Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FDBYL526 | BATIDA DİNLER TARİHİ ÇALIŞMALARI | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Batı’da modern bir disiplin olarak Dinler Tarihi’nin kuruluş ve gelişim sürecini kavrama, öncüler ve yöntemlerine dair bilgileri özümseme; buradan hareketle günümüz din araştırmalarında aynı yöntemleri uygulayabilme veya yeni bakış açısı geliştirebilme.
Dr. Öğr. Üyesi Aliya MUTALLIMOVA
1 | Genel olarak din bilimleri ve özel olarak dinler tarihi alanında ileri düzeyde bilgi sahibi olur, Dinler Tarihi’nin Batılı öncülerini tanır, temel bilgi ve yaklaşımlarını kavrar. |
2 | Bu alanın temel kaynaklarından daha iyi yararlanmak ve bilimsel çalışmalarını daha nitelikli hale getirmek için yabancı dilini geliştirir, Dinler Tarihi’nin meselelerine modern yöntemlerle problematik olarak yaklaşmayı başarır. |
3 | Batılı dinler tarihçilerinin temel yaklaşımlarını özümseyerek alanıyla ilgili özgün çalışmalar ortaya koyabilir, Batılı araştırmacıların farklı yaklaşımlarını birbiriyle karşılaştırabilir veya bütüncü bir bakışla uzlaştırabilir. |
4 | Modern Dinler Tarihi çalışmalarıyla daha önce Müslümanların ortaya koyduğu eserler arasında çeşitli açılardan karşılaştırmalar yapabilir, Dinler Tarihi alanında geçerli herhangi bir yöntemi kendi bilimsel araştırmasına uygulayabilir veya yeni bir yöntem geliştirebilir. |
5 | Uzmanlık alanıyla ilgili birikimini edinirken etik kurallara uyar ve bu birikimi toplumun hizmetine sunar, Dinler Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası organizasyonlara katılarak, kuruluşlara üye olarak alanına katkıda bulunabilir. |
Birinci Öğretim
Yoktur
Yoktur
Batı'da modern anlamda dinler tarihi disiplininin gelişimini ve yöntemlerini kavrama; bu birikimden kendi kültürüne adaptasyonlar yapabilme.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dinler Tarihi’nin Antik Temelleri ve Tarihçesi | Ders Anlatımı; Seminer ve Tartışma; Probleme Dayalı Öğrenme; Vaka Analiz; Okuma ve Eleştirel Analiz; Proje ve Raporlama; Karşılaştırmalı Çalışma; Alan Çalışması. | Yoktur |
2 | Mitoloji ve Dinler Tarihi, Genel Olarak Dinler Tarihi Metodolojisi | Ders Anlatımı; Seminer ve Tartışma; Probleme Dayalı Öğrenme; Vaka Analiz; Okuma ve Eleştirel Analiz; Proje ve Raporlama; Karşılaştırmalı Çalışma; Alan Çalışması. | Yoktur |
3 | Dinler Tarihi’nin Kuruluşu: Max Müller'in Hayatı, Çalışmaları ve Dinler Tarihi'ne Katkısı | Ders Anlatımı; Seminer ve Tartışma; Probleme Dayalı Öğrenme; Vaka Analiz; Okuma ve Eleştirel Analiz; Proje ve Raporlama; Karşılaştırmalı Çalışma; Alan Çalışması. | Yoktur |
4 | Morfolojik ve Ontolojik Dinler Tarihi Yaklaşımı: C. Petrus Tiele | Ders Anlatımı; Seminer ve Tartışma; Probleme Dayalı Öğrenme; Vaka Analiz; Okuma ve Eleştirel Analiz; Proje ve Raporlama; Karşılaştırmalı Çalışma; Alan Çalışması. | Yoktur |
5 | Dinler Tarihi'nde İlk Fenomenolojik Yaklaşım: Chantepie de la Saussaye | Ders Anlatımı; Seminer ve Tartışma; Probleme Dayalı Öğrenme; Vaka Analiz; Okuma ve Eleştirel Analiz; Proje ve Raporlama; Karşılaştırmalı Çalışma; Alan Çalışması. | Yoktur |
6 | W. B. Kristensen'in Din Fenomenolojisi | Ders Anlatımı; Seminer ve Tartışma; Probleme Dayalı Öğrenme; Vaka Analiz; Okuma ve Eleştirel Analiz; Proje ve Raporlama; Karşılaştırmalı Çalışma; Alan Çalışması. | Yoktur |
7 | Din Fenomenolojisi’nin Gerçek Anlamda Kuruluşu: G.van der Leeuw | Ders Anlatımı; Seminer ve Tartışma; Probleme Dayalı Öğrenme; Vaka Analiz; Okuma ve Eleştirel Analiz; Proje ve Raporlama; Karşılaştırmalı Çalışma; Alan Çalışması. | Yoktur |
8 | Kutsallık ve Vahiy Olarak Dinler Tarihi: Nathan Söderblom | Ders Anlatımı; Seminer ve Tartışma; Probleme Dayalı Öğrenme; Vaka Analiz; Okuma ve Eleştirel Analiz; Proje ve Raporlama; Karşılaştırmalı Çalışma; Alan Çalışması. | Yoktur |
9 | Dinler Tarihinde Kutsal ve Kutsal’ın Tecrübesi: R.Otto | Ders Anlatımı; Seminer ve Tartışma; Probleme Dayalı Öğrenme; Vaka Analiz; Okuma ve Eleştirel Analiz; Proje ve Raporlama; Karşılaştırmalı Çalışma; Alan Çalışması. | Yoktur |
10 | Dine Dua Merkezli Psikolojik Bir Yaklaşım: F. Heiler | Ders Anlatımı; Seminer ve Tartışma; Probleme Dayalı Öğrenme; Vaka Analiz; Okuma ve Eleştirel Analiz; Proje ve Raporlama; Karşılaştırmalı Çalışma; Alan Çalışması. | Yoktur |
11 | Dinin Sosyolojik İfadesi ve Hermenötik Dinler Tarihi: J. Wach | Ders Anlatımı; Seminer ve Tartışma; Probleme Dayalı Öğrenme; Vaka Analiz; Okuma ve Eleştirel Analiz; Proje ve Raporlama; Karşılaştırmalı Çalışma; Alan Çalışması. | Yoktur |
12 | Tarihî Fenomenoloji ve Dinin Bütüncü İncelenmesi: R. Pettazzoni | Ders Anlatımı; Seminer ve Tartışma; Probleme Dayalı Öğrenme; Vaka Analiz; Okuma ve Eleştirel Analiz; Proje ve Raporlama; Karşılaştırmalı Çalışma; Alan Çalışması. | Yoktur |
13 | Mircea Eliade ve Dinler Tarihçiliği | Ders Anlatımı; Seminer ve Tartışma; Probleme Dayalı Öğrenme; Vaka Analiz; Okuma ve Eleştirel Analiz; Proje ve Raporlama; Karşılaştırmalı Çalışma; Alan Çalışması. | Yoktur |
14 | Ninian Smart ve Dinler Tarihçiliği | Ders Anlatımı; Seminer ve Tartışma; Probleme Dayalı Öğrenme; Vaka Analiz; Okuma ve Eleştirel Analiz; Proje ve Raporlama; Karşılaştırmalı Çalışma; Alan Çalışması. | Yoktur |
1. Batı’da Din Çalışmaları, der. ve çev. Ömer M. Alper, Istanbul 2002. 2. Mircea Eliade, Dinin Anlamı ve Sosyal Fonksiyonu: Yaratılış Özlemi, çev. Mehmet Aydin, İstanbul 2015. 3. Mircea Eliade, Şamanizm, çev. Ismet Birkan, Ankara 1999. 4. Constantin Tacou, Din ve Fenomenoloji, çev. Havva Köser, Istanbul 2000. 5. Mustafa Alıcı, Dinler Tarihinin Batılı Öncüleri, Istanbul 2007. 6. Mustafa Alıcı, Din Biliminde Klasik ve Çağdaş Yaklaşımlar, İstanbul 2017. 7. Dinler Tarihinde Metodoloji Denemeleri, ed. Mehmet Aydın, Konya 2003. 8. Ramazan Adibelli, M. Eliade ve Din: M. Eliade’nin Din Bilimi Çalişmalarının Metodolojik Açıdan Değerlendirilmesi, Istanbul 2011. 9. Şevket Özcan, Dini Tecrübeyi Anlamak: Ninian Smart ve Din Fenomenolojisi, İz Yay., İstanbul 2020
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 75 |
Ev Ödevi | 1 | 25 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yoktur
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Okuma | 3 | 14 | 42 |
Ev Ödevi | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (saat) | 122 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 3 | 5 | ||||||||
ÖÇ 2 | 5 | |||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 5 | ||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 5 | 5 |