Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEESYL505 | TEMEL FİZYOPATOLOJİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 3,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Amacı / Purpose Bu dersin amacı, hücre, doku ve organların işlevsel yapısını; hastalıkların oluşumuna bağlı hücre, doku ve organlarda ortaya çıkan değişiklikleri özümseyerek, bu bilgileri hemşirelik bakımı ve uygulamalarında kullanılabilmesinin sağlanmasıdır.
Dr.Öğr. Üyesi Münevver ÖZCAN
1 | Normal hücrenin yapısını ve işlevini açıklar. |
2 | Hastalıkların hücre ve organların fonksiyonunda neden olduğu değişiklikler ve altta yatan mekanizmaları açıklar. |
3 | Hastalıkların total vücut fonksiyonunda neden olduğu değişikliklerle ilgili güncel bilgiyi açıklar. |
4 | Hücre ve doku zedelenmesinde oluşan fizyopatolojik süreçleri açıklar. |
5 | Doku onarım sürecini açıklar. |
6 | - Hücrenin stres durumunda adaptasyon mekanizmalarını açıklar. |
7 | Fizyopatolojik süreçlere ilişkin teorik bilgisini kullanarak hastanın bakımında planlar. |
8 | Patofizyolojik süreçlerin teorik bilgisini kullanarak hasta bakımını uygular. |
Birinci Öğretim
Yok
Konular slaytlarla anlatılacak, örnekler üzerinde tartışılacak, ayrıca çeşitli sunumlarla ve ödevlerle pekiştirilecektir.
Ders, hücrenin yapısı ve işlevi, hücre çoğalması ve kontrolü, hücre membranından transport, kapiller dinamik, lenfatik sistem ve ödem mekanizması, sıvı elektrolit dengesi ve dengesizlikleri, asit-baz denge-dengesizlikleri, hücre adaptasyonu, doku zedelenmesi ve onarımı ile metabolizma (karbonhidrat, yağ, protein) bozukluklarının fizyopatolojik süreçlerini içermektedir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Homeostazis | Slayt sunumu, anlatım, tartışma, soru-yanıt | Yok |
2 | Hücre ve hücre yapısı | Slayt sunumu, anlatım, tartışma, soru-yanıt | Derse hazırlık olarak konunun okunması |
3 | Protein sentezi ve hücre çoğalmasının genetik kontrolü, | Slayt sunumu, anlatım, tartışma, soru-yanıt | Derse hazırlık olarak konunun okunması |
4 | Hücre membranından transport | Slayt sunumu, anlatım, tartışma, soru-yanıt | Derse hazırlık olarak konunun okunması |
5 | Membran potansiyeli, aksiyon potansiyeli, eksitasyon ve ritmisite , | Slayt sunumu, anlatım, tartışma, soru-yanıt | Derse hazırlık olarak konunun okunması |
6 | Kapiller dinamik, kan ve interstisyel sıvı değişimi | Slayt sunumu, anlatım, tartışma, soru-yanıt | Derse hazırlık olarak konunun okunması |
7 | Lenfatik sistem ve ödem | Slayt sunumu, anlatım, tartışma, soru-yanıt | Derse hazırlık olarak konunun okunması |
8 | Sıvı elektrolit dengesi | Slayt sunumu, anlatım, tartışma, soru-yanıt | Derse hazırlık olarak konunun okunması |
9 | Hidrojen iyonu denge ve dengesizlikleri | Slayt sunumu, anlatım, tartışma, soru-yanıt | Derse hazırlık olarak konunun okunması |
10 | Hücre adaptasyonu (Stres, yaralanma vb. durumlarda) | Slayt sunumu, anlatım, tartışma, soru-yanıt | Derse hazırlık olarak konunun okunması |
11 | Doku zedelenmesi ve onarımı | Slayt sunumu, anlatım, tartışma, soru-yanıt | Derse hazırlık olarak konunun okunması |
12 | Karbonhidrat metabolizması | Slayt sunumu, anlatım, tartışma, soru-yanıt | Derse hazırlık olarak konunun okunması |
13 | Yağ metabolizması | Slayt sunumu, anlatım, tartışma, soru-yanıt | Derse hazırlık olarak konunun okunması |
14 | Protein metobolizması, | Slayt sunumu, anlatım, tartışma, soru-yanıt | Derse hazırlık olarak konunun okunması |
1. Akdemir, N. (Ed.). (2021). İç hastalıkları ve hemşirelik bakımı. Akademisyen Kitabevi. 2. Kumar, V., Abbas, A. K., & Aster, J. C. (2020). Robbins temel patoloji. Güneş Tıp Kitabevleri. 3. Nair M., Peate I. (Eds.). (2018). Uygulamalı Patofizyolojinin Esasları, Yılmaz, M., Seki Z (Çeviri Eds.). İstanbul tıp kitabevleri 4. Guyton, A. C., & Hall, J. E. (2017). Guyton ve Hall tıbbi fizyoloji. Güneş Tıp Kitabevleri. 5. Aslan, F. E., & Olgun, N. (Eds.). (2017). Fizyopatoloji. Akademisyen Kitabevi. 6. .İliçin G, Biberoğlu K, Süleymanlar G, Ünal S. (2012). İç Hastalıkları. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 7. Brunner, L.S., Smeltzer, S.C. (2010). Brunner & Suddarth's Textbook of Medical-Surgical Nursing. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 |
Quiz | 1 | 30 |
Rapor Sunma | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Rapor Hazırlama | 1 | 4 | 4 |
Rapor Sunma | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 1 | 7 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 3 | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü (saat) | 74 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | 3 | 4 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | ||||||
ÖÇ 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | ||
ÖÇ 4 | 4 | 3 | ||||||||||
ÖÇ 5 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 6 | 3 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
ÖÇ 7 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | |
ÖÇ 8 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 |