GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
MİMYL522 MİMARLIK KÜLTÜR-TEKNOLOJİ İLİŞKİSİ Seçmeli Ders Grubu 1 1 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Ders; Modernizm ve sonrası dönemlerde mimarlık disiplinini kültür ve teknoloji bağlamında irdelemeyi ve sonuçlar çıkarmayı amaçlamaktadır.


Prof. Dr. Çiğdem Belgin Dİkmen


1 Mimari tasarım sürecinde teknoloji ve kültür etkisinin boyutlarına yönelik farkındalık kazanır
2 Ulusal ve uluslararası mimarlık örneklerini mekânsal, sosyal ve kültürel bağlamda karşılaştırmalı olarak kavrayabilme ve yorumlayabilme becerisine sahip olur
3 Ulusal ve uluslararası mimarlık örneklerinde teknoloji-biçim ilişkisini sorgulayabilme becerisine sahip olur
4 Farklı kültürlerde tasarlanmış yapıları okur, yorumlar ve değerlendirir.
5 Mimarlık disiplininde kültürün tasarıma etkileri konusunda farkındalık kazanır.

Birinci Öğretim


-


-


Tarihsel ve toplumsal gelişme sürecinde yaratılan maddi ve manevi değerler ile bu değerlerin yaratılmasında ve gelecek nesillere iletilmesinde kullanılan, insanın doğal ve toplumsal çevreye egemenliğinin ölçüsünü gösteren araçların bütünü kültür olarak tanımlanmaktadır. Bu bağlamda toplumun tarihsel süreç içerisinde geçmişe ait düşünce geliştirerek birikimle ürettiği maddi ve manevi değerlerin bütünü olarak tanımlanabilecek kültürün toplumun bilgi ve deneyimlerini, tarihini, yaşam biçimi ve kimliğini yansıttığı söylenebilir. Mimarlık disiplini kültür ve teknoloji ilişkisi içerisinde biçimlenmekte ve değişmektedir. Bu durum mimarlık disiplinini, eğitimini ve üretim biçimini etkileşime açık ve sürekli değişim gösteren bir konuma getirmektedir. Endüstri devrimi ve modernizmle başlayan mimarlık akımları, günümüzde sahip olunan/olunamayan kültür ve gelişen teknolojiye bağlı olarak yerel ve küresel ölçekte farklı örnekler sunmaktadır. Ders kapsamında Modernizm’in başlamasından günümüze gelen süreçte kültür ve teknoloji etkileşimi ile tasarlanan yapı örnekleri üzerinden; kültür ve teknolojinin mimarlığı ne yönde ve nasıl etkilediği tartışılacaktır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Kültür kavramının sorgulanması Sözlü sunum ve tartışma -
2 Kültür kavramının sorgulanması Sözlü sunum ve tartışma -
3 Mimari tasarım sürecinde kültür ve teknolojinin etkisinin sorgulanması Sözlü sunum ve tartışma -
4 Mimari tasarım sürecinde kültür ve teknolojinin etkisinin sorgulanması Sözlü sunum ve tartışma -
5 Modernizmle başlayan mimarlık akımları çerçevesinde teknoloji-tasarım ilişkisinin sorgulanması Sözlü sunum ve tartışma -
6 Modernizmle başlayan mimarlık akımları çerçevesinde teknoloji-tasarım ilişkisinin sorgulanması Sözlü sunum ve tartışma -
7 Kültür ve gelişen teknolojiye bağlı olarak küresel ölçekte mimarlık örneklerinin değerlendirilmesi Sözlü sunum ve tartışma -
8 Kültür ve gelişen teknolojiye bağlı olarak küresel ölçekte mimarlık örneklerinin değerlendirilmesi Sözlü sunum ve tartışma -
9 Kültür ve gelişen teknolojiye bağlı olarak küresel ölçekte mimarlık örneklerinin değerlendirilmesi Sözlü sunum ve tartışma --
10 Kültür ve gelişen teknolojiye bağlı olarak yerel ölçekte mimarlık örneklerinin değerlendirilmesi Sözlü sunum ve tartışma -
11 Kültür ve gelişen teknolojiye bağlı olarak yerel ölçekte mimarlık örneklerinin değerlendirilmesi Sözlü sunum ve tartışma -
12 Kültür ve gelişen teknolojiye bağlı olarak yerel ölçekte mimarlık örneklerinin değerlendirilmesi Sözlü sunum ve tartışma -
13 Kültür, teknoloji ve mimarlık ilişkisinin örnekler üzerinden değerlendirilmesi Sözlü sunum ve tartışma -
14 Kültür, teknoloji ve mimarlık ilişkisinin örnekler üzerinden değerlendirilmesi Sözlü sunum ve tartışma -

Güvenç, B., (2010), İnsan ve Kültür, Boyut Yayınları, İstanbul Tural, S. K., (1988), Kültürel Kimlik Üzerine Düşünceler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara Turhan M., (1994), Kültür Değişimleri: Sosyal Psikoloji Bakımından Bir Tetkik, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul Rapoport, A., (1969), House Form and Culture, Englewood Cliffs, N.J. Prentice-Hall Gülmez, B., (Editör), (2012), Kültür Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir Aslanoğlu, R., (1998), Kent, Kimlik ve Küreselleşme, Ezgi Kitabevi, Bursa



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Makale Yazma 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 30 30
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 50 50
Toplam İş Yükü (saat) 124

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 3 5 3 5 4 4 5
ÖÇ 2 5 5 3 5 4 4 4 5 4
ÖÇ 3 5 5 4 4 4 4 5 4
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek