GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
MVFFYL574 BİLİM TARİHİ Seçmeli Ders Grubu 1 1 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


“Bilim” sözcüğünün ne anlama geldiğini anlamak için iki farklı alanda bilgi sahibi olmak gerekir. Bunlardan ilki dünya ve evren hakkındaki bilgileri kapsarken diğeri bu bilgileri elde etmek için kullanılan metotları kapsamaktadır. Başka bir ifade ile bilim ya da bizim daha çok üzerinde durduğumuz fen “bilimsel bilgi” ve “bilimsel metot” olmak üzere iki farklı ama aynı zamanda iç içe alandan oluşmaktadır. Bu ders bu iki alan ya da kavram ile ilgilenirken her ikisine de eşit mesafede durmaktadır. Hakkında bilgi sahibi olduğumuz dünya önceki bildiklerimizle şekillenmektedir ve bilme denemelerimizi ise dünya hakkındaki fikir ve inanışlarımız belirlemektedir. Bu ders dünya hakkında ne öğrendiğimiz ve nasıl öğrendiğimiz hakkında tarihsel bir tarama şeklindedir. Bu tarama tarih öncesi çağlardan başlayıp modern zamanlara kadar olan kısmı içermektedir. Bunu yapmadaki en büyük amacımız bilimsel bilgi ve onu ortaya koyma yöntemleri hakkında tarihsel bir bakış açısına sahip olmanızı sağlamak ve dünyayı anlamlandırmanın nasıl bir süreçten geçtiğini göstermektir. Bu süreçte bilimsel bilginin ve metotların doğası ve bilimsel bilgi ile teknoloji arasındaki, çoğu zaman iş birliğini andıran, yakın ilişkiye de göz atma fırsatı bulacağız.


Dr. Öğr. Üyesi Murat ÇAVUŞ


1 Öğrenci bilimin sistematik gelişimini öğrenmiştir.
2 Öğrenci ilkçağlardan günümüze kadar olan süreçte bilimin önemini öğrenmiştir.
3 Öğrenci seçtiği bilimsel bir konuda sunum yapabilme becerisine sahip olur.
4 Günümüz bilimini geçmişte yapılmış bilimsel çalışmalar ile karşılaştırarak yorumlayabilir.
5 Pozitif bilimlerdeki gelişmeleri farklı açılardan değerlendirebilir.

Birinci Öğretim


YOK


YOK


Bilim, felsefe, bilimsel yöntem; Antik Yunan, Ortaçağ Avrupası, Skolastik felsefe ve bilim; İslam kültür coğrafyasında bilim ve felsefe; Mezopotamya’da bilim; Rönesans Avrupası’nda bilim ve felsefe; aydınlanma çağında bilim ve felsefe; bilimlerin sınıflandırılması; bilim, bilimcilik (bilimizm), ideoloji, etik ve din ilişkileri; bilim ve paradigmalar; Viyana ve Frankfurt düşünce okulları; yirminci ve yirmi birinci yüzyıllarda bilim eleştirileri.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Tanışma ve Dersin Tanıtımı, Bilim Nedir?, Cosmos 1 Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi Konu İncelenip Araştırma Yapılması
2 İlk Uygarlıklar ve Eski Çağda Bilim, Cosmos 2 Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği Konu İncelenip Araştırma Yapılması
3 Antik Yunan Dünyasında Bilim, Cosmos 3 Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği Konu İncelenip Araştırma Yapılması
4 Orta Çağ Hristiyan Dünyasında Bilim, Cosmos 4 Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği Konu İncelenip Araştırma Yapılması
5 İslam Dünyasında Bilim, Cosmos 5 Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası Tekniği, Soru - Cevap Tekniği Konu İncelenip Araştırma Yapılması
6 İslam Dünyasında Bilim, Cosmos 6 Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası Tekniği, Soru - Cevap Tekniği Konu İncelenip Araştırma Yapılması
7 Rönesans Döneminde Bilim, Cosmos 7 Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası Tekniği, Soru - Cevap Tekniği Konu İncelenip Araştırma Yapılması
8 XVI. - XVIII. Yüzyıllarda Bilim, Cosmos 8 Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği Konu İncelenip Araştırma Yapılması
9 XVI. - XVIII. Yüzyıllarda Bilim, Cosmos 9 Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru - Cevap Tekniği Konu İncelenip Araştırma Yapılması
10 XIX. ve XX. Yüzyıllarda Bilim, Cosmos 10 Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası Tekniği, Soru - Cevap Tekniği Konu İncelenip Araştırma Yapılması
11 XIX. ve XX. Yüzyıllarda Bilim, Cosmos 11 Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası Tekniği, Soru - Cevap Tekniği Konu İncelenip Araştırma Yapılması
12 XIX. ve XX. Yüzyıllarda Bilim, Cosmos 12 Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası Tekniği, Soru - Cevap Tekniği Konu İncelenip Araştırma Yapılması
13 Cumhuriyet Döneminde Bilim, Cosmos 13 Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası Tekniği, Soru - Cevap Tekniği Konu İncelenip Araştırma Yapılması
14 Poster Sunumları Anlatım Yöntemi, Tartışma Yöntemi Poster hazırlanarak çıktı alınması

1 Bilim felsefesine Giriş, (4. Basımdan Çeviri, 2017). Karel Lambert - Gordon G. Brıttan, Nobel Akademik Yayıncılık 2 Bilim Felsefesi (10.baskı, 2018). Ömer Demir Sentez Yayıncılık 3 Bilim Tarihi ve Felsefesi (2.baskı, 2020). Hüseyin Gazi Topdemir, Yavuz Unat, Pegem Akademi, Ankara 4 Bilim Felsefesi (23.baskı, 2021). Cemal Yıldırım Remzi Kitabevi 5 Bilim Tarihi (20.baskı, 2016). Cemal Yıldırım Remzi Kitabevi 6 Bilim Tarihi (6. Baskı - 2013). Hüseyin Gazi Topdemir ve Yavuz Unat, Pegem Akademi, Ankara 7 Bilim ve Teknoloji Tarihi (2010). Mehmet Doğan, Anı Yayıncılık, Ankara 8 Bilim Tarihine Giriş (6. Baskı - 2010). Sevim Tekeli, Esin Kahya, Melek Dorsay vd. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara 9 Osmanlılarda Bilim ve Teknoloji –Makaleler Colin A. Ronan, 10 Bilim Tarihi, Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi, TÜBİTAK Yayınları, 2003 11 Bilim Tarihi, Kronolojik Zaman Çizelgeli Alfa Yayınları 2014



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 30
Quiz 13 40
Makale Kritik Etme 6 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 50
Proje Sunma 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

YOK


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Gözlem 13 1 13
Proje Sunma 1 10 10
Makale Kritik Etme 6 3 18
Bireysel Çalışma 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 12 12
Toplam İş Yükü (saat) 125

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 3 2 4 2 5
ÖÇ 2 3 2 1 2 3
ÖÇ 3 3 3 4 2 5 3
ÖÇ 4 3 3 2 2 5
ÖÇ 5 3 3 3 2 4 1 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek