Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MİMYL518 | MİMARİ TASARIMDA ANLAM-BİÇİM-FELSEFE | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Mimarlık disiplini içinde biçim, öz, biçimi oluşturan fikir (felsefe) ve yapının anlamının yorumlanması, mimari tasarım sürecinde tasarımcının düşünce yapısı, yapıya vermek istediği anlam (semantizm) ve yapıldığı dönem anlayışı final ürün (biçim) üzerinden değerlendirilerek tartışılacaktır. Ders; öğrencinin tasarım sürecinde farklı biçim arayışlarını anlam ve felsefe ile birlikte sorgulamasını amaçlamaktadır
Prof. Dr. Çiğdem Belgin DİKMEN
1 | Mimari tasarım ve yapılar üzerinden tasarımı değerlendirme becerisine sahip olur. |
2 | Mimari tasarım sürecinde izlenen yöntemleri algılama ve yeni yöntem üretebilme yeteneğini kazanır |
3 | Mimarlık disiplininde tasarım düşüncesi, tasarım biçimi ve bu tasarıma yüklenen anlamı kuramsal bilgiler çerçevesinde uygulama becerisine sahip olur |
4 | Güncel ve teknolojik bilgileri takip edebilme, yenilikçi ve alternatif araştırma yöntemleri üretebilme becerisine sahip olur. |
5 | Mimarlık alanındaki gelişmeleri takip eder, yorumlar ve yeni fikirler üretir. |
Birinci Öğretim
-
-
Ders kapsamında; mimari tasarım sürecinde biçim, öz, biçimi oluşturan fikir (felsefe) ve yapının anlamının yorumlanması, tasarımcının düşünce yapısı, yapıya vermek istediği anlam ve yapıldığı dönem anlayışı final ürün (biçim) üzerinden değerlendirilerek tartışılacaktır. Endüstri devrimi sonrası ortaya çıkan modernizm hareketi ve farklı mimari akımları, post-modern mimari anlayış ve popüler kültürle biçimlenen günümüz yapı örnekleri üzerinden tasarımcının benimsediği fikir, biçim yönlenişi ve yapıya yüklediği/yüklenen anlam sorgulanacaktır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmanın tanımı ve önemi, tarihsel gelişimi ile ilgili temel kavramlar | Sözlü sunum ve tartışma | - |
2 | Bilimsel yöntem ve bilimsel çalışmalar | Sözlü sunum ve tartışma | - |
3 | Bilim insanının sorumlulukları, evrensel normlar | Sözlü sunum ve tartışma | - |
4 | Bilim etiği, bilim etiğine aykırı davranışlar | Sözlü sunum ve tartışma | - |
5 | Bilim etiğine aykırı davranış örneklerinin tartışılması | Sözlü sunum ve tartışma | - |
6 | Araştırmanın başlığı, giriş, literatür taraması, problemin yazılması, yöntem, zaman planlanması, kaynakça ve araştırma projesinin sunulması | Sözlü sunum ve tartışma | - |
7 | Araştırmanın başlığı, giriş, literatür taraması, problemin yazılması, yöntem, zaman planlanması, kaynakça ve araştırma projesinin sunulması | Sözlü sunum ve tartışma | |
8 | Araştırmanın başlığı, giriş, literatür taraması, problemin yazılması, yöntem, zaman planlanması, kaynakça ve araştırma projesinin sunulması | Sözlü sunum ve tartışma | - |
9 | Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma | Sözlü sunum ve tartışma | - |
10 | Koruma çalışmalarında bilimsel araştırmanın amaçları, kapsamı, içeriği ve yöntemi | Sözlü sunum ve tartışma | - |
11 | Koruma alanlarında tasarım ve planlama için nicel ve niteliksel araştırma yöntemleri | Sözlü sunum ve tartışma | |
12 | Araştırmaların planlanması, yürütülmesi sonuçlandırılması ve yayınlanması | Sözlü sunum ve tartışma | - |
13 | Sunum hazırlama ve poster bildiri hazırlama teknikleri | Sözlü sunum ve tartışma | - |
14 | Bilimsel çalışma ödevlerinin tartışılması | Sözlü sunum ve tartışma | - |
1. Hançerlioğlu, O. (2013), Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi 2. Cevizci, A., (2018), Felsefe Tarihi, 3. Felsefe Tarihi, Kurucu Düşünceler, (2017), İletişim Yayınları, (Kolektif) 4. Felsefe Tarihi, Modern Dünyanın Yaratılması, (2017), İletişim Yayınları, (Kolektif) 5. Ching, (2019), Mimarlık: Biçim, Mekân & Düzen 6. Bilir, S. (2013), Mekân Tasarımında Kavram Geliştirme Sürecine Analitik Bir Yaklaşım, Hacettepe Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi 7. Ersem, L. Ö., (2013), Mimari Mekânın Biçimlendirilmesi ve Anlam Boyutu : Ontolojik Yaklaşım 8. Fisher, G., (2015), Mimarlık ve Dil, Daimon Yayınları 9. Conrads, U., (1991), 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar. Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, Ankara 10. Cündüoğlu, D. (2019), Mimarlık ve Felsefe, Kapı Yayınları 11. Mimar, Anlam, Beğeni, (1999), Türk Serbest Mimarlar Derneği, Yem Yayınları 12. Şentüter, A., (2004), mimarlıkta Estetikte, Tasarımda, Eğitimde Eleştirel Yaklaşım, Yem Yayınları 13. Mousssavi, F., (2007), Biçimin İşlevi, Yem Yayınları
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Makale Yazma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
-
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü (saat) | 124 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 2 | |
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 2 | |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 2 | |
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 2 | |
ÖÇ 5 |