GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
MİMYL536 MİMARLIKTA GELENEKSEL KONUT-BAHÇE-AVLU İLİŞKİSİ Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Geleneksel konut-bahçe-avlu yapılanmasındaki tüm bileşenlerin birlikteliği konusunda bilgilenmek ve bu konuda geleneksel yaşam biçimini koruyacak bilincini oluşturmak, günümüz konut-bahçe-avlu tasarımlarında kullanım olanaklarının sorgulaması


Doç. Dr. Reyhan AKAT


1 Tarihi süreçte geleneksel konut-bahçe-avlu mimarisinin kültürünü kavrar.
2 Konut ile bahçenin birlikte ele alınması değerlendirilmesi gerektiğinin bilincine varır.
3 Konutun bulunduğu çevre ile (konut-bahçe-sokak) bir bütün oluşturmayı öğrenir.
4 Geleneksel konut-bahçe/açık mekân avluların kavramsal ve tasarımsal özelliklerinin günümüz konut-bahçe/açık mekân tasarımlarında değerlendirilmesine yardımcı olunabilir.
5 Geleneksel konut bahçe/açık mekân üzerinden geleneksel yaşam biçimini koruyacak bilincini oluşturmak önemli katkı sağlar.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Geleneksel konut-bahçe-avlu kavramları ile konut- bahçe-sokak ilişkisinin sorgulanması, konut-bahçe-avlu oluşumundaki bitkisel yaklaşımlar, kullanılan dış mekân öğeleri hakkında bilgi verilmesi ve örnek tasarımlar üzerinden değerlendirilmesi


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı faaliyet ve işleyişinin açıklanması Sözlü ve görsel sunum, tartışma
2 Geleneksel konut, bahçe, avlu, dış mekân, açık alan ve yeşil alan kavramı Sözlü ve görsel sunum, tartışma
3 Geleneksel konut- bahçe ilişkisinin tarihsel süreç içinde gelişimi ve biçimlendirme ilkeleri Sözlü ve görsel sunum, tartışma
4 Genel olarak süreç içinde bahçelerin oluşumu, gelişimi ve değişimi Sözlü ve görsel sunum, tartışma
5 İlk Bahçeler Sözlü ve görsel sunum, tartışma
6 Orta çağda Avrupa Bahçeleri Sözlü ve görsel sunum, tartışma
7 Yeniçağ (Rönesans) Bahçeleri Sözlü ve görsel sunum, tartışma
8 Yeniçağ (Rönesans) Bahçeleri Sözlü ve görsel sunum, tartışma
9 Yeşil alanlar ve konut yerleşimindeki önemleri Sözlü ve görsel sunum, tartışma
10 Anadolu’da konut – bahçe ilişkisinin özellikleri, gelişimi ve değişimi Sözlü ve görsel sunum, tartışma
11 Geleneksel konut – bahçe ilişkisinde bahçe öğeleri Sözlü ve görsel sunum, tartışma
12 Geleneksel konut-bahçe ilişkisinde girişler, kapılar Sözlü ve görsel sunum, tartışma
13 Geleneksel konut-bahçe ilişkisinde sınırlayıcı elemanlar, duvarlar, merdiven, korkuluklar, basamaklar Sözlü ve görsel sunum, tartışma
14 Anadolu’da konut – bahçe ilişkisinde bitkisel elemanlar Sözlü ve görsel sunum, tartışma

Learning Resources of the Course 1.Akat (Gedikli), R. 1993: Trabzon Kenti Geleneksel Konutlarında Konut-Bahçe İlişkisi Üzerine Bir İnceleme, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Master Tezi, Trabzon. 2. Akat (Gedikli), R. 1998: Kentlerde Kişi Başına Düşmesi Gereken Açık Yeşil Alan Büyüklüğünün Değerlendirilmesinde Kullanılabilecek Matematiksel Bir Model Önerisi: Trabzon Örneği, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Trabzon. 3.Welc, R.H. ve Johns, R. 1984. Guidelines for Developing Public Recreation Facility Standarts, Ontario. 4.Yıldızcı, A.C. 1982: Açık alan, kentsel doku ve yeşil doku kavramları, kentsel peyzaj planlama, Doçentlik Tezi, İTÜ Mimarlık Fakültesi, İstanbul. 5.Vale, R. And Brenda, 1991. Green Architecture, Design for a Sustainable Future, Thames and Hudson Ltd. London. 6.Simonds, J.O., 1994. Garden Cities 21, Creating a Livable urban Environment, Mc Graw-Hill, New York.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 80
Ev Ödevi 1 20
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
Okuma 1 20 20
Ev Ödevi 1 20 20
Toplam İş Yükü (saat) 124

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5 5 3 3 3 3 5
ÖÇ 2 5 4 3 3 3 4 5
ÖÇ 3 4 4 2 3
ÖÇ 4 4 4 4
ÖÇ 5 5 5 3 4 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek