Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MVFFYL580 | BİLİMİN DOĞASI VE ÖĞRETİMİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Öğretmen adaylarının bilim ve bilimsel bilginin epistemolojisi konusundaki eksikliklerini ve varsa kavram yanılgılarını gidermek; bilimin doğası hakkında çağdaş bakış açısına sahip olmalarına yardımcı olmak; bilimsel bilgilerin oluşma süreçlerini anlamalarına yardımcı olmak; bilim insanlarının yaşantılarını daha yakından tanıma ve bilime olan katkılarını öğrenmelerine yardımcı olmak; bilim tarihini ve felsefesini (felsefi akımlar ve fen bilimlerinin gelişimine etkisi) anlamalarına ve bilimin doğasını fen derslerine entegrasyonunda sınıf içi etkinlikleri deneyimlemelerini sağlamak ve bilimin teknoloji toplum ve çevre ilişkisini daha iyi anlamalarına yardımcı olmaktır.
Doç. Dr. Gülşah SEZEN VEKLİ
1 | Bilimin doğasını kavrayabilme |
2 | Bilim insanlarının yaşantılarını ve çalışmalarını yakından tanıyabilme ve bilimsel bilgiye ulaşmada bilim insanlarının geçirdiği süreçleri anlayabilme |
3 | Yaşanılan çağa göre bilimsel çalışmaların farkına varabilme |
4 | Bilimsel çalışmaların topluma ve dünyaya sağladığı katkıları anlayabilme |
5 | Bilimin doğası öğretiminde kullanılan farklı yaklaşımları anlayabilme |
6 | Bilim teknoloji, toplum ve çevre arasındaki ilişkiyi anlayabilme |
Birinci Öğretim
Yok
[Yok]
Bilim felsefesi (anlamı ve ilgi alanı, paradigmalar, felsefi akımlar ve fen bilimlerinin gelişimine etkisi); bilginin doğası (ontoloji, epistemoloji, bilimsel kavramların doğası, bilimsel bilgi ve özellikleri); bilimin doğasına ilişkin kavramlar ve öğretim yaklaşımları (bilim, bilimsel bilgi ve özellikleri, bilimsel okuryazarlık ve bilimin doğası, fen öğretim programlarında bilimin doğasının yeri, bilimin doğasının öğretimi); bilimin doğasının öğretiminde sınıfiçi etkinlikler; bilimin doğası ve fen, teknoloji, toplum, çevre ilişkisi.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | • Derse giriş-Ders izlencesinin tanıtımı • Bilimin doğasını ve bilim okuryazarlığı açısından önemi | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur. |
2 | • Bilimin Doğası ile ilgili ne biliyoruz? • Bilimin Doğası ile ilgili kavram yanılgıları • Örnek Etkinlik: İsim Küpleri | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur. |
3 | • Bilimin Doğasının Boyutları • Örnek Etkinlik: Bursa Şeftalisi | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur. |
4 | • Bilimin doğasının öğretiminde kullanılan yaklaşımlar: Tarihsel Yaklaşım • Tarihsel yaklaşıma dayalı sınıf içi etkinlik örneklerinin incelenmesi • Örnek Etkinlik: Kara Kutu | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur. |
5 | • Bilimin doğasının öğretiminde kullanılan yaklaşımlar: Dolaylı Yaklaşım • Dolaylı yaklaşıma dayalı sınıf içi etkinlik örneklerinin incelenmesi • Örnek Etkinlik: Mars’ta Hayat Var mi? Yok mu? | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur |
6 | • Bilimin doğasının öğretiminde kullanılan yaklaşımlar: Doğrudan Yansıtıcı Yaklaşım • Doğrudan yansıtıcı yaklaşıma dayalı sınıf içi etkinlik örneklerinin incelenmesi • Örnek Etkinlik: Gazete Haberlerinde Bilimin Doğasının Boyutları | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur |
7 | • Bilimin Doğası Boyutlarının Öğretimi-1 • Grup Uygulamalarının Sunulması • Örnek Etkinlik | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur |
8 | • Bilimin Doğası Boyutlarının Öğretimi-2 • Grup Uygulamalarının Sunulması * Örnek etkinlik | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur |
9 | • Bilimin Doğası Boyutlarının Öğretimi-3 • Grup Uygulamalarının Sunulması • Örnek Etkinlik | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur |
10 | • Bilimin Doğası Boyutlarının Öğretimi-4 • Grup Uygulamalarının Sunulması • Örnek Etkinlik | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur |
11 | • Bilimin Doğası Boyutlarının Öğretimi-5 • Grup Uygulamalarının Sunulması • Örnek Etkinlik | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur |
12 | • Bilimin Doğası Boyutlarının Öğretimi-6 • Grup Uygulamalarının Sunulması • Örnek Etkinlik | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur |
13 | • Bilimin Doğası Boyutlarının Öğretimi-7 • Grup Uygulamalarının Sunulması • Örnek Etkinlik | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur |
14 | Dersin Genel Değerlendirmesi | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur |
• N. Doğan, J. Çakıroğlu, K. Bilican, S. Çavuş Güngören (2014). Bilimin doğası ve Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi. • Bilim Dedikleri: Bilimin Doğası., Statüsü ve Yöntemleri Üzerine bir Değerlendirme Alan F. Chalmers Paradigma Yayıncılık • Demirbaş, M. 2016, Bilimin Doğası ve Öğretimini, Pegem Akademi Ankara
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Ev Ödevi | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 3 | 12 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 3 | 12 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü (saat) | 128 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 3 | ||||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 3 | ||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 3 | ||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 3 | ||||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 3 | ||||||||||||
ÖÇ 6 | 5 | 5 | 3 |