ilişkilere yönelik birey düzeyi açıklamalar ve eleştiriler (Engellenme-Saldırganlık Hipotezi, Göreli Yoksunluk Kuramı, Uyarılım Transferi Kuramı)
5 Gruplar arası ilişkilere yönelik ilk grup/toplum düzeyi açıklamalar (M. Sherif) ve eleştirileri
6 Tajfel ve Turner’ın Sosyal Kimlik Kuramının kavramsal ve metodolojik öğeleri (Minimal Grup Paradigması, Kategorileştirme, İç grup Ayrımcılığı)
7 Sosyal Kimlik Kuramıyla ilişkili araştırmaların incelenmesi ve eleştiriler
8 Sosyal Kimlik Kuramıyla ilişkili araştırmaların incelenmesi ve eleştiriler
9 Sosyal Baskınlık Kuramıyla ilişkili araştırmaların incelenmesi ve eleştiriler
10 Sistemin Meşrulaştırılması Kuramıyla ilişkili araştırmaların incelenmesi ve eleştiriler
11 Sosyal Kimlik, Sosyal Baskınlık ve Sistemin Meşrulaştırılması kuramlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi
12 Öğrenci sunumları
13 Öğrenci sunumları
14 Dersle İlgili Son Değerlendirme

Ellemers, N., Spears, R. & Doosje, B. (2000). Social Identity. Oxford: Blackwell Pub. Hogg, M.A., & Abrams, D. (1995) Social Identifications: A Social Psychology of Intergroup Relations and Group Processes, London: Routledge. Huddy, L. (2004). Contrasting Theoretical Approaches to Intergroup Relations. Political Psychology, 25, 947-967. Jost, J T.; Banaji, M. R.; Nosek, B. A. (2004). A Decade of System Justification Theory: Accumulated Evidence of Conscious and Unconscious Bolstering of the Status Quo. Political Psychology, 25, 881-919. Sidanius, J. & Pratto, F. (2001). Social Dominance: An Intergroup Theory of Social Hierarchy and Oppression. Cambridge: Cambridge University Press.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Quiz 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Tartışma 4 3 12
Makale Yazma 1 10 10
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 15 15
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 15 15
Okuma 4 5 20
Ev Ödevi 1 10 10
Toplam İş Yükü (saat) 130

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 3 4 3 3 3 3 4 3 3 3 5 4 4 4 4
ÖÇ 2 3 4 4 3 4 3 3 3 4 3 3 3 3 3 3
ÖÇ 3 3 4 4 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 2
ÖÇ 4 3 3 3 3 3 3 4 3 3 3 3 3 3 3 2
ÖÇ 5 3 3 3 3 4 3 3 3 3 3 3 3 4 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek