GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
FDBYL547 DİNİ VE AHLAKİ GELİŞİM PSİKOLOJİSİ-II Seçmeli Ders Grubu 1 1 5,00

Yüksek Lisans



Öğrencilerde gelişim psikolojisi çerçevesinde insanının gelişim evreleri, bu gelişim evrelerine yönelik ortaya çıkan kişisel özellikler ile dini gelişim teorileri hakkında bilgi ve bakış açısı kazandırmaktır.


Doç. Dr. Selahattin YAKUT


1 Gelişim kavramları, gelişimin ilkeleri ve gelişimi etkileyen faktörleri öğrenir.
2 Gelişim evreleri ve bu evrelere yönelik kişisel özellikleri kavrar/söyler.
3 Dini gelişim ve alana dair ileri sürülen kuramları öğrenir.
4 Dini gelişimin farklı boyutlarını anlamlandırır.
5 Dinin gelişimi hangi yönde ve hangi düzeyde etkilediğini kavrar.

Birinci Öğretim


Yok


Din-gelişim etkileşiminin çok yönlü olarak araştırılması önen arz etmektedir.


Bu derste, gelişim psikolojisi çerçevesinde gelişim evreleri (fiziksel ve motor gelişim, psiko-sosyal gelişim, zihinsel gelişim, dil gelişimi ve ahlâki gelişim) ve bu gelişim evrelerinin özellikleri ele alınarak, dini ve ahlâki eğitim ile ilgili Piaget ve Kohlberg gibi bilim adamlarının ileri sürdüğü çeşitli gelişim teorileri incelenecektir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Gelişim kavramı ve gelişimin ilkeleri
2 Gelişimi etkileyen ve belirleyen faktörler
3 Gelişim evreleri (fiziksel ve motor gelişim, psiko-sosyal gelişim, zihinsel gelişim, dil gelişimi ve ahlâki gelişim)
4 Bilişsel gelişim ve dil gelişimi
5 Zekâ gelişimi ve zekâ kuramları
6 Öğrenme ve öğretme süreçleri ve kuramları
7 Din duygusunun kaynakları: Psikolojik kaynaklar
8 Din duygusunun kaynakları: Biyolojik kaynaklar
9 Din duygusunun kaynakları: Sosyal ve kültürel kaynaklar
10 Dini gelişim ve psikanalitik yaklaşım
11 Dini duygu gelişimi ve özellikleri (0-6 yaş)
12 Dini gelişim ve bireyleşme teorisi(Carl Gustave Jung),, Gizem teorisi (Baldwin), dini düşünce gelişim teorisi (Harms), ahlaki gelişim kuramı (Kohşberg), psikososyal gelişim kuramı (Erikson)
13 Müslüman kültürde inanç ve dindarlığın gelişim aşamaları
14 Yas sürecinin gelişim üzerindeki etkileri

Faruk Karaca, Dini Gelişim Teorileri, İstanbul, 2007. Antony Vergote, Din İnanç ve İnançsızlık, çev. Veysel Uysal, İstanbul 1999 Carl Gustav Jung, Din ve Psikoloji, çev. Cengiz Şişman, İstanbul 1993. Jan Piaget, Epistemoloji ve Psikoloji, çev: Seçkin Selvi, İstanbul 1992. Nuray Senemoğlu, Gelişim, Öğrenme ve Öğretme, Ankara, 1997 Gülgün Yanbastı, Kişilik Kuramları, İzmir 1996



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Ev Ödevi 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 6 84
Bireysel Çalışma 14 2 28
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 5 5
Toplam İş Yükü (saat) 120

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek