GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
MİMYL523 SÜRDÜRÜLEBİLİR MİMARLIK TASARIM ÖLÇÜTLERİ İLE DEĞERLENDİRME Seçmeli Ders Grubu 1 1 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Ders sürdürülebilir yapı tasarımını tüm boyutları ile tanımlayarak sürdürülebilir mimarlık tasarım ölçütlerini tartışmayı ve örnekler üzerinden irdelemeyi amaçlamaktadır.


Prof. Dr. Çiğdem Belgin DİKMEN


1 Sürdürülebilir, ekolojik, yeşil ve çevreci tasarım ve yönetim kavramlarını sistematik bir yapı içinde inceleme ve uygulama becerisine sahip olur.
2 Doğal ve yapay fiziksel çevrede ekolojik, fonksiyonel estetik ve kullanıcı istekleri doğrultusunda planlama, tasarlama ve yönetme becerisine sahip olur.
3 Sanatı, bilimi, mühendisliği ve teknolojiyi kombine eden alan planlaması, tasarımı ve yönetimi becerisine sahip olur.

Birinci Öğretim


-


-


Çevre doğal, ekonomik ve insani değerlerle birlikte, canlı ve cansız varlıkların her çeşit eylem ve davranışını etkileyen fiziksel, kimyasal, biyolojik ve toplumsal nitelikteki etkenler bütünüdür. İnsanların fiziksel, sosyal ve psikolojik gereksinimlerini karşılamak amacıyla, doğal kaynaklar ve teknolojiyi kullanarak gerçekleştirdikleri etkinlikler yapay çevreyi oluşturur. Kentleşme, nüfus artışı, endüstrileşme, yapı teknolojisinin ve yapı malzemelerinin gelişmesi yapay çevrenin oluşumuna ve yapı sektörünün gelişimine katkı sağlamaktadır. Ancak bu süreçte yapı sektörü tükettiği doğal kaynaklar ve ortaya çıkardığı atıklarla çevre sorunlarına neden olmaktadır. 1970’li yıllarda ortaya çıkan enerji krizi, çevre kirliliği, yetersiz gıda üretimi, doğal kaynakların tükenebilirliğinin ve fosil yakıt kaynaklarının çevre dostu ve yenilenebilir kaynaklar olmadığının anlaşılması başta akademik çevreler olmak üzere yerel ve küresel ölçekte çevre ve enerji kavramlarının sorgulanmasına neden olmuştur.1972 yılında gerçekleştirilen Stockholm Çevre Konferansı’nda başlayan tartışmaların da katkısıyla, 1987 yılında Çevre ve Gelişme Komisyonu tarafından yayımlanan Ortak Geleceğimiz Raporu “Sürdürülebilir Gelişme” kavramını gündeme getirmiştir. Sürdürülebilir gelişme bugünün gereksinimleri karşılanırken gelecek nesillerin gereksinimlerini karşılama yeteneklerini ortadan kaldırmayan gelişme olarak tanımlanmakta ve anahtar bir kavram olarak birçok disiplini etkilemektedir. Sürdürülebilirliğin oldukça geniş çerçeveli bir anahtar kavram olması sürdürülebilir yapı örneklerinin birbirinden farklı ölçekte ve anlayışta ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Bu açıdan sürdürülebilir yapı örnekleri yerel, geri dönüştürülebilir ve çevre dostu malzeme kullanan, topografya, yön, iklim, hakim rüzgar, bitki örtüsü gibi fiziksel çevre verilerini dikkate alan geleneksel yapı örneklerinden; yapı kabuğu ve biçimi ile kendi enerjisini oluşturarak veya yenilenebilir enerji kaynaklarını kullanarak kaynak korunumu sağlayan, az bakım onarım gerektiren yapı malzemeleri kullanan ve ileri teknoloji içeren hi-tech yapılara kadar geniş bir yelpazede değişkenlik göstermektedir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Sürdürülebilir, ekolojik, yeşil ve çevreci tasarım kavramlarının tartışılması Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma
2 Sürdürülebilir yapı tasarım ölçütleri, sürdürülebilir stratejilerin belirlenmesi Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma
3 Sürdürülebilir yapı tasarım ölçütleri, sürdürülebilir stratejilerin belirlenmesi Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma
4 Toprak korunumu, hava kalitesi, su korunumu, yeşil çatı yeşil duvar uygulamaları Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma
5 Su korunumu, yeşil çatı yeşil duvar uygulamaları, Yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımı, yapı tasarımında jeotermal, güneş, dalga vb. enerji kaynaklarının kullanımı, güneş evleri Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma
6 Yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımı, güneş evleri, güneş evi tasarımı Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma
7 Enerji korunumu, enerji etkin yapı tasarımı, akıllı ev tasarımı Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma
8 Vize Sınavı
9 Geri dönüşüm, geri dönüştürülebilirlik, Atık kontrolü Nitel ve nicel araştırma yöntemleri kuramsal temelleri, temel özellikleri, araştırma süreci
10 High-tech ve biomimetik mimari örnekleri üzerinden sürdürülebilirlik Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma
11 Sertifika sistemleri sertifikalı yapıların irdelenmesi Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma
12 Sertifika sistemleri sertifikalı yapıların irdelenmesi Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma
13 Sürdürülebilir yapı örnekleri üzerinden tartışma, değerlendirme Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma
14 Sürdürülebilir yapı örnekleri üzerinden tartışma, değerlendirme, sürdürülebilir mimarlık geleceği Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma

Dersin Öğrenme Kaynakları 1. Blowers, A., (1997), Environmental Planning for Sustainable Development in Blowers, A. and Evans, B., (eds.), Town Planning Into the 21st Century, Routledge, 33-54, London 2. Reboratti, C., (1999), Territory, Scale and Sustainable Development, in Becker, E., Jahn, T.,(eds), Sustainability and the Social Sciences, Zed Books, 207-222, London 3. Sachs, W., (1997), Sustainable Development, in Redclift, M. and Woodgate, G. (eds.), The International Handbook of Environmental Sociology, Edward Elgar Publications, 71-80, United Kingdom. 4. Becker, E., Jahn, T., Stiess, I, (1999), Exploring Uncommon Ground: Sustainability and the Social Sciences, in Becker, E., Jahn, T.,(eds), Sustainability and the Social Sciences, Zed Books, 4-14, London 5. Hatfield Dodds, S., (2000), Pathways and Paradigms for Sustaining Human Communities in Lawrence, R., (ed.), Sustaining Human Settlements, A Challenge for the New Millennium, Urban International Pres, 30-43, Great Britain 6. Paehlke, R., (1999), Towards Defining, Measuring and Achieving Sustainability: Tools and Strategies for Environmental Valuation in Becker, E., Jahn, T.,(eds), Sustainability and the Social Sciences, Zed Books, 243-263, London 7. Sachs, I., (1999), Social Sustainability and Whole Development: Exploring the Dimensions of Sustainable Development, in Becker, E., Jahn, T.,(eds), Sustainability and the Social Sciences, Zed Books, 25-28, London 8. Ciravoğlu, A. (2010), Kentte, Yaşamda, Mimaride Ekolojik Perspektifler, TMMOB 9. Sev, A., (2009), Sürdürülebilir Mimarlık, Seçkin yayınevi, İstanbul 10. Yeang, K. (2012), Ekolojik Tasarım Rehberi, Çev. Eryıldız, D. &Eryıldız S. YEM Yayınevi, Istanbul



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 20
Makale Yazma 1 80
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 13 3 39
Makale Yazma 1 35 35
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 35 35
Toplam İş Yükü (saat) 131

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 4 3 5 5 3 3 4 5
ÖÇ 2 5 3 5 3 3 3 4 5
ÖÇ 3 5 3 5 3 5 3 3 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek