Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MİMYL537 | KENTSEL AÇIK YEŞİL ALANLAR VE MEKANSAL STANDARTLAR | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Tek konut ölçeğinden, mahalle, sokak, cadde, kent ölçeğine kadar büyük bir hassasiyetle kent - yapı - açık yeşil alanların ele alınması bilincini oluşturmak, eski kentlerde yer alan yeşil - yeşil alanları günümüz kentlerinde kullanım olanaklarının sorgulamasını yapabilmek, tarihi birikim ve tarihi çevrelerin algılanabilmesi, ortaya konabilmesi ve böylece süreklilik sağlanması, kentlerin kimliğinin oluşmasında açık yeşil alanların önemini kavrayabilmek için gerekli teorik bilgi birikimi kazandırmaktır.
Doç. Dr. Reyhan AKAT
1 | Mimarlık alanında bilimsel çalışmalarda açık ve net soru üretebilir, analitik düşünerek farklı görüşleri değerlendirme, sorgulama ve sonuca ulaşma becerisi kazanır. |
2 | Temel bilimsel araştırma ilkelerine bağlı kalarak, tarihi çevrede kentsel açık ve yeşil alanlar ile ilgili bilimsel çalışma yapma becerisi kazanır. |
3 | Farklı rekreasyon – park türleri (mahalle parkı, semt parkı, kent parkı, bölge parkı, vb.) için açık yeşil alan standartlarını öğrenir. |
4 | Tarihi yerleşmelerin restorasyon çalışmalarında önemli katkı sağlar. |
Birinci Öğretim
[Yok]
Kent, kentleşme ve kent planlaması tanımı, kentleşmenin tarihi ve kent bölgelerinin – öğelerinin belirlenmesi, açık yeşil alan tanımı ve içeriği ile önemi ve sınıflaması, rekreasyon tanımı ve kullanım amaçlı kademelenmesi, açık yeşil alan standartları hakkında bilgi verilmesi ve örnek tasarımlar üzerinden değerlendirilmesi.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı faaliyet ve işleyişinin açıklanması | ||
2 | Kent, kentleşme ve kent planlanması tanımı ve içeriği | ||
3 | Açık ve yeşil alan tanımı, önemi ve sınıflaması | ||
4 | Rekreasyon tanımı ve içeriği | ||
5 | Kentsel alanlarda rekreasyon kullanım amaçlı açık yeşil alan kademelenmesi | ||
6 | Park, rekreasyon ve spor alanları | ||
7 | Açık yeşil alan standartları | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Çalışma alanı-öğrenci çalışma konularının belirlenmesi | ||
10 | Örnek, çalışma inceleme (konut yakın çevresi açık mekanlar – cep parklar) | ||
11 | Örnek, çalışma inceleme (semt parkları) | ||
12 | Örnek çalışma inceleme (mahalle parkları) | ||
13 | Örnek çalışma inceleme (kent parkları –bölge parkları) | ||
14 | Örnek çalışma inceleme (çocuk oyun ve spor alanları) |
Dersin Öğrenme Kaynakları 1.Akat (Gedikli), R. 1993: Trabzon Kenti Geleneksel Konutlarında Konut-Bahçe İlişkisi Üzerine Bir İnceleme, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Master Tezi, Trabzon. 2. Akat (Gedikli), R. 1998: Kentlerde Kişi Başına Düşmesi Gereken Açık Yeşil Alan Büyüklüğünün Değerlendirilmesinde Kullanılabilecek Matematiksel Bir Model Önerisi: Trabzon Örneği, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Trabzon. 3.Welc, R.H. ve Johns, R. 1984. Guidelines for Developing Public Recreation Facility Standarts, Ontario. 4.Yıldızcı, A.C. 1982: Açık alan, kentsel doku ve yeşil doku kavramları, kentsel peyzaj planlama, Doçentlik Tezi, İTÜ Mimarlık Fakültesi, İstanbul. 5.Vale, R. And Brenda, 1991. Green Architecture, Design for a Sustainable Future, Thames and Hudson Ltd. London. 6.Simonds, J.O., 1994. Garden Cities 21, Creating a Livable urban Environment, Mc Graw-Hill, New York.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 80 |
Ev Ödevi | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 13 | 3 | 39 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 1 | 20 | 20 |
Ev Ödevi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 121 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | |||
ÖÇ 2 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | |||
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | ||||||
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 4 | 5 |