Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYL551 | KIRSAL TOPLUMSAL YAPILAR | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Kır sosyolojisinin gelişim sürecini, araştırma konularını, temel kavram ve kuramlarını incelemek ve bu kavram ve kuramlar ışığında kırsalın güncel sorunlarını tartışmaktır
Doç. Dr. Hülya ÇAKIR
1 | Küresel ve tarihsel bağlam içerisinde kır ve kent yapılanmaları arasındaki ilişkiyi ve bu ilişkilerin modern dünyayı oluşturma biçimlerini öğrenir. |
2 | Değişen küresel gıda sistemi ve bu sistemin, özelde kırsal alanlar ve genelde toplum üzerindeki etkilerini öğrenir. |
3 | Türkiye'nin kırsal ve tarımsal yapısının özelliklerini tartışır. |
4 | Köylerin sosyal ve ekonomik durumlarını açıklar. |
5 | Tarım ve kırsal yapı ile ilgili araştırma planlamayı öğrenir. |
Birinci Öğretim
Yok
[Yok]
Bu ders kırsal topluluklar ve bu topluluklar arasındaki ilişkiler ve buna etkili olan faktörler, kırsal alanda yaşayanların temel özellikleri, yerleşim biçimleri ve buna etkili olan faktörler, kırsal alanda meydana gelen sosyo-ekonomik ve kültürel değişimler, kırsal alanın demografik özellikleri, köyün yönetsel organları, tarımsal üretimde insan ve toplum ilişkilerinin rolü, toplum dinamiklerini belirleyen temel unsurlar, tarımda işgücünün temel nitelikleri ve kırsal sosyolojide kullanılan araştırma yöntemlerini içerir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Köy Sosyolojisinin Konusu, Kapsamı ve Önemi: Kır-Kent Ayrımı | ||
2 | ABD'de, Avrupa'da ve Türkiye'de Köy Sosyolojisi'nin Gelişimi | ||
3 | Köy-Şehir Farkları ve Tarımsal Teknolojinin Getirdiği Değişiklikler | ||
4 | Köy Nüfusunun Önemi Türkiye'de Köy Nüfusunun Nicel ve Nitel Yönleri | ||
5 | Kırsal Yerleşme Tipleri | ||
6 | Kırsal Alan Araştırmalarında Kullanılan Yöntem ve Veri Toplama Teknikleri | ||
7 | Türkiye’de yapılmış Olan ve Kır Sosyolojisinin Tarihsel Gelişimi Açısından Temel Oluşturan Köy Çalışmalarından Örnekler Verilerek İncelenmesi | ||
8 | Türkiye’de Kırsal Yapının Genel Özellikleri | ||
9 | Kırsal Alanda Toplumsal Değişme | ||
10 | Türkiye’de Kırdan Kente Göç: Neden ve Sonuçları | ||
11 | Toplumsal Tabakalaşma, Köy Toplumunda Toplumsal Tabakalaşmalar ve Üretim İlişkileri | ||
12 | Türkiye'de Toprak Reformu Denemeleri ve Mevcut Durum | ||
13 | Küreselden Yerele Türkiye'de Tarım Politikaları | ||
14 | Kırsal Yoksulluk ve Neo-liberal Ekonomi Politikaları |
1. Akşit, B. (1985). Köy, Kasaba ve Kentlerde Toplumsal Değişme, Ankara: Turhan. 2. Köymen, O. (2008). Kapitalizm ve Köylülük, İstanbul: Yordam. 3. Kurtkan Bilgiseven, Amiran (1988). Köy Sosyolojisi. İstanbul: Filiz Kitabevi Yay. 4. Özensel, Ertan (2015). Kır Sosyolojisi: Türkiye’de Kırsal Yapıların Dönüşümü. İstanbul: Çizgi Kitabevi. 5. Öztürk, Şinasi (2014). Yeni Köy Sosyolojisi Tartışmaları. İstanbul: Doğu Kitabevi Yay. 6. Türkdoğan, Orhan (2006), Türkiye'de Köy Sosyolojisi, İstanbul: IQ Kültür Sanat Yay.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Quiz | 3 | 60 |
Tartışma | 1 | 10 |
Ev Ödevi | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 3 | 1 | 3 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Tartışma | 1 | 12 | 12 |
Bireysel Çalışma | 4 | 5 | 20 |
Okuma | 4 | 5 | 20 |
Ev Ödevi | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (saat) | 124 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 |
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |