Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MİMYL518 | MİMARİ TASARIMDA ANLAM-BİÇİM-FELSEFE | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Mimarlık disiplini içinde biçim, öz, biçimi oluşturan fikir (felsefe) ve yapının anlamının yorumlanması, mimari tasarım sürecinde tasarımcının düşünce yapısı, yapıya vermek istediği anlam (semantizm) ve yapıldığı dönem anlayışı final ürün (biçim) üzerinden değerlendirilerek tartışılacaktır. Ders; öğrencinin tasarım sürecinde farklı biçim arayışlarını anlam ve felsefe ile birlikte sorgulamasını amaçlamaktadır.
Prof. Dr. Çiğdem Belgin DİKMEN
1 | 1. Mimari tasarım ve yapılar üzerinden tasarımı değerlendirme becerisine sahip olur |
2 | Mimari tasarım sürecinde izlenen yöntemleri algılama ve yeni yöntem üretebilme yeteneğini kazanır |
3 | Mimarlık disiplininde tasarım düşüncesi, tasarım biçimi ve bu tasarıma yüklenen anlamı kuramsal bilgiler çerçevesinde uygulama becerisine sahip olur |
4 | Güncel ve teknolojik bilgileri takip edebilme, yenilikçi ve alternatif araştırma yöntemleri üretebilme becerisine sahip olur. |
5 | Mimarlık alanındaki gelişmeleri takip eder, yorumlar ve yeni fikirler üretir. |
Birinci Öğretim
-
-
Mimarlık disiplini içinde biçim, öz, biçimi oluşturan fikir (felsefe) ve yapının anlamının yorumlanması, mimari tasarım sürecinde tasarımcının düşünce yapısı, yapıya vermek istediği anlam (semantizm) ve yapıldığı dönem anlayışı final ürün (biçim) üzerinden değerlendirilerek tartışılacaktır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Felsefe kavramının sorgulanması | Sözlü anlatım ve tartışma | - |
2 | Felsefe kavramının sorgulanması | Sözlü anlatım ve tartışma | - |
3 | Anlam bilim çerçevesinde semantizm kavramının sorgulanması ve mimarinin anlam bilimin biçim üzerinden değerlendirilmesi | Sözlü anlatım ve tartışma | - |
4 | Anlam bilim çerçevesinde semantizm kavramının sorgulanması ve mimarinin anlam bilimin biçim üzerinden değerlendirilmesi | Sözlü anlatım ve tartışma | - |
5 | Tasarımda biçim ve öz kavramının sorgulanması | Sözlü anlatım ve tartışma | - |
6 | Tasarımda biçim ve öz kavramının sorgulanması | Sözlü anlatım ve tartışma | - |
7 | Mimari tasarım sürecinin sorgulanması, tasarım yöntemlerinin tartışılması | ||
8 | Mimari tasarım sürecinin sorgulanması, tasarım yöntemlerinin tartışılması | Sözlü anlatım ve tartışma | - |
9 | Mimaride modernist yaklaşımla tasarlanan yapı örneklerinin felsefe, anlam ve biçim üzerinden değerlendirilmesi | Sözlü anlatım ve tartışma | - |
10 | Mimaride modernist yaklaşımla tasarlanan yapı örneklerinin felsefe, anlam ve biçim üzerinden değerlendirilmesi | ||
11 | Mimaride modernist yaklaşımla tasarlanan yapı örneklerinin felsefe, anlam ve biçim üzerinden değerlendirilmesi | Sözlü anlatım ve tartışma | - |
12 | Mimaride modernist yaklaşımla tasarlanan yapı örneklerinin felsefe, anlam ve biçim üzerinden değerlendirilmesi | ||
13 | Mimaride modernist yaklaşımla tasarlanan yapı örneklerinin felsefe, anlam ve biçim üzerinden değerlendirilmesi | Sözlü anlatım ve tartışma | - |
14 | Mimaride modernist yaklaşımla tasarlanan yapı örneklerinin felsefe, anlam ve biçim üzerinden değerlendirilmesi | Sözlü anlatım ve tartışma | - |
1. Hançerlioğlu, O. (2013), Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi 2. Cevizci, A., (2018), Felsefe Tarihi, 3. Felsefe Tarihi, Kurucu Düşünceler, (2017), İletişim Yayınları, (Kolektif) 4. Felsefe Tarihi, Modern Dünyanın Yaratılması, (2017), İletişim Yayınları, (Kolektif) 5. Ching, (2019), Mimarlık: Biçim, Mekân & Düzen 6. Bilir, S. (2013), Mekân Tasarımında Kavram Geliştirme Sürecine Analitik Bir Yaklaşım, Hacettepe Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi 7. Ersem, L. Ö., (2013), Mimari Mekânın Biçimlendirilmesi ve Anlam Boyutu : Ontolojik Yaklaşım 8. Fisher, G., (2015), Mimarlık ve Dil, Daimon Yayınları 9. Conrads, U., (1991), 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar. Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, Ankara 10. Cündüoğlu, D. (2019), Mimarlık ve Felsefe, Kapı Yayınları 11. Mimar, Anlam, Beğeni, (1999), Türk Serbest Mimarlar Derneği, Yem Yayınları 12. Şentüter, A., (2004), mimarlıkta Estetikte, Tasarımda, Eğitimde Eleştirel Yaklaşım, Yem Yayınları 13. Mousssavi, F., (2007), Biçimin İşlevi, Yem Yayınları
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Makale Yazma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
-
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Gösterme | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü (saat) | 124 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 2 | |
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 2 | |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 2 | |
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 2 | |
ÖÇ 5 |