Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MİMYL520 | KENTTE KONUT GELİŞİMİ VE SORUNLARI | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Ders Endüstri Devrimi sonrası Avrupa’da konut gelişimini, Türkiye’de geleneksel konut dışında bağımsız ve apartman konut gelişimini başkent Ankara örneği üzerinden irdelemeyi amaçlamaktadır.
Prof. Dr. Çiğdem Belgin DİKMEN
1 | Mimari tasarım ve yapılar üzerinden tasarımı değerlendirme becerisine sahip olur |
2 | Mimari tasarım sürecinde izlenen yöntemleri algılama ve yeni yöntem üretebilme yeteneğini kazanır |
3 | Mimarlık disiplininde tasarım düşüncesi, konut tasarımı ve bu tasarıma yüklenen anlamı kuramsal bilgiler çerçevesinde uygulama becerisine sahip olur |
4 | Konut tasarımına yönelik güncel ve teknolojik bilgileri takip edebilme, yenilikçi ve alternatif yapı üretim becerisine sahip olur |
5 | Konut ve toplu konut uygulamaları için bilimsel bilgi, çağdaş teknoloji ve yapı üretim sistemlerini yorumlayabilme becerisi kazanır. |
Birinci Öğretim
-
-
Endüstri Devrimi sonrasında üretim biçimlerinin değişmesi, fabrika ve farklı işlevlerde yapıların inşa edilmeye başlaması ve nüfus artışı; kent kavramının doğmasına neden olmuştur. Başlangıçta belirli bir plan gözetilmeksizin gelişen kentte, süreç içerisinde plan üzerinde işlevsel olarak bölgeleme yapılarak diğer işlevlerle birlikte konut alanları da ayrılmıştır. Türkiye’de geleneksel konut dışında konut üretimi Cumhuriyet’in ilanı ile eş zamanlı olarak, öncelikle başkent Ankara’da başlamış, sonra diğer kentlerde uygulanmıştır. Ders kapsamında Avrupa’da konut örnekleri, modernizm hareketi ve CIAM toplantıları ile gündeme gelen konut tasarımları, Cumhuriyet’in ilanı ve başkent olma sürecinde Ankara’da kooperatifler aracılığı ile müstakil konut üretimi, ortak mülkiyetteki apartman konut kavramı, yap-sat konut üretimi, TOKİ uygulamaları ve son dönem rezidans konutları değerlendirilmektedir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Endüstri devrimi öncesi skolastik düşünce, endüstri dönemi sonrası aydınlanma/felsefe çağına geçiş, görsel sanatlar ve mimarlık disiplinlerinde değişim sürecinin başlaması | Sözlü sunum ve tartışma | - |
2 | Kentleşme süreci | Sözlü sunum ve tartışma | - |
3 | Kentleşme süreci ve konut üretimi | Sözlü sunum ve tartışma | - |
4 | Kentleşme süreci ve konut üretimi | Sözlü sunum ve tartışma | - |
5 | Bauhause kolü, CIAM toplantıları ve konut üretimi | Sözlü sunum ve tartışma | - |
6 | Modernist düşünce ile üretilen bağımsız konut örneklerinin değerlendirilmesi | Sözlü sunum ve tartışma | - |
7 | Modernist düşünce ile üretilen bağımsız konut örneklerinin değerlendirilmesi | Sözlü sunum ve tartışma | - |
8 | Modernist düşünce ile üretilen bağımsız konut örneklerinin değerlendirilmesi | Sözlü sunum ve tartışma | - |
9 | Avrupa’da toplu konut örneklerinin değerlendirilmesi, statü olarak konutun değerlendirilmesi | Sözlü sunum ve tartışma | - |
10 | Konut üretim biçimleri, Cumhuriyet’in ilanı ve başkent olma sürecinde Ankara’da kooperatifler aracılığı ile müstakil konut üretimi | Sözlü sunum ve tartışma | - |
11 | Konut üretim biçimleri, Cumhuriyet’in ilanı ve başkent olma sürecinde Ankara’da kooperatifler aracılığı ile müstakil konut üretimi, ortak mülkiyetteki apartman konut kavramı, lojman kavramı | Sözlü sunum ve tartışma | - |
12 | Konut üretim biçimleri, Cumhuriyet’in ilanı ve başkent olma sürecinde Ankara’da kooperatifler aracılığı ile müstakil konut üretimi, ortak mülkiyetteki apartman konut kavramı, lojman kavramı, müteahhit aracılığı ile yap-sat konut üretimi, az katlı müstakil ve çok katlı konut yapılarının biçim, işlev, malzeme ve statü olarak tartışılması | Sözlü sunum ve tartışma | - |
13 | TOKİ uygulamaları ve son dönem rezidans konutları, kimlik kavramı | Sözlü sunum ve tartışma | - |
14 | TOKİ uygulamaları ve son dönem rezidans konutları, kimlik kavramı | Sözlü sunum ve tartışma | - |
1. Gecekondulaşmanın önlenmesi, kentleşme ve planlama, (1994), ERK Yay. 2. Kentleşme-yerleşme sektör raporu: beşinci beş yıllık kalkınma planı hazırlık çalışmaları, (1982), Ankara 3. Yeni kentsel yerleşim alanları düzenlemesi yoluyla kentleşme ve konut sorunu için politikalar (1979) 4. Bayraktar, E., (2006, )Gecekondu ve kentsel yenileme, Ekonomik Araştırmalar Merkezi 5. Bayraktar, E., (2013), Şehirlerin dönüşümü 6. Yörükan, T., (2012), Sosyolojik ve sosyal psikolojik görüş açısıyla şehir, konut ve mahremiyet, Atatürk Kültür Merkezi 7. Statü sembolü olarak konut ve konut kullanımı, (2010), Denizli örneği, Pamukkale Üniversitesi yayını 8. Yörükan, T., (1968), Gecekondular ve gecekondu bölgelerinin sosyo-kültürel özellikleri, İmar ve İskan BakanlığıMesken Genel Müdürlüğü 9. Şenyapılı, T., (1985), Ankara Kentinde Gecekondu Gelişimi 1923-1960, Kent-Koop Yayınları 10. Dülgeroğlu, Y., İstanbul’da Konut, Seçkin Yayıncılık 11. Özmen A. (1995), 1920 Sonrası Ankara’da Apartman Konut Gelişimi ve Sosyal Değişim İle Etkileşimi Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Bölümü Doktora Tezi, Ankara 12. Şahin, Y. (2013), Kentleşme Politikası, Ekin Yayınları, Bursa 13. Özden, M., (2003), Cumhuriyet Dönemi Göçmen Konut Politikaları ve Ankara Varlık Mahallesi Örneği, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara 14. Keleş, R., (2000), Kentleşme Politikası, İmge Yayınevi, Ankara 15. Tekeli, İ., (2011), Tasarım, Mimarlık ve Mimarlar, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 16.Tekeli, İ., (1996), Türkiye’de Yaşamda ve Yazında Konut Sorununun Gelişimi, TOKİ Başkanlığı Konut Araştırmaları Dizisi 2, Ankara DEĞERLENDİRME
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Makale Yazma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
-
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü (saat) | 124 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | |
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | |
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | |
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | |
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 |