Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İKYLUTS556 | ZAMAN SERİLERİ ANALİZİ I | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, öğrencilerin, zaman serisi ekonometrisi ile ilgili, giriş düzeyindeki birtakım temel teorik ve pratik bilgileri edinmelerini sağlamaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Fatih ÇİFTCİ
1 | Zaman serisi ekonometrisini belirli bir ölçüde tanır ve bu bilimin, pek çok iktisadi öngörünün testi için etkili bir araç olarak kullanılabileceğini kavrar. |
2 | Birim kök ve eşbütünleşme testleri hakkında temel bilgileri edinir. |
3 | Ekonomik öngörü konusunda temel yaklaşımları öğrenir. |
4 | AR(I)MA, VAR ve (G)ARCH modellerini tanır. |
5 | Dinamik ekonometrik modellemenin önemini kavrar. |
6 | Eş-anlı denklem sistemleri, belirlenme sorunu ve eş-anlı denklem tahmin yöntemleri hakkında bilgiler edinir. |
Birinci Öğretim
[Yok]
Bu ders, genel olarak, aşağıdaki konuları içerir: - Zaman serisi ekonometrisine dair bazı temel kavramlar, - Zaman serisi ekonometrisinde öngörü, - Dinamik ekonometrik modeller: ARDL modelleri, - Eş-anlı denklem modelleri, - Eş-anlı denklem modellerinde belirlenme sorunu, - Eş-anlı denklem tahmin yöntemleri.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Durağan ve birim köklü stokastik süreçler, trend durağan, fark durağan ve entegre stokastik süreçler | ||
2 | Sahte regresyon sorunu, durağanlık testleri | ||
3 | Geleneksel birim kök testleri | ||
4 | Durağan olmayan zaman serilerinin dönüştürülmesi, eşbütünleşme ve hata düzeltme modeli | ||
5 | Temel ekonomik öngörü yaklaşımları, AR, MA ve AR(I)MA modelleri, Box-Jenkins yöntemi, tanısal testler ve öngörü | ||
6 | VAR modelleri ve tahmini, VAR modelleriyle öngörü ve nedensellik, ARCH ve GARCH modelleri | ||
7 | Dinamik modeller: Ekonometrik analizlerde zaman faktörünün rolü, gecikmesi dağıtılmış modellerin tahminleri | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Otoregresif modellerin tahminleri, araç değişkenler yöntemi, örnek uygulamalar | ||
10 | DL modellerine Almon yaklaşımı, Granger nedensellik testi | ||
11 | Eş-anlı denklem modelleri: Doğası, eş-anlı denklem sapması ve bazı örnekler | ||
12 | Belirlenme problemi | ||
13 | Eş-anlı denklem tahmin yöntemleri (1) | ||
14 | Eş-anlı denklem tahmin yöntemleri (2) |
1. Gujarati, D.N., Porter, D.C. (2012). Temel Ekonometri (5. Basımdan Çeviri: Şenesen, Ü., Şenesen, G.G.). İstanbul: Literatür Yayıncılık. (Temel Kaynak) 2. Wooldridge, J.M. (2013). Ekonometriye Giriş: Modern Yaklaşım (4. Basımdan Çeviri: Çağlayan, E., Ed.) (Cilt I). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. 3. Sevüktekin, M., Çınar, M. (2017). Ekonometrik Zaman Serileri Analizi: Eviews Uygulamalı (5. Baskı). Bursa: Dora Yayıncılık. 4. Mert, M., Çağlar, A.E. (2023). Eviews ve Gauss Uygulamalı Zaman Serileri Analizi (2. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık. 5. Enders, W. (2015). Applied Econometric Time Series (Fourth Edition). Hoboken, NJ: Wiley.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 90 |
Soru-Yanıt | 1 | 10 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 3 | 0 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 1 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 5 | 3 | 15 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat) | 125 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | |||||||
ÖÇ 2 | 3 | 2 | 1 | 4 | 2 | 4 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 5 | |||||||
ÖÇ 3 | 2 | 3 | 2 | 5 | 3 | 5 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 5 | |||||||
ÖÇ 4 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 4 | 1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 2 | 4 | |||||||
ÖÇ 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 4 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 4 | ||||||||
ÖÇ 6 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 4 | 2 | 2 | 5 | 2 | 3 | 2 | 4 |