Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MVFFYL571 | SOSYOBİLİMSEL KONULAR VE ÖĞRETİMİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Bilim ve toplum arasındaki doğrudan ilişki insanlığın var oluşundan bu yana etkileşimli olarak ilerlemektedir. Toplum, ihtiyaçları doğrultusunda bilimde ilerleme kaydetmektedir ve bilimdeki ilerlemeler de toplum yaşamını doğrudan ya da dolaylı yollardan etkilemektedir. Bilim ve teknolojideki bu etkileşim toplum yaşamını her zaman olumlu yönde etkilediği söylenemez. Toplum yaşamına olumlu ve olumsuz etkileri olduğu düşünülen; karmaşık, açık uçlu, ve kesin cevabı olmayan tartışmalı konular sosyobilimsel konular (SBK) olarak bilinmektedir. Bu konular günlük hayatın gerçeklerini içermesi, ve genel olarak kesin çözümü olmayan konular olması nedeniye öğrencilerin ilgisini çekmektedir. Bu dersin amacı öğrencilere SBK hakkında bilgi vermek, öğrencilerin bu konular hakkında düşünmelerini sağlamak, kişisel, yerel, global sorunları etik ve ahlaki değerler çerçevesinde analiz etmelerine olanak sağlamaktır.
Doç.Dr. Gülşah SEZEN VEKLİ
1 | SBK nın fen eğitimindeki yeri ve öneminin farkına varma |
2 | SBK’nın genel özelliklerini bilme |
3 | SBK uygulamalarını bilme |
4 | SBK ve argümantasyon ilişkisini anlama |
5 | SBK temelli ders planlayabilme |
Birinci Öğretim
Yok
[Yok]
Bu dersin içeriği öğrencilere günlük hayatın içerisindeki fen ve teknolojik gelişimlerden kaynaklı ortaya çıkan sosyal problemlerin tartışılması, bu konular hakkında temel bilgi verilmesi, sosyobilimsel konular hakkında kanıtlara dayandırılarak argüman geliştirme becerisi öğretimi, ve SBS hakkına karar verirken ahlaki değerlerin kullanımı ve önemi hakkında bilgi vermekten oluşmaktadır. Ders genel olarak Fen teknoloji okuryazarlığı, Sosyobilimsel konular (SBK), SBK nın özellikleri ve boyutları, SBK’yı farklı kılan nedir?, bilimsel okuryazarlık- bilimin doğası ve SBK, SBK ve öğretim programı, SBK nasıl uygulanır, SBK belirlerken nelere dikkat edilmeli, SBK ve argümantasyon, sınıf ortamında SBK tartışma süreci nasıl yönetilmeli vb. konularını içermektedir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Fen ve Teknoloji okuryazarlığı | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur. |
2 | Sosyobilimsel konulara (SBK) giriş | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur. |
3 | SBK’nın özellikleri ve boyutları | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur. |
4 | SBK gelişimi ve tarihçesi | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur. |
5 | SBK’nın fen eğitimindeki önemi | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur. |
6 | SBK öğretimine yönelik öğretim çerçevesi | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur. |
7 | SBK öğretimine yönelik örnek ders planlarının incelenmesi | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur. |
8 | SBK ve ahlaki perspektif | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur. |
9 | SBK ve sosyal medya | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur. |
10 | SBK ve Argümantasyon-1 | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur. |
11 | SBK ve argümantasyon-2 | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur. |
12 | SBK uygulama alanları-1 | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur. |
13 | SBK uygulama alanları-2 | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur. |
14 | SBK Örnekleri ve SBK ile ilgili çalışmalar | Etkin Katılımlı Ders Anlatımı | Yoktur. |
Topçu, M. S. (2015) SosyoBilimsel Konular ve Öğretimi, Pegem Yayincilik. Sadler, T. D. (2009). Situated learning in science education: Socioscientific issues as contexts for practice. Studies in Science Education, 45(1), 1-42. Sadler, T. D., & Zeidler, D. L. (2005). Patterns of informal reasoning in the context of socioscientific decision making. Journal of Research in Science Teaching, 42(1), 112-138. Zeidler, D. L. (2014). Socioscientific Issues as a Curriculum Emphasis: Th eory, Research and Practice. In S. K. Abell & N. G. Lederman (Eds.), Handbook of Research on Science Education (pp. 697-725). Mahwa, NY: Routledge, Taylor and Francis. Zeidler, D. L., Walker, K. A., Ackett, W. A., & Simmons, M. L. (2002). Tangled up in views: Beliefs in the nature of science and responses to socioscientific dilemmas. Science Education, 86(3), 343-367.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Ev Ödevi | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Proje Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Bireysel Çalışma | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (saat) | 127 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |