Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FDBYL537 | TÜRK DİN TARİHİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Dersin amacı, Türklerin Dinî tarihi hakkında bilgi vermek, Türklerin eski dinleri ve inançlarının İslamiyet’le benzer, ortak ve farklı yönlerini öğretmek, bu dinleri inanç ve uygulamaları açısından karşılaştırmalı olarak tanıtmaktır. Ayrıca bu konu ile ilgili İslam dünyası ve Türkiye’deki çalışmalar hakkında bilgi vermek, günümüzde yaşamakta olan halk inançlarını tanıtmaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Abdulali ALİEV
1 | Türklerin Eski Dinlerinin Şamanizm ile olan ilişkisini çözer. |
2 | Türk Kültürünün tarihî arka planını kavrar. |
3 | Geleneksel Türk Dini ile İslamiyet’in benzer, ortak ve farklı yönlerini tespit eder. |
4 | Geleneksel Türk Dini’nin inanç esasları ve ibadet uygulamalarını öğrenir. |
5 | İlahi ve beşeri dinler arasındaki farkı idrak eder. |
Birinci Öğretim
YOK
YOK
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri bilir. İslâm dininin temel kaynaklarını tanır ve bunlardan yararlanabilir Felsefe ve din bilimleri alanında başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. Temel İslam Bilimlerinin tarihsel süreç, usul ve esaslarına dair bilgi sahibi olur. Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. İslam tarihini ve medeniyetini bilir. Temel kaynakları kullanabilecek derecede Arapça bilgisine sahip olur. Çağdaş gelişme ve sorunlar karşısında objektif, eleştirel ve bütüncül bir yaklaşım ortaya koyabilir. Din eğitimi ve hizmetlerinin gerektirdiği psikolojik yeterliliği ve ahlâkî olgunluğu gösterir. Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini uygular. Din-birey-toplum ilişkilerini doğru bir şekilde anlama ve anlamlandırma yeteneği kazanır. İslam sanat ve edebiyatı alanlarında bilgi sahibi olur. Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur. Birey ve toplum hayatında dinin yerini ve önemini kavrar. Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Eski Türk Dininin İsmi Hakkındaki Görüşler | ||
2 | Türklerin Dinî Tarihinin Belli Başlı Safhaları | ||
3 | Evrensel Dinlerle Temas ve Onların Türkler Arasında Yayılışı | ||
4 | Şamanizm Bir Din midir? | ||
5 | Türklerin Müslüman Olmalarının Sebepleri | ||
6 | Geleneksel Türk Dini Kavramı | ||
7 | Gök Tanrı İnancı | ||
8 | Atalar Kültü | ||
9 | Tabiat Kuvvetleriyle İlgili İnançlar | ||
10 | Geleneksel Türk Dini Etrafındaki Tartışmalar Halk İnancı Kavramı | ||
11 | Halk İnancı Kavramı ve Halk Dindarlığı | ||
12 | Halk İnançlarının Ortaya Çıkış Sebepleri | ||
13 | Orta Asya-Anadolu Karşılaştırmalı Halk İnançları | ||
14 | Günümüzde Doğum, Evlenme ve Ölümle ilgili Yaygın Halk İnançları |
Başlangıçlarından Günümüze Türklerin Dini Tarihi, Harun Güngör-Ünver Günay, Rağbet Yayınları, İstanbul, 2007. Türk Din Etnolojisi, Harun Güngör, IQ Yayınları, İstanbul, 2012; Sami Dinlerde Tanrı Fenomenolojisi, Mustafa Ünal, Kayseri, 2005. ; Türk Mitolojisi I-II, Bahaeddin Ögel, TTK Yayınları, Ankara, 1995.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Quiz | 2 | 60 |
Ev Ödevi | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
YOK
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Quiz | 2 | 14 | 28 |
Derse Katılım | 1 | 14 | 14 |
Seminer | 1 | 1 | 1 |
Makale Kritik Etme | 5 | 10 | 50 |
Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Ev Ödevi | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 119 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | |||||||||
ÖÇ 3 | ||||||||||
ÖÇ 4 | ||||||||||
ÖÇ 5 |